*We68* Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Noen som har fått påvist streptokok B nå mot slutten? jeg fikk beskjed i går at min var forhøyet og leverte inn urinprøve for dyrkning for å se om det var i urinen også. Syns det er litt skummelt da,men godt de fant det ut. Men gruer meg mer til om jeg får antibiotika innravenøst under fødselen nå enn fødselen. men er jo enda godt de gjør noe. Sykehuset roet meg helt ned og forklarte veldig godt, så jeg er ikke så urolig mer nå. Sån å venter jeg bare på svaret i morgen tidlig
Bebbe-fødeklar Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Legen tok prøve forrige uke, har ikke fått svar på den ennå. Håper svaret er negativt !
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Ja, fikk det påvist i uke 32 ca.. Skal ha antibiotika-sjokk når jeg føder, så satser på at det skal gå bra. Legen min sa at 15-20000 kvinner har dette hvert år når de går gravide, bare ca en av 1000 smitter dette over til barnet, og 1 av 1000 igjen er det farlig for barnet, så så lenge de vet om dette, så skal det nok gå bra!
MÅNS m/lilleMarius Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 JA, jeg har streptokokk B / GBS... Lest mye rart på nettet, anbefales ikke!!! Litt triste ting osv... Ca 30 % av alle kvinner har det. Snakk heller med jordmor/lege om det. enn å surfe etter info og skremselshistroier på nettet. Jeg blir behandlet /skylt med klorhexidin på fødselen for ikke å smitte babyen på vei ut...
Småbarnstreff Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Blir du ikke satt på antibiotika nå med en gang og behandlet før fødselen?
MiPE Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Hei. Jeg fikk det påvist i uke 28, fikk antibiotika og har ikke hatt det siden. Har fått beskjed om at jeg skal få antibiotika intravenøst under fødselen, gruer meg litt til det, blir litt ekstra styr... Hvis vannet går først, som sist gang jeg fødte, må jeg dra til sykehuset med det samme for da er barnet mer utsatt for eventuell smitte. Blir kjedelig å dra på sykehuset med det samme, ventet lenge hjemme sist. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 hvordan sjekker de dette? Ved blodprøve? må man be om det, eller er det rutine å sjekke gravide for streptokokk B?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Jeg prøvde å spørre legen om en slik prøve sist gang, men hun mente det var helt unødvendig. Hun sa bare at dette er ikke et krav fra myndighetene, og da ville hun heller ikke ta noen prøver. Men legen min er litt av en paragrafrytter og da......hun nektet å sende meg på ul uke 12 for å sjekke nakkefold. og ville heller ikke søke om fødeplass før 2 kontroll, sa da fikk jeg ikke fødeplass der jeg ønsket pga henne heller da:-(....
Krysia Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 Ja, det lurer jeg også på!? Skal ta det opp med jordmora neste kontroll i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #10 Skrevet 11. mai 2007 Er ikke rutine i Norge å sjekke gravide for GBS, men de som har hatt det før skal bli sjekket ved neste svangerskap. Prøven tas av skjeden og urin kan sendes til dyrkning. Er snakk om at det skal komme en vaksine mot dette om noen år.
Louise-and3girls Skrevet 11. mai 2007 #11 Skrevet 11. mai 2007 Dameleger er som regel mye vanskeligere å ha med å gjøre enn mannelige leger. Jeg har byttet fra damelege til mannelig. Orket ikke at hun lissom skulle vite så mye bedre hvordan jeg har det enn det jeg visste selv. Menn er som regel mye enklere, selv om det fins unntak der også da.
Louise-and3girls Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har tatt prøven nå i uke 35. Håper prøven er negativ selvfølgelig. Men det er betryggende å få tatt den.
Louise-and3girls Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Det koster visst Staten masse at kvinner ønsker å ta den prøven. Før var den obligatorisk, men det er den dessverre ikke mer.
*We68* Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 11. mai 2007 Jeg fikk svar på dyrkningen av urinprøven min i dag, og det ble påbevist det der også. Så nå må jeg på antibiotikakur. Men får ikke vite hvilken sort før mandag fordi den måtte dyrkes enda mer for å finne riktig sort :-/ Jeg ringte sykehuset for å få vite ting direkte jeg da. Og de sa at om jeg hadde det både i skjeden og urinen det var da det var noe å behandle på forhånd. Jeg fikk beskjed om at de tok sine forhåndsregler under fødsel med å gi enten sntibiotika intravenøst eller som tabeletter. Barnet ble sjekket med en gang i munn, øyne, nese og endetarm og prøver ble satt på dyrkning. Og om vannet skulle gå, så ble det ikke ventet med å bli satt i gang om man ikke hadde rier, for det var verst om vannet gikk og det var åpnet inn til barnet i lengre tid. Jeg håper de vet hva de gjør, og at jeg rekker å ta ut den kuren hjemme først jeg da. Anonym skriver at det skulle komme en vaksine om noen år her over, men de på sykehuset sa at det kom i sommer som var, derfor det ble så opphauset det med streptokok b/gbs i sommer. Fordi de som hadde laget vaksinen ønsket å selge den også. Men jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan ta den på alle obligatorisk jeg da. Var jo bare tilfeldig at jeg ba om den selv....og jeg hadde den opphøyet begge steder. om jeg ikke hadde spurt selv så hadde ikke jeg blitt behandlet..og ikke ungen sjekket....SKUMMELT
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #15 Skrevet 11. mai 2007 ja er skummelt..Er trist at man blir nødt til å miste et barn før de tar det på alvor..og da har man alt mistet et for mye..Burde jo ikke være så vanskelig å ha det som rutine å sjekke folk for gbs, da er man hvertfall på den sikreste siden..Ja er blitt laget en vaksine men vi har ikke fått den til Norge enda, og det håper de kommer i løpet av noen år..De aller fleste tilfeller går det bra..og siden du får antibiotika behandling nå og under fødsel, så er det ikke noe å bekymre seg for..masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #16 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har dette også påvist dette og sist svangerskap. sist svangerskap ble de keisersnitt pga.. tidlig vannadgang. baby gikk det helt fint med. men fått melding denne gangen at er det mistanke om fostervannslekasje eller vannet går m jeg komme ned ppå sykehuset asap. ca 10 % av kvinner har denne bakterien, og en blir satt på antibootika rett etter fødsel. men skal heller si at jeg er litt småbeskymret....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå