Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Hvor fort skal hjertet til babyen slå? Hun er en uke gammel.. Når hun sover får hun sånne rare "skjelvinger", og sparker masse med beina.. Hjertet slår veldig fort også. Det kommer og går. Er så usikker på om dette er normalt, om hun drømmer eller? Noen ganger "himler" hun masse med øynene også.. Noen som kan hjelpe meg, er litt bekymra her :-o
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Lillegutt hadde også slike "skjelvinger" da han var liten. Det virket som om det kom før han sovnet skikkelig. Han himlet også med øynene. Det så skikkelig skummelt ut, men det var visst helt normalt. Altså når han sov. Ring helsesøster om du er usikker.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Dette med "himlingen" med øynene kjenner jeg godt igjen. Det gjorde og gjør fortsatt lillegutt i det han holder på å sovne. Ser jo helt foreferdelig ut.... Men det er nok helt normalt. Vi voksne kan jo også slå ut med en arm eller en fot i det vi sovner inn. Ukontrollerte bevegelser... Så det er sikkert derfor....
Zahir Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 hei tror det er det de kaller REM søvn. Søvnfasene skifter fra lettere og dypere søvn. I rem fasen er barnet i en lettere fase av søvnen og babyenlager gjerne lyder beveger øynene( REM er for kortelsen for: rapid eye movement). men er du svært usikker ta kontakt med helsestasjonen din :-)
2nj♥ Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Noen babyer har skjelvinger/rykninger. Dette kommer av at nervesystemet deres ikke er helt ferdig utviklet og det avtar gradvis og forsvinner etter en stund.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Heeeelt normalt:) Husker jeg også syntes det var ekkelt med førstemann, visste ikke hva det var. Spedbarn har uregelmessig hjerterytme, tenk på når de låg i magen og hadde hjerteslag på mellom 120-160 slag i minuttet. Over dobbelt så mye som oss voksne. Skjelvinger, himling med øynene skjer i forbindelsen med REM-søvnen, altså den lette søvnen som de oftest har rett etter de har sovna eller rett før de våkner. Plutselig kan det komme noen lyder også, hiksting, og de smiler og rykker, ja, de er noen forunderlige skapninger disse små
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Tusen takk for svar, det var beroligende å høre at det er vanlig:) man blir jo så bekymra når man ikke vet, og ikke har erfaring.. men da puster jeg lettet ut:o) puuuhh!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 ja gjør det, og hvis det er noe mer så vet du hvor du kan henvende deg. Bedre å få det ut enn å gå og gruble på alt man bekymrer seg for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå