Gå til innhold

Jippi, nå sover han rundt...stor takk til dr.Ferber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt fantastisk er dette. Hadde nesten ingen tro på denne kuren, trodde enten jeg eller lillegutt skulle ende på nervesanatorium. Men det har gått nesten smertefritt. MAnnen min har gjort hele opplegget, jeg har sovet. Deilig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er sønnen din? og hvor lang tid brukte dere??

Skrevet

Henger meg på spørsmålene til anonym her... og hvor mange ganger våknet han på natta?

Skrevet

han er 7 mnd. Vi brukte ca 4 dager i natt var det kanskje dag nr 5. Bedring fra 2 dag.

Utgangspunktet var oppvåkning hver hele time, noen ganger mere. Han hadde nesten aldri sovnet uten amming eller byssing i søvn.

Skrevet

oi, hva er dette.. FORTELL MEG! eller er det et sted jeg kan lese om dette- trenger råd jeg også.....

Skrevet

http://www.barne-familiesenteret.no/FogB.htm

litt nede på siden på linken står oppskriften.

Helsesøster sa at mamma ikke skulle gjøre dette, men at far skulle gjøre alt arbeidet. Det at mor kommer inn til barnet kunne bidra til mere frustrasjon. I tillegg skulle babyen ligge på eget rom, hvis det var mulig.

alt må mor og far ligge på stuen og babyen på soverommet til natten har ordnet seg. Det er verdt det...absolutt.

Skrevet

Gratulerer, Fertila!!!!!

Vi gjorde dette med eldstejenta da hun var ca 10mnd. Men vi hadde ikke peiling på at det var en "metode" og at det het "dr.Ferber", hehe... vi brukte rett og slett erfaringene til foreldrene mine, de hjalp oss den første kvelden og ga oss masse backup. TRE kvelder tok det før hun sovna av seg selv og sov hele natta!!!! TRE små kvelder der pappa'n gikk opp på rommet hennes, la henne ned, sa godnatt, ga vann og gikk ut. Første kvelden tok det 45 min. Andre kvelden ca 30min, tredje kvelden ca 10. Og siden (nå er hun 3 år) har hun lagt seg i våken tilstand og sovnet av seg selv hver kveld, og sover hele natta :)

Skrevet

ok- fordi i natt holdt jeg på med henne tre fire timer uten at hun sovnet- trøtt og grinete vekket jeg pappan hennes og ba han ta henne litt- og da sovnet hun på kanskje en halv time!

men hva gjorde dere om natten da... lot dere han gråte 3 min før dere kom inn da også...

hun er mørkredd så jeg er liksom redd hun skal bli enda mer redd jeh. men egentlig er hun nok bare vant til toppservice på nattestid tenker jeg.. hun spiser ikke på natten da hvertfall, men er jo ingen trøst i det når hun er våken likevel!

Skrevet

Gratulerer! Nå har ungene deres lært at mor og far stiller ikke alltid opp for meg! Verden er uforutsigbar og ikke alltid like trygg! Og livet er så slitsomt at jeg må bare sovne her, nytter ikke å gjøre annet....

Skrevet

Kjøp ei lita nattlampe, sånn som du bare putter i stikkontakten og så gir den et mykt lys på rommet :)

og det er hevet over enhver tvil om at dette er noe pappa'n bør gjøre! Husk at du lukter mat og nærhet og kos...

Skrevet

Ja uff da, tenke at ungene skal lukte nærhet og kos. Fy! Her skal det være ensomt for en hver pris!

Skrevet

kjøss meg langt oppi gamprævva.

Skrevet

anonym

flott ikke sannt...tidlig krøkes god bitter og idiotisk anonym skal bli...haha

Skrevet

Du visste ikke at det var en metode, så da regner jeg med at du heller ikke var så veldig klar over kritikken med denne metoden, evt. konsekvensene av metoden?

Greit nok at dere bruker det på deres egne barn, men ikke anbefal noe sånt her inne da. Veldig mange som ikke vet nok om denne kuren og bare tar dne i bruk. Flere ville nok avstått hadde de visst mer om den.

Skrevet

Anonym

Flott argument! Kan du utdype det litt nærmere, så jeg i min store enfoldighet kan forstå deg litt bedre?

Skrevet

Vet ikke hvem som er idiotisk her... Dere går til personangrep mens jeg prøver å saklig formidle noe her. Ikke til dere som har brukt den, det er jo for sent og dere har deres mening, men for de som har tenkt til å bruke den og ikke vet noe om den.

Skrevet

1. Nei, jeg visste ikke at dette var en vitenskapelig metode. Jeg brukte erfaringene fra mine forldre, som gjorde dette på sine 3 barn - som alle er trygge og ressurssterke voksne mennesker idag, og som ALDRI har tvilt på at foreldrene våre er der for oss uansett hva.

2. Hva jeg gjør med mine barn er ikke din sak.

3. Jeg har aldri anbefalt skrikekuren, jeg har kommentert fertilas bruk av den. Altså fortsatt ikke din sak.

4. Jeg gjør det nok til minimais om nødvendig også, selv om jeg nå får oppyst fra en anonym på et nettforum at det er forkastelig. Jeg syns fortsatt det var en god løsning for eldstejenta mi, hun er et trygt og sikkert barn med masse kjærlighet, hun har fine kveldsvaner og sover hele natta, og er trygg på både foreldre og omgivelser.

Skrevet

sorry meg nå, men KAN IKKE DU ANONYM BARE HOLDE KJ...

hva er vitsen med å si sånn?

jeg synes det er ille nok å faktisk vurdere å måtte ta en sånn "skrike-kur", på henne. men det kmmer faktisk noe godt ut av det. og så lenge vi kommer inn til henne vil hun ikke føle seg avvist eller uttrygg ( håper jeg).

og hun vil i det lange løp få det mye bedre, hun vil ha foreldre som gleder seg til leggeing, som får sove om natten og er opplagte til å leke, tulle og ha det moro med henne på dagen.

i tillegg så får hun det mye bedre slev også, ved at hun faktisk får sove på natten- og er derfor i mye nedre humør om dagen...

ååååå... jge blir skikkelig irritert nå- så utrolig unødvendige komentarer.

og jeg vet du bare gjør det for å irritere- og du har klart det- egentlig erdet litt såremde- selv om du bare er en usel anonym som ikke en gangg tørr å si det med nicket ditt. dritt....

Skrevet

Poenget er at det finns alternative løsninger som ikke har så dramatiske følger. Men hvis dere ikke en gang er åpen for det så er det ikke noe vits.

Fortsett med den flotte skrikuren deres da vel. Beklager at jeg prøvde å være litt informativ her.

Og vitsen med å si sånt var for å hjelpe sånne som deg som ikke har gjort det enda, og si at det finns nye metoder å ta i bruk som også kan hjelpe dere med å glede dere til leggingen.

Skrevet

Anonym

alt med måte også ferbers metode. Den passer ikke for alle barn, eller alle voksne. Den var absolutt ikke noe vi ville prøvd med eldstemann. Derimot så regner jeg med at disse voksne mødrene kjenner både seg selv og babyene sine såppas godt at de vet hva de gjør.

Alternativt til Ferbers metode finnes en metode som En Dr Largo har utviklet, den er mykere og mere nærhet enn Ferbers. Vi brukte en variant av denne med eldsten, og det funket tilfredstillende for oss. Da var eldsten 15 mnd og vi hadde praktisert samsoving med god hell (bortsett fra på slutten).

Uansett hva man setter i gang av metoder eller opdragelsesteknikker så tror jeg de fleste her sjekker med både hs og litteratur.

Og til opplysning, ang å være faglig klar over hva man gjør. Jeg er utdannet barnepedagog har også videreutdanning innenfor familieterapi og småbarnsutvikkling.

Jeg synes dine påstander vitner om generallisering og store fordommer mot dagens mødre og deres evner til å ta gode valg for seg selv og sine barn. Du sier sånne metoder er svært skadelige for alle, kan du utdype dette og komme med faktiske opplysninger ogg ikke villedninger?

Skrevet

Du har jo ikke vært særlig informativ egentlig, du har bare advart mot Ferbers metode... bortsett fra "det fins nye metoder".

Kom gjerne med innspill, men helst konstruktive :)

Skrevet

Det var ikke et argument, men et sarkastisk svar på innlegget til ka-ping skjønner du vel.

Skrevet

Anonym vet alltid best. Kjøss gamperævva min også.

Jeg synes det høres flott ut med denne metoden om man ikke har noe valg. Ingen foreldre går fra en gråtende baby med lett hjerte. Vi gråt selv de første gangene fordi det var hardt å høre på småen vår som var så sint. Men vet i dag at vi gjorde det rette, og barna er trygge, lykkelige og sover kjempegodt i sengene sine.

Skrevet

"No cry sleep solution" er en bok med en veldig mild metode som mange har god erfaring med.

Skrevet

Da prøver jeg å svare seriøst og ikke sarkastisk tilbake:

- jeg mener det er bedre at pappa'n går inn til barnet, fordi mor ofte lukter MAT. Vil det ikke bli verre og mer traumatisk for barnet om mamma - senter for mat og kos - bare kommer inn og går ut igjen uten å ta h*n opp, når h*n vil opp av senga? Hvis pappa går inn og f.eks tilbyr vann, vil avvisningsaspektet være langt mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...