Gå til innhold

Hvor mange UL har dere hatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare i uke 13+5. Jeg fikk vite i går at legen min hadde glemt å søke om fødeplass og dermed også ultralyd. Når søkte dere og hvor langt tid tar det før man får svar fra sykehuset?

Hvor mange ul har dere tatt? Vurderer nå å ta en privat..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kjedelig da. Hvor skal du føde?

Jeg søkte selv på fødeplass da jeg var i 5. el 6. uke og fikk svar om fødeplass og ul 2 uker etterpå.

Det skal vel ta ca.2 uker å få svar....

Har vært på 2 private og 1 på sykehuset (fikk det igår da jeg var å tok prøver siden jeg er med i Stork-prosjektet på Riksen).

Er nå 15+6

Skrevet

Jeg er 12+1 og har ikke vært på ultralyd. Fikk brev fra St.Olav i går og jeg skal 25 juni, da er jeg vel rundt 18 uker på vei.

Du får sikkert ultralyd til ordinær tid selv om legen ikke har søkt før nå. Du kan jo ringe og høre?

Skrevet

hatt fire jeg...men det er kun fordi legen min har sitt eget ulapparat da..

Skrevet

Har nettopp hatt den ordinære i uke 18. I tillegg hadde vi en liten 2 minutters titt i uke 10 cirka fordi jeg hadde litt blødning og smerte. Men alt var bra. Vi har tenkt å ta en sånn 3D ul også, bare for kosens skyld.

Skrevet

I Norge får man tilbud om 1 UL mellom uke 17 og 20. Hvis man er over 40(?) får man en rundt uke 12 i tillegg for å måle nakkefolden. Hvis det blir oppdaget noe utenom normalen, f.eks morkaken dekker mormunnen, flerlinger osv får man flere UL etter den ordinære.

Hvis du har råd er det sikkert kjekt med privat UL, men husk på at det er vanskelig å se kjønn før uke 17, så da blir det bare å se at h*n beveger seg og er i form.

Skrevet

jeg tok en privat i uke 12, og så fikk jeg innkallelse i uke 14 på ullevål, noe jeg synes var veldig tidlig. men jeg dro, og de sa de hadde bedt meg komme for tidlig, noe som ikke var meningen, og ga meg en ny en som jeg skal på i dag. i uke 18. så dette blir min nr 3 dette svangerskapet.

Skrevet

Har ikke søkt om fødeplass da dette går automatisk her (skal føde på St. Olavs i Trondheim).

Fikk time til ordinær UL i uke 14, skulle da i uke 18.

Jeg har vært på 5 UL.

Skrevet

Jøss, så mange ul alle har vært på! Jeg har bare vært på en, i uke 20. Ingen grunn til å ta mange ul hvis alt er bra.

Skrevet

Er nå 18 uker.

Har til nå vært på 3 ultralyder, da jeg går til privat lege som gjør dette ved hver kontroll.

Skal på den "skikkelige" UL 16.mai.

Var også på UL på sykehuset i forbindelse med en spontan blødning.

Skrevet

Vært på 2...en som legen heviste meg til pga at hun ikke kjente livmoren...da var jeg 11+1, og en i uke 12+6 hos Majorstuaklinikken...for å måle nakkefolden ol.

Også er den ordinære 29.mai

Og en 3D rundt uke 30 tenkte jeg:)

Skrevet

Hva betaler du for 3D?

Skrevet

jeg skal på scanning nummer 9 i juni.

får ekstra scanninger fordi jeg selv er hjertebarn og fordi jeg har en sløv livmorhals..

jeg er 22+4

Skrevet

her har det vært endel fram og tilbake, så her er jeg oppe i sju-åtte ultralyder allerede. Noen pga. senabort forrige gang jeg gikk gravid, og noen pga. at livmorhalsen min ble forkorta. Neste ul 16. mai :) Går ikke til fastlege eller jordmor, har alle kotrollene på sykehuset og da blir det som regel ul ved hver kontroll :)

Skrevet

Uæææ, nå blir jeg nesten litt redd..jeg er uke 14 idag og har ennå ikke blitt innkalt..Har vært til en kontroll hos legen for 1 måned siden og skal til jordmor om en uke. Satser på at vi finner det ut da hvis de har glemt meg..Jeg har ikke vurdert privat UL, noen som anbefaler det likevel??

Antar at jeg ikke skal på ultralyd før om 4 uker uansett..har ikke engang hørt fosterlyden jeg. er jeg for avslappet mon tro?

Skrevet

Ikke få panikk!

Har du ikke hatt noen plager, er sikkert alt ok.

Jeg går til privat gynekolog fordi jeg ikke har lyst å ha min fastlege til de tingene..greit med litt avstand.

Og, selvfølgelig ok med tilbud om en kikk på babyen ved hver kontroll, og selvsagt høre den!

Gratis er det også!

Fikk liste over alle kontroller både hos lege og jordmor ved første henvendelse, noe som er veldig forutsigbart!

Skrevet

Altså, det vanlige i Norges land er vel at man får en UL - som er den i 18-20 uke..

All min familie og omgangskrets har kun hatt den, og deres babyer har hatt det helt fint og flott når de kom ut. Så det er jo ikke farlig å nøyes med kun den.

Jeg er litt annerledes stilt enn dere i Norge, siden jeg bor i DK - her er det to "ordinære" ultralyder. Nakkefoldsscanning ca i uke 12. Og så Misdannelsesscanning i uke 18-22.

Jeg har i tillegg vært til en "ordentlig privat" scanning. Var hjemme hos ei som bor sammen med en som selger Ultralydapparater. Det var kjempekoselig. Masse gravide damer og rørte ansikter da vi fikk se de søte små på den lille skjermen. Var til og med en 3D-funksjon, men den er vanskelig å få til for amatører som oss.. Så det ble ikke spesielt bra bilder av det, kan man si.

Så, jeg har vært til to ordentlige, og en tredje "privat". Dessuten skal jeg til flere på sykehuset - men det er vekstkontroll, siden jeg har for lavt stoffskifte - som kan innvirke på veksten til babyen, så det vil de seff sjekke ekstra! Heldivis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...