Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Jeg tenkte å søke om redusert stilling. Tenkte i første omgang å jobbe litt kortere hver dag, men er usikker på om dette er bedre enn å ta seg fri en dag i uka og jobbe fulle dager ellers. Er det noen som har erfaring med begge løsningene? Hva har dere funnet ut at er best?
Sassy. Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har ikke fast så mye da. Men har jobbet ekstra opp til 80%,ble alt for mye for meg. Fikk ikke gjort noe hjemme,og det så konstant rotete og skittent ut. Og vesla følte jeg at jeg fikk se alt for lite. Hos oss er det ikke mulig å jobbe kortere dager da. Men jeg kuttet ned til ca 50-60% og syns det fungerer bedre. Får en ekstra dag hjemme. Men jeg ville nok ikke byttet det bort med kortere dager,jeg liker heller å ha en hel dag fri. Men kommer nok kanske til å kutte ned enda mer på jobbinga,føler jeg får så lite tid med familien. Jeg jobber kun kveld og helg,så jeg er jo på jobb når de andre er hjemme :-(
Fru-mamma Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Ta en fast fridag, da kan du evt. ha barna hjemme sammen med deg. Eller bruk denne dagen til vasking av hus, så slipper du å gjøre dette med barna i helen...Da får du god tid sammen med barna etter barnehage-tid.
Minnie Mom Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Jeg jobber 100%, men hvis jeg skulle ha jobbet 80% ville jeg ha hatt kortere dager. Mindre stress i hverdagen og mer tid med barna på ettermiddagen.. )
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Jeg jobber 80% natt, med 10 timers vakter. Har en del fri pga lange vakter, men det tar tid å komme seg etter nattvakter. Er sliten, har lurt på om jeg skal redusere til 50%.
Lille lille Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Jeg ville helt klart hatt kortere dager. Hvis ikke blir jo de dagene du jobber like stressende som før! Deilig med en fridag i uka, men jeg synes ikke det er verdt det når resten av uka er like ille som før. Skaff dere vaskehjelp og planlegg middagene for hele uka. Når du da i tillegg jobber to timer mindre hver dag, tipper jeg hverdagen vil bli enklere! Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Jeg ville gått for en dag fri. Ser kollegene mine på jobb med 80%stilling og kortere dager, de jobber bare enda raskere for å rekke alt og står over lunsjen. De har det enda mer stressende på jobb enn oss andre, og må finne innsteppere til diverse fukjoner de har fra kl 14-16.... Ønsker selv å gå ned til redusert, og ha fri enten mandag eller onsdag. Tenker onsdag er best for barnet, men mandag gjør jo at man kan ha lang-helger å reise bort...
Anonym i dag Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har jobbet 80 % i mange år, etter jeg fikk eldstemann, jeg valgte å ha kortere dager, for da ble det kortere dager i barnehagen og SFO, hvis ikke hadde dagene vært like mye stress som tidligere, har mer overskudd igjen også :-) Husk at ungene blir også veldig slitne av og gå i barnehagen osv, sovner tidlig, bedre å ha litt tid sammen på ettermiddagen.
mareritta nr2påvei*høygravid* Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Jeg jobber 80%. Jobber hver dag, men kortere dager. Syns jeg får mer ut av dagene. I stedet for å stresse 4 dager m middag, stelling å kveldsmat. Leker m tulla før jeg lager mat. Kan også innom butikker å ordne ting før vi kjører hjem, og lager en lettivnt middag. Jeg synes dette er en super løsning for oss nå.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg vurderer sterkt å begynne med å jobbe kortere dager, og så heller be om en dag fri dersom jeg er misfornøyd med førstevalget mitt. Det å få litt mer igjen hver dag med barnet teller mye for meg. Har jobbet redusert før på grunn dårlig helse, så jeg har heldigvis erfaring med å jobbe kortere dager og prioritere arbeidsoppgavene i forhold til dette. Men det hadde vært kjempekoselig å være hjemme en hel dag sammen med snuppa også. Men jeg er redd at den dagen går bort til å gjøre ærend i byen, vaske huset etc. Eller det beste hadde vært å jobbe 6 timer 4 dager i uka og så en dag fri. Det er jo lov å drømme:-)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Jeg jobber 75%. En dag i uken fri, og starter arbeidsdagen en halvtime senere enn vanlig. Hadde garantert hatt en dag fri. Dersom du har kortere arbeidsdager, vil timene gå med til bringing og henting og matlaging uansett. Har du en dag fri har du hele dagen til å kose deg med barna, la de få en fin rolig start på dagen og en kjekk dag sammens med mamma Hadde ikke nølt på det nei. Kanskje hvis du kan redusere enda litt, så har du allikevel litt bedre tid på ettermiddagen Jeg og ungene har fri hver fredag og det er så rådelig og vi finner på mye gøy den dagen. Det er deilig for ungene å ha kun 4 dager i barnehagen også. Lykke til med valget. jeg hadde ikke nølt. En dag fri!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #12 Skrevet 10. mai 2007 Jeg jobber 80% med en dag fri i uken. Nå slutter jeg på jobb kl 1500 så kortere dager for meg er i grunn ikke et valg, siden jeg får henta rimelig tidlig i bhg alikavell.
Luca Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Hvis poenget ditt med å jobbe redusert er å få litt bedre tid i hverdagen og være sammen med barn og famile, ville jeg helt klart jobbet kortere dager. En time eller to betyr veldig mye når man skal hente barn, lage middag og være sammen før sengetid. Å velge en fridag i uka for å ha tid til å vaske hus, hadde ihvertfall vært uaktuellt for meg:-) Skaff vaskehjelp, og heller nyt kortere dager og mer tid til barn-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå