Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Jeg er så veldig redd for at babyen min skal bli smittet av toksoplasmose. Har vært veldig forsiktig så langt i svangerskapet, men et par ganger har jeg blitt servert lammekjøtt som har vært litt rosa inni, og som jeg har spist. Hvor nøye er dere i forhold til hva dere spiser av kjøtt? Jeg vet at tokso dør ved frysing, men hva når man spiser kjøtt som ikke har vært frosset? Hvor godt stekt (hardt og tørt!) må det være? Noe kjøtt er jo fortsatt rosa inni selv etter lang, lang steking...
liten_passasjer Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Jeg er ikke superforsiktig. Men forsiktig uten å være hysterisk. Har spist rosa kjøtt, men ikke rått. Spiser salami. Men har nylig vært i utlandet, og skal ta boldprøve bare for å sjekke. Hvis du er veldig bekymret er blodprøvene helt gratis, og da får du jo et sikkert svar.
smy & prompegrisen Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Toksoplasmose-parasitten dør ved oppvarming til 70 grader. Så det er ikke fargen på kjøttet som er avgjørende, men hvor varmt det har vært (husker ikke om noen typer kjøtt kan være rosa på 70 grader jeg...) Det er jo uansett ikke sånn at alt kjøtt inneholder toksoplasmose, så du skal ha skikkelig uflaks for å bli smittet på denne måten. I tillegg har jo veldig mange av oss vært smittet før vi ble gravide, slik at vi er immune og det ikke vil være noe farlig hvis vi skulle få i oss smitten nå
nimaline241757 Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Altså risikoen er kjempeliten! Hvis det var så lett å få toxo, hvorfor fikk du ikke det før i livet? Tenk på alle de gangene du smakte på jord/sand som barn, alle de gangene du har spist grillmat som ikke har vært helt gjennomstekt.. tenk på alle de gangene du har spist frukt/grønnsaker/salat som ikke er vasket. Hva er risikoen for at du skal få toxo akkurat nå? Jeg sier ikke at du skal være uforsiktig, men alt med måte!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har pratet med en jordmor som har jobbet på sykehuset i mange, mange år og hun har aldri sett noen barn som har hatt noen form for skader på grunn av toxo, det er visst mer vanlig i utlandet. Jeg sier ikke at vi ikke skal være forsiktige, gravide skal ta forhåndsregler, men risikoen er svært liten:)
Reidis Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 I Norge er det veldig liten sjangse for å få toksoplasmose. men parasitten kan finnes på uvaskede grønnsaker, i kjøtt fra dyr med pels (sau og okse), i jord og i katteavføring. Likevel skal du være veldig uheldig dersom du skulle bli smittet i Norge. Dessuten er det farligst dersom smitte kommer i de tre første mnd. Du er jo lenger enn det ) Forrige legen min sa at de siste 10 årene hadde hun kun hørt om at folk hadde blitt smittet i etter ferie i utlandet. Tror derfor du kan føle deg trygg. Trenger du bekreftelse - syns jeg du skal be om ny toxo-test neste gang du er hos legen, så blir du beroliget.
@nemone Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Jeg tenker sånn at jeg i over 30 år har spist rått kjøtt, uvasket salat og alt som er skummelt nå uten å bli smittet. Så da er sjansen veeeeldig liten for at du blir smittet akkurat de gangene som du har spist noe slikt. Jeg er ikke så veldig engstelig for dette - men prøver å spise kjøtt som er fryst først hjemme (er ikke så glad i gjennomstekt lammestek f.eks), men er jeg på besøk hos noen så spiser jeg det jeg får. Spiser også salat i kantina på jobbenuten å ha noen betenkeligheter med det. Prøv og slappe av og tenk på at sjansen er veldig liten.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 hvis biffen er hel og ikke delt før den er stekt så finnes d ikke bakterier inni..Kjøttdeig og kjøtt som er delt før steking er det verre med...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå