Mai-mamma! Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Blir setefødsel eller keisersnitt på meg denne gangen. Er 37+6 og babyen har lagt seg godt til rette med rumpa ned og bena rett opp. På ul på mandag beregnet de vekta til å være ca 3200 g nå. Grensa for setefødsel er 4000 g. Dere som har hatt setefødsel før hvor stor var babyen deres når den ble født? Hadde fødselen startet nå hadde jeg vært klar for vaginal fødsel, men jo nærmer termin jeg kommer jo større blir han jo og da skremmer det meg mer og mer. I følge røntgen kan jeg klare en setefødsel, men er det ikke verre jo større babyen er?
På'n igjen:)!! Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Hei Mai-mamma! Jeg kan dessverre ikke svare deg på spørsmålene, men er i samme situasjon og lurer på de samme tingene. Så innlegget ditt på seteleiedabatten og har svart deg der. Min kan fortsatt snu seg da (er 35+2), men er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre hvis den ikke snur seg (noe jeg ikke tror den gjør, for den ligger med rompa godt ned...) Så del gjerne alle råd du får med meg Så skal jeg dele mine!!! Uansett lykke til med det valget du tar!!! Er jammen ikke lett! Hvilket sykehus skal du føde på?
Mai-mamma! Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2007 Hei ani *høygravid* Godt å høre at det ikke bare er meg, men håper for din del at babyen din snur seg. Veldig vanskelig det her ja. Trodde jeg skulle bruke de siste ukene på å glede meg, men nå går jeg bare rundt og er bekymret og usikker på hva som er best å gjøre. Jeg skal føde på Ahus, og der skal de vist nok ha god erfaring med setefødsler siden de har så mange i løpet av året. Hvor skal du føde da? Vi får holde hverandre oppdatert =) Ønsker deg masse lykke til!
frøsa Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 ikkje førr å skremme,men eg vil gje dåkker et råd:gå førr all del ikkje inn i en setefødsel.d kan ende opp som et mareritt.eg snakke av erfaring,ja.d e store sjanser førr haste-ks i sånne situasjona.ikkje å anbefale.få helller planlagt ks i ro og mak.lykke til.
3 tette gutter Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Eg gikk for vaginal fødsel, det blei likevel ks, men det var slett ikkje dramatisk, terskelen for å gå fra vaginal fødsel til ks er mykje lavere ved setefødsel, så eg følte det slett ikkje som dramatisk. Har no et hodeleie foran meg, og gruer meg mykje meir no. Ved setefødsel er du veldig godt ivaretatt med jordmor, gynekolog og en overlege som stadig er innom. Epidural er en sjølfølge, og babyens tilstand blir passa ekstra godt på... Så for min del ville eg tatt det samme valget igjenn om det var aktuelt. Grunnen til at min fødsel endte med ks var at det var for lang tid mellom riene når eg begynte å presse, sjøl om dryppet var skrudd på maks. Og ved setefødsel er det å få hodet ut så fort som mulig etter resten av kroppen det som er kritisk, så da tok de ingen tjangs. Uansett valg; lykke til...
rosa og en blå Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 eg grubler mye på dette og.. beibin min er og i sete.. men eg er bare 31 uker so det bekymrer meg ikke.. men eg tenker jo på alternatia som eg må velge mellom viss dette skulle skje... eg lurer? kva som er bra for barnet med å bli født i stete? korfor tar de ikke bare barnet ut med ks...? har hørt at det anbefales å føde som vanlig.. men korfor? er det bra å knekke armer ol på barnet? Greit, -eg vil IKKE gå gjennom ks for min del.. men gjør det gjerne til barnets beste.
På'n igjen:)!! Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Hei igjen Mai-mamma! ja på Ahus tror jeg de har god erfaring med det! Er jo betryggende å vite det da! Jeg skal føde på Ringerike sykehus. Og han som undersøkte meg og så at bebis lå i sete han ble veldig glad for det var så sjelden de opplevde setefødsler... Så han spurte om han og en annen lege kunne være tilstede under fødselen hvis det ble setefødsel fordi det var så sjelden de fikk være med på det... Betryggende... Vel jeg sa til han at jeg håpet fortsatt babyen snudde seg og da sa han (mens han dro på det) at vi fikk jo håpe på det jeg håpet på, men hvis ikke... (med litt forventning i stemmen...) hehe jeg bare lo av han jeg da (har vært på noen kontroller hos han før og han er veldig ålreit og flink). Men da jeg fortalte det til mamma og svigermor ble de begge skikkelig sinte og sa at sånn kunne han ikke si, og at han virket som en useriøs lege... Og at hvis det ble setefødsel så måtte jeg be om en annen lege. Vel de er begge to overbevist om at jeg skal ta KS, og har rotta seg sammen på det ;D Men jeg vet sannelig ikke. nesten alle jeg snakker med som har vært igjennom setefødsel/ks pga setefødsel anbefaler meg ks. Men jeg skal snakke med en venninne som har hatt setefødsel og som jeg vet var fornøyd med det. Skal si fra hvis hun kommer med noen gode råd!
Susanne-82 Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Hei. Har også fått vite at babyen min ligger i seteleie, med rompa godt presset ned i bekkenet. Ikke akkurat det artigste man før høre, men må jo bare prøve å gjøre det beste ut av det. Er 34+4 uker på vei, men jordmor tviler på at babyen kommer til å snu seg. Jeg har aldri i livet tenkt å føde en setefødsel og jeg vil heller ikke at de skal prøve å snu på babyen. Vil planlegge ks og håper ikke det blir noe problem å få igjennom. Det positive med det er jo at man får planlagt en dato og vet når fødselen vil skje. Får krysse fingrene for at babyen snur seg innen uke 36.
1 gutt og 2 jenter:) Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Hei!! Jeg hadde en setefødsel sist...Jeg hadde sagt i fra til jordmor at jeg trodde babyen hadde snudd seg,men hun påsto at hode lå ned,man kjenner når noen omøblerer inni magen!!! Så jeg levde i god tro om at hun hadde rett,da jeg kom og skulle føde,vart jeg ikke undersøkt eller noe,så når jeg var komt langt ut i fødselen viste det seg at det var rompa som kom først...Var ikke noen god fødsel,fikk ikke slappe av i mellom press riene eller noe,alt var bare mas følte jeg...Denne gangen har jordmor gitt meg klar beskjed om at hvis babyen ligger med rompa først(noe den ikke gjør) Så blir det ks,uten tvil!!! Min jente var 3400 og det var hardt å få henne ut...
Mamsebamsen Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Det beste for både mor og barn er som regel å føde vaginalt. Grunnen er at det tar lengre tid for mor å komme til hektene igjen etter et ks, at det er ganske stor risiko for komplikasjoner ved kirurgi, at barnet ikke får den naturlige søkenen etter brystet etter fødselen enten fordi mor ligger på overvåkningen eller fordi barnet er omtåket av narkosen, at det er større risiko for lungeinfeksjoner og pusteproblemer fordi barnet ikke får klemt vannet ut av lungene mens det er på vei ned fødselskanalen, at det er større risiko for for mage/tarmproblemer fordi barnet ikke får de "gode" bakteriene mor har i og rundt fødekanalen i munnen sin og mange flere grunner jeg ikke kommer på i farta... Disse grunnene må veies opp mot risikoen ved føde vaginalt. Hvis mor har stort nok bekken i forhold til barnets størrelse, trenger det ikke være noe problem med setefødsel. En venninne av meg syntes at hennes fødsel nr 3, som var sete, var temmelig lik de to første. Det skjedde udramatisk og kjapt. En annen venninne valgte ks, og måtte ha hjemmesykepleier som renset det infiserte operasjons-såret hennes i månedsvis etterpå... Det var vondt og skikkelig guffent! Jeg vet ikke hva jeg hadde valgt hvis jeg fikk vite at min kommer i seteleie. Jeg er så redd for langvarige smerter, at det hadde kanskje blitt ks, siden det er min første. Men om denne hodeleie-fødselen går bra og jeg skal ha flere barn, ville jeg nok valgt å føde naturlig ved en eventuell senere setefødsel.
Danae Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Jeg fødte en fin baby på 3250 (mitt første barn) i sete. Det var en tøff omgang, men også veldig fint. Kan ikke sammenligne det med keisersnitt, da jeg aldrig har prøvet det, men vet om denne luring fortsetter med at ligge med hodet ned, da velger jeg vaginal forløsning (til trods for, at andre mann var hodeleie). Jeg ønsker for enhver pris at undgå KS og må innrømme, jeg blir lidt provosert, når gravide, der aldrig har vært igjennom seteleiefødsel "advarer" mot vaginal forløsning....blir lidt provosert. Der finnes mange dårlig hodeleie forløsninger, der ender i keisersnitt, det må vi ikke glemme.... Seteleie fødsler kan være veldig fine....
Kummin&Lillesel Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 De jeg kjenner som har født barn i seteleie sier at det slett ikke har vært så ille, og at de gjerne gjør det igjen. Men, her hvor jeg bor anbefaler de ikke at barn blir født i seteleie - så om vendingsforsøk ikke går - så ser de helst at man går med på keisersnitt - fordi de ikke vil at barnets hode skal sitte fast under fødselen. Jeg aner ikke hva som er best - men det må da være en grunn til at de anbefaler KS her, da. Tross alt. De sier at det ikke er fordi det er spesielt mye vondere eller vanskeligere eller hardere - men fordi det er tryggest for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå