Andie82*tobarnsmor* Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Har litt problemer med den ene armen min, og legen min snakket om at jeg burde hatt en ct......men kan jeg ta det når jeg er gravid? er 25+1 nå......
Tussa og Sofie Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 De anbefaler absolutt ikke CT eller MR når du er gravid, med mindre det er mer alvorlige ting. Dette fikk jeg beskjed om på røntgen senteret for min egen del. Finnes det en mulighet for å vente så ville jeg gjort det, ta en tlf til dem og hør uansett.
litakine og Theodor Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 jeg var på CT før jeg visste at jeg var gravid, og tok dette opp med legen når jeg fant det ut, fordi jeg var redd for å ha skadet fosteret. Men legen min forklarte at det ikke var farlig med CT, fordi det var kortbølgestråler... Hvis legen din vil at du skal ta CT nå, er det sikkert en god grunn for det. Og kan jo dessuten hende at han bare sender rekvisisjonen nå, og at du får time etter fødsel, kan jo være venteliste
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2007 ok takk for svar....har litt problemer med den ene armen og etter hva jeg har hørt fra venner og familie ( som ikke kan noe om det selvfølgelig, de bare sier hva de har hørt av andre), kan det være risiko for blodpropp og nerver som ligger i klem, er jo ikke bra og gå for lenge med sånt........er jo en stund til termin.....var på mr rett før jeg blei gravid og der fikk jeg time etter to dager.......
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 CT er ikke bra når man er gravid. Det sies å tilsvare strålingen fra 36 thoraxrøntgen (lungertg)....... Gravide bør ikke ta CT eller rtg med mindre det er absolutt nødvendig (akutt...). Må selv vente med å ta mr av nakke til etter sv.skap.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 MR og CT er to forskjellige maskiner da. Selvfølgelig tar man ikke CT hvis det ikke er absolutt nødvendig, men hvis det er risiko for blodpropp er det nok ikke lurt å vente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå