Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Mannen min har vært sykemeldt i en og en halv mnd. Idag var han hos legen igjen. Han fikk da aktiv sykemelding. Hva går aktiv sykemelding ut på? Og hvorfor gir legen aktiv sykemelding? Mannen min kan ikke jobbe som det er nå. Må han da reise på jobben imorgen for og prøve jobbe, når han vet han blir nødt til og reise rimlig kjappt hjem igjen? (han har 1.5 time reisevei til jobb) Kan legen gi aktiv sykemelding på grunlaget " du har vært sykemeldt så lenge så jeg kan ikke gi vanlig sykemelding så du får aktiv sykemelding"???? Håper virkelig noen kan svare meg. (jeg skrev her for og ha muligheten til og være anonym. Men hvis noen vil så kan dere gjerne legge dette ut på skravle siden for meg, for vi vil virkelig ha svar på dette.)
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Når man skal ha aktiv sykemelding skal man ha en skriftlig avtale med arbeidsgiver om hva man skal gjøre og hvor mye man skal jobbe. Man skal gjøre noe annet enn det man vanligvis gjør. Man skal IKKE gjør den jobben man gjør til daglig når man er aktivt sykemeldt, da kan faktisk t.k. la være å utbetale penger for perioden. Uansett skal t.k. ha kopi av avtalen med arbeidsgiveren før sykemeldingen trer i kraft.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Da kan det vel ikke være rett at legen kan skrive ut dette til mannen min bare fordi han liksom har vært sykemeldt "fir lenge" (hallo? 1.5 mnd?) Mannen klarer jo ikke jobbe. Fort han anstrenger seg blir han jo svimmel og sliten. Han prøvde seg en dag på jobb for 2 uker siden. Og var helt ødelagt etter bare noen små timer, og måtte reise hjem før dagen var over. Men da mener du at han må ta en tur på jobb imorgen da? For og gjøre opp en plan med arbeidsgiveren? (selv om han ikke klarer jobbe liksom?)
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Han må ringe sin arbeidsgiver og forklare hva legen har gjort også må han ringe trygdekontoret. Hvis ikke arbeidsgiver kommer med noen lure forslag kan det hende han må reise tilbake til legen og få ny sykemelding. Etter en viss tid må både arbeidsgiver og legen erklære av man ikke kan jobbe på grunn av sykdommen uten at jeg husker detaljene i dette. (har vært sjukemeldt lenge selv og veit at det er et slit etter x antall uker..Man skal være temmelig frisk for o orke det...)
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 La den på skravle også, sånn i tilfelle noen vet mer om det enn meg:) Lykke til ihvertfall..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå