Gå til innhold

14 uker...når kan vi ta "skrikekuren"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir smårar og frustrert av dattra mi som sover så lite. Hun blir grinete og trøtt på dagtid, men sovner ikke før jeg går tur med henne. Må være bevegelse...hvordan kan jeg venne henne av med dette? og på kveldstid bruker vi alt fra en time til to timer med legging. Det blir bare skriking hvis jeg ikke ligger ved siden av henne til hun sovner. Hvordan kan vi få henne til å sovne av seg selv, både om kvelden og på dagtid? gjerne uten skrikekur hvis det er mulig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør i hvertfall vente til hun begynner med fast føde. Hold ut til da....

Skrevet

Skrikekur skal ikke brukes på barn under 6 mnd hvis i det hele tatt. Jeg synes datteren din oppfører seg omtrent slik som de fleste babyer på hennes alder gjør. Da mini her var såpass liten så gjorde vi alt på hans premisser.

Noen forslag:

- Kjøp deg noe å bære ham i. Junior sov godt i bæreslynge på dagtid, noe som gjorde at jeg slapp ut med vogna hver gang han skulle sove.

- Legg ham i vogna ute dersom du har mulighet. Vi sleit litt med det i starten, men etterhvert sovnet han lettere og lettere i vogna på balkongen og nå sovener han i løpet av 5 minutter når han blir lagt der.

- gjør det dere pleier å gjøre for å få henne til å sove, men gjør det kortere og kortere for hver kveld. Når hun begynner å se søvnig ut så prøv å gå litt vekk fra senga hennes, men vær fortsatt i rommet til hun sovner. Dersom hun begynner å sutre igjen så legg deg sammen med henne igjen, og gjenta prosedyren til hun sovner. Når dette begynner å fungere så kan du begynne å gå ut av rommet.

Dette tipset fikk jeg i The No Cry Sleep Solution, som kan anbefales.

Skrevet

Nå forveksler du vel med å sove hele natten, bambino?

Så små barn har behov for mye kroppskontakt. Det er vanskelig å få de små til å sove hvis de ikke vil. Jeg har en jente på snart 10 mnd som var helt håpløs på området, men etter mye arbeid har hun endelig blitt trygg på å sovne, men jeg må fortsatt være der, og holde henne i hånden av og til.

For det første må du gjøre legging trygt for henne. Aldri press smukken på e.l, og uansett hvor frustrert du blir over at hun ikke vil sovne, så ikke vis det til henne! Hun er jo sikkert bare avhengig av å føle at hun er trygg. Vær hos henne og syng, vær beroligende og gi henne den kroppskontakten hun trenger. Men hvis du får til at hun sovner i sin egen seng uten at du ligger inntil henne, eller at du ødelegger ryggen ved å stå bøyd over sengen er det det beste. De blir fort avhengig av sånt!

Hvis du forbereder deg psykisk og går inn for å legge henne med den innstillig at, nå skal vi legge oss, og det er gøy, ler og hygger deg, og sier ting på en litt artig måte, (oi! Der er dyna, og sånn ja, nå legger vi oss) så smitter det kanskje over?

Huff jeg vet hvor fælt det er når de er så vriene på det området, men aldri la henne ligge alene å skrike. Sitt hos henne.

Skrevet

Jeg er enig i innlegget over her, og synes heller ikke at skrikekurer skal brukes til små babyer. Litt skriking må man imidlertid regne med, men da bør du være til stede, babyer bør ikke ligge alene og skrike.

Hadde samme problemer med min lille, og jeg slutter meg til rådet om å la baby sove ute i vogna. Da kan du starte med å rugge vogna til baby sovner, de aller fleste små sover best ute i frisk luft. Vi måtte rugge endel i starten, men nå sovner han med en gang vi setter vogna ut på terrassen.

Slutter meg til de andre tipsene i innlegget over også, men bæring fungerte ikke for oss. Prøv deg fram.

Skrevet

Jeg syntes det er alt for tidlig å ta skrikekuren nå. Ikke før hun er ca 6 mnd.

Lillesnuppa på 3,5 mnd er akkurat som jenten din. På dagtid går vi en liten tur eller jeg bysser henne i vognen. Om kvelden ligger hun enten i sofaen eller i vuggen (henger fra taket) som vi har i stuen. Tar henne med oss opp når vi legger oss. Om natten sover hun enten i vognbaggen eller i vuggen. Vi har ikke noen fast leggetid enda.

Vær tålmodig. Min erfaring er at de fleste babyer trenger bevegelse for å få sove.

Skrevet

Nei, jeg snakker om legging for kvelden. At babyen legges i normal leggetid, mett og trøtt, gjerne nybadet, og får ligge og skrike mens far (evt mor) går inn hvert tredje minutt, stryker på babyen, trøster, hvisker forsiktig nattastrofer, går stille ut igjen.

Babyen skal ikke taes opp, men skal likevel føle seg trygg på at mamma eller pappa er like i nærheten. Om han hadde skreket hysterisk sa ville han blitt tatt opp, såklart. Det tok ikke mange nettene før bibben sov så godt om kvelden når han ble lagt. Sengen ble et godt og trygt sted å komme til.

Dette ble jeg anbefalt av legen på helsestasjonen da jeg var førstegangsmor og hadde et barn som ikke ville legge seg. Jeg var helt i mot en hver form for skrikekur, men ble totalt utslitt og måtte kaste inn håndkleet etter å ha prøvd alt. Også sittet ved sengen hans i time etter time mens han skrek og nektet å sove fordi han ble stresset av at jeg var i rommet uten at han fikk komme opp.

Det fungerte kjempefint for oss, med alle tre, og det var aldri synd i barna. De skrek fordi at de var trøtt og sint fordi de helst ville sove i armene våre fremfor sengen sin.

Men gjør det som passer deg og ditt barn, det er mange meninger om skrikekurer, og de fleste er vel helst i mot dem.

Skrevet

Var ikke meningen å være anonym, kom borti feil knapp....

Skrevet

Til og med han idioten som lagde skrikekuren sier at den ikke skal brukes før 6 mnd. Du er klar over at babyer skriker fordi de har et behov som ikke blir tilfredstillt? Kanskje h*n gråter rett og slett fordi h*n vil ha mer nærhet? Da er det dummeste du kan gjøre er å la h*n skrike. Du vil vel ha et trygt barn?

Skrevet

Jepp, synes også det er for tidlig. Hun er fortsatt så liten, og har gjerne ikke fått innarbeidd søvnrutinene sine ennå. Viktig med faste rutiner på kvelden. Gjerne den siste luren før legging har beg å bli for sein eller for lang...det merker vi i alle fall, for hun har blitt litt seigere å legge.

Skrevet

Når barnet er 5-6 mnd og har spist seg mett på grøt om kvelden og er tydelig trøtt så er det greit å begynne med leggerutiner. Jeg merket tydelig forskjell på om barna mine var ute etter kos eller om de var kjempetrøtte. Behovet som ikke blir tilfredsstilt er like gjerne behovet for å komme opp av sengen igjen for så å sovne ved mammas bryst eller i pappas armer. Man lærer seg å kjenne barnas behov på gråten.

Den som påstår at mine barn har vært utrygge fordi jeg har vært konsekvent ved legging fra de var 5-6 mnd vet ikke hva de snakker om. Det blir hva du gjør det til, og vi gjorde det så skånsomt som mulig, og barna trives i sin egen seng og har gjort det fra den gang de lærte at det var deres seng de skulle sove i.

Jeg har tre trygge barn.

Jeg er enig i at man ikke skal lukke døren og la barnet skrike seg utmattet for så å sovne av det helt alene i et mørkt rom. Nei ved å gå inn med minutters mellomrom, kose, hviske og gå ut igjen gir trygghet.

Da var jeg ferdig med denne debatten!

Lykke til til HI.

Skrevet

Jeg har en bok som sier at man kan starte fra barnet ikke lenger er avhengig av mat om natta. Men den anbefaler ikke at du bare lar ungen ligge og hyle da...men at ungen må få lov til å sutre/smågråte, for det er vanlig for trøtte småbarn. Men så anbefaler også boka at ungen ikke får ha smukk om natta, kun et kosepledd osv da... dette for at barnet ikke skal være avhengig av andre ann seg selv for å få sove :) Men aller viktigst er jo at ungen har fått masse kos, er skikkelig mett, og at dere lager en kort og grei leggerutine sånn at hun skjønner at det er natta :)

Skrevet

Har du, Hi, tenkt på at før 6mnd. så vet ikke babyer at ting fortsetter å eksistere selv når dem ikke ser det? Så når barnet ikke ser foreldrene så du tror h*n at dem ikke finnes lenger, og det er skremmende det! Tror du må tenke litt på hva du har tenkt til å gjøre med din lille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...