Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Jeg er skikkelig sløv. Tok sånne vitamintabletter med folat de 16 første ukene, men nå er jeg tom for dem og må kjøpe meg noe annet. Men hva? Forslag?
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2007 Ja, det tar jeg også. Tar du noe utenom det?
SokkeLaila Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Tar Omega-3 + multivitamin uten A- og D-vitamin. A- og D- er ikke vannløsølige vitaminer og får nok tilskudd av dette via Omega 3-kapslene.. Litt greit å huske jenter!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Jeg tar kun omega 3. Prøver å spise mye grønnsaker og frukt daglig i tillegg til at jeg spiser grovbrød og drikker ekstra lett melk med vitamin D. Hvis man har et normalt sundt kosthold så trenger man ingen multivitamin:)
Gjest Skrevet 11. mai 2007 #6 Skrevet 11. mai 2007 Jeg tar tran jeg, to kapsler hver dag.. Jordmora mi mente at tran og omega 3 gikk for det samme, men ellers ingenting..
*RutIetutt* Skrevet 11. mai 2007 #8 Skrevet 11. mai 2007 Jeg tar multivitamin med ekstra c-vit og k-vit + omega3 kapsler. Tok folsyre frem til ca uke 18.
Moder'n-2 Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 Det er ikke riktig at tran og omega-3 "går for det samme". Tran inneholder tildels store mengder tungmetaller og andre miljøgifter og bør unngås i svangerskapet. Man bør ta omega-3, ikke tran. Ikke alle omega-3-produktene er helt rene de heller, men de er bedre enn tran. For en test av omega-3, se denne websiden: http://www.matoghelse.no/index.php?id=310150 Selv har jeg blitt anbefalt omega-3 utvunnet fra planter, nemlig Uno's choice (http://soma.no/). Finnes i helsekostbutikker.
Moder'n-2 Skrevet 11. mai 2007 #10 Skrevet 11. mai 2007 Det er mulig at dette varierer fra produkt til produkt, men generelt sett er det tran som inneholder store mengder A- og D-vitaminer. Omega-3 inneholder disse vitaminene i begrenset mengde. Hvis man ønsker å innta store mengder omega-3 bør man nok være oppmerksom, men vi trenger også A- og D-vitaminer. På denne http://www.matoghelse.no/index.php?id=310150 websiden fant jeg følgende: "Ved høydosebehandling er det et poeng at omega-3-tilskuddene ikke inneholder for store mengder vitamin A og D fordi dagsdosen av disse vitaminene kan overstige giftige nivåer. På den annen side er det viktig å innta tilstrekkelige doser fettløselige antioksidanter ved høye inntak av flerumettede fettsyrer fordi dette begrenser dannelsen av frie radikaler og motvirker overbelastning av kroppens egne antioksidanter." Noen leger her som kan fortelle oss hva vi bør gjøre?
Raych Skrevet 11. mai 2007 #11 Skrevet 11. mai 2007 Tar kun Folat som jeg har gjort siden før vi begynte å prøve:) Skal ta det til etter at jeg er ferdig med ammingen ettersom JM og leger jeg har snakket med mener at det har positiv innvirkning på melkeproduksjonen også. Tok Folat helt til jeg var ferdig med ammingen sist og det var ikke akkurat mangel på melk:)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 bare tull at tran er farlig å drikke.her i norge er all tran renset for de giftige stoffene..så det skal dere ikke tenke på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå