Gå til innhold

Gutten vår er ikke helt som alle andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på snart 4 er ikke helt som alle andre. Han var mye syk fra han var født og har hatt en tøff start på livet. Han kunne ikke gå før han var over 2 år. Men han er så snill og god og sjarmerer seg inn i hjertene på alle rundt seg. Han er en liten gutt av vekst og sliter fortsatt noe med balanse og bevegelighet.

Nå er han i barnehagen, og det gjør han godt. Her får han matche seg med eldre/jevnaldrede og han gjør stadig fremskritt.

Men han bruker fortsatt bleier og er overhodet ikke moden eller motivert for å slutte med dette. Han drikker fortsatt av flaske om kvelden, og nekter å gi opp denne kosen.

Vi er forferdelig glad i gutten vår, men er bekyret for hvordan det skal bli å vokse opp for en gutt som ikke henger med sine jevnaldrede. Tenker spes på mobbing. Tror han merker det allerede i bhg.

Beklager at jeg plager dere med dette, men jeg hadde behov for å skrive noen ord om det.

Han blir nok en flott kar en dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! Vet ikke helt hva jeg skal skrive for å trøste, det må være en vond situasjon.

Det er jo ikke helt det samme, men jeg har bekymra meg for gutten min også, med tanke på det sosiale. Han har en voldsom fremferd, og skjønner ikke helt de sosiale kodene. Han dytter og slår, men han viser empati også. Heldigvis er barnehagepersonalet obs på dette, så de gjør alt de kan for at ikke han skal få en bøllerolle som vil henge seg fast resten av barnehage og skoletiden.

Det er vel alle foreldres store skrekk at barna skal utenfor.

Vet ikke om det er noe spesielt som feiler gutten din, men kanskje han tar igjen de andre en dag? Det er ikke alle som slutter med bleie når de er to, som en kanskje kan få inntrykk av her inne, så han er ikke ekstremt sen. Flaskekosen er det jo også mange som har.

Dersom han har eller får en spesiel diagnose kan der jo være støttegrupper hvor du kan få snakke med andre.

Dette er ikke vondt ment hvis du finner noe støtende, jeg mener bare å trøste deg litt, på min uvitende måte.

Jeg er helt sikker på at han blir en flott, kjekk mann en dag!

Skrevet

Skjønner godt at dere er bekymret, og redd for hva fremtiden kan bringe dersom han hele tiden vil ligge etter de jevnaldrende i utviklingen. Men jeg mener da på grunn av noe manglende balanse og beveglighet, og ikke på grunn av bleiene. Gi nå faan i at gutten fortsatt bruker bleier i en alder av 4 år, han er sikkert ikke alene om det, og dere vet jo årsaken til det. Han har jo hatt en tøff start på livet med mye sykdom og det er jo helt naturlig at han trenger litt mer tid enn andre barn. Skulle noen være så hjernedøde at de kommenterer bleiebruken hans (for slike mennesker finnes) så får du bare fortelle dem at han har en sykdom. Da holder de kjeft. Ellers er det vel viktig at dere i sammen med barnehagepersonell og senere lærere snakker sammen om hvordan barna rundt sønnen din skal informeres dersom han fortsetter å ligge etter i utviklingen. Som regel går det helt greit at noen ikke er som alle andre så lenge barna har fått en saklig og grei forklaring på hvorfor en person er som hun/han er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...