Gå til innhold

Hvordan dele reisekostanden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min venninnes tidligere samboer har giftet seg på nytt. Ny kone har gitt hovedansvaret til sitt barn, til barnets far.Min venninnes x samboer ønsker å se sønnen sin mindre og mindre. Nå har han og den nye konen valg å flytte fra vår kommune og 1 time unna. Nå ønsker de begge at foreldrene skal være med på å dele reisekostandene. Utover dette bidrar de ikke med noe ekstra økonomisk utover minste bidrag til barna på begge sider.

Hva skal man de si og gjøre? De som foreldre på begge sider er ikke enige at de nå skal måtte betale for at barna skal ta tog da foreldrene ikke har "anledning" til å kjøre å hente de i 45min - 1 t unna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så barna er i stand til å ta toget alene? Da kan jo foreldrene eventuelt betale hver sin vei.

Skrevet

Hvis det er to barn så betal for hvert sitt da.

Ellers så tror jeg i utgangspunkete det er for liten kostnad til at de tar dette videre..Vet ikke, men er man uenige kan man få dette ordnet opp ved at trygdekontoret finner ut om hvem som tjener hva og setter pris ut i fra dette, jobber begge må begge betale uansett.

Skrevet

Foreldrene er pliktige å dele reiseutgiftene etter barneloven. Utgiftene skal deles forholdsmessig ut fra partenes inntekt. Dersom partene har lik inntekt, skal utgiftene deles 50/50.

Dersom samarbeidet er problemet (hvem som skal legge ut osv.), kan dem ordne det slik at de betaler annen hver gang eller for hvert sitt barn (så lenge utgiftene for barna er like).

Man plikter å finne billigste reisealternativ og dersom barna ikke kan reise alene, så skal man også ta med utgifter til den voksne som må reise sammen med barnet. Den av foreldrene som ikke ordner med transport må forelegge kvittering på forepørsel.

Skrevet

Reiseutgifter beregnes ut ifra samme fordelingsnøkkel som bidraget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...