Mamma`N Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 hei alle sammen. er ny akkuratt her inne. har en liten sønn på bare 2 uker snart. jeg sliter litt med ammingen, men jeg har melk så det holder i flommevis. har kjøpt pumpe for ¨ikke sprenges. sliter litt med og legge til noen ganger og både han og jeg blir ganske stresset. hva tenker dere om å pumpe meg og gi flaske?og når kan man prøve flaske for første gang?? vet det er delte meninger om dette emnet men fint og høre litt erfaringer siden jeg er førstegangs
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Tenker du på å fullpumpe, altså ikke amme, men pumpe ut all melka og gi på flaske ?
FuriLaks Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Hei du. Gratulerer med gutten din! Vil bare si til deg at det ER mye styr og pes med amminga i starten, tror de færreste klarer det på strak arm. Vi sleit og jeg ble stressa her også, ble så sliten av å ikke finne gode stillinger og av sykt såre brystvorter at tårene rant flere ganger. Men plutselig så snudde det og amminga gikk greit. Det jeg tenker da er at det må være MYE mer pes senere å kun pumpe og gi flaske enn å bare slenge ut puppen når mini er sulten. Hvis du velger å begynne med flaske nå er det ikke sikkert han vil ta puppen senere, siden amminga ikke er helt etablert. Kjipt om du angrer på det bare! Håper du finner ut av amminga, prøv å være litt ekstra tålmodig, så går det seg til skal du se!
RompeRock Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har i hvertfall erfaring med det å pumpe og gi flaske... Vi har enda ikke fått til amminga, og jenta mi er snart 3 måneder. Grunnen er at hun har KISS-syndrom (står om KISS på www.kiss-kidd.no, orker ikke forklare ;o)) Jeg har fra fødselen av pumpet meg, og gitt dette på flaske. I tillegg måtte hun ha sonde de tre første ukene, fordi hun hadde så svak sugerefleks, og gikk ned mye i vekt. Hvis jeg var deg, ville jeg gitt amminga litt tid, og heller veid ham ofte. Dere har fått til litt amming, eller? Slik at du ser at han klarer det? For jeg skal love deg at det å pumpe og gi flaske er slitsomt... Blir jo veldig masse arbeid. Jenta mi spiser ca. hver annen-tredje time, og hun bruker gjerne 20 min på å få i seg maten. Jeg fullpumpa til hun var 8 uker; dvs. at jeg måtte pumpe hver tredje time. Har elektrisk singelpumpe, og bruker ca. 20 min på pumpinga. Så er det flaskevask og koking av flasker... Jeg ble fryktelig sliten! Og har nå gått fra 6-7 pump i døgnet, til 4-5; ganske enkelt fordi jeg følte jeg ikke fikk tid til annet... Og nå som hun begynner å være mer våken på dagtid, vil jeg heller bruke tid på å pludre, lese og kose med henne ) Så hun får nå både mm og mme. Tror dette skjer med svært mange som fullpumper i starten. Jeg hadde egentlig satt meg som mål å fullpumpe i 6 mnd, men måtte bare innse nederlaget. Jeg orker ikke. Kanskje du kan ta kontakt med ammehjelper? Ammepoliklinikk? Lykke til )
snartmammapåny Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Hadde og store problemer med å få småen til å ta pupp. De ansatte på føden prøvde nok alle triksene i boken for at vi skulle få til ammingen, men gutten hylskrek når vi prøvde å legge han til. Jeg pumpet meg og gav mm på flaske. Måtte gi mme i tillegg da melkeproduksjonen min var litt lav siden han ikke hadde sugd. Jeg pumpet i 2 uker før meg måtte se slaget tapt. Pumpett den 3.uken litt mindre, men da forsvant melken. Var et nederlag å gi opp pumpingen, gråt noen tårer. Men for min del var det nok det beste jeg kunne gjøre. Pumpingen tærte på både fysisk og psykisk. Med en baby med kolikk og som måtte bærest store deler av dagen så ble det for mye stress å skulle ha tid å pumpe hver 3time. De to første ukene fikk jeg nesten ikke i meg mat, tiden rakk rett og slett ikke til, pumpingen tok det meste av tid det lille mini sov. Nederlaget med å gi opp pumping og bare gå over til mme var stort, men nå følest det som en stooor befrielse. Som en jm sa til meg: "mm er bra, men er ikke verdt at mor sliter seg ut for". Men så var vi til kiropraktoren for noen dager siden med mini. Viste seg at han hadde en skiveutglidning i den øverste ryggskiven i nakken. Noe som kunne forklare at han ble så sint hver gang vi forsøkte å legge han til puppen. Han fikk jo sikkert kjempe vondt. ER mulig han vil ta puppen nå, men for vår del er det for seint, jeg har ikke melk så vi må nok bare slite med flaskene. MEn mitt tips til deg er å ta mini med til kiropraktor for å sjekke. Kanskje er det det som plager h*n. Og får dere fikset det så kanksje dere får dreisen på ammingen:D Du får ha lykke til uansett hva du velger å gjøre fremmover. Babyen din får det bra om du har det bra, så uansett om du velger å fullpumpe og gi på flaske, gi en blanding av mm og mme eller bare mme, så blir det nok folk av din baby og:D
Mamma`N Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2007 hei takk for forståelse og gode råd. er no annet og være her enn på barn imagen:) jeg skal gi det litt tid det har jeg bestemt meg for. sant som sagt at tårene mine kommer i strie flommer nr jeg ikke får det til noen ganger.. blir frustrert ja... får bite tenna sammen:) tuden takk folkens
snartmammapåny Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 ja her er utrolig mange hyggelig og støttende jenter her inne. Jeg fikk og masse trøst og gode råd når jeg slet som verst med pumping og flasker og alt var bare grått og trist. Bare husk på at du ikke er alene med problemene dine. Er mange som har gått gjennom det du går gjennom nå. (En mager trøst, men hjelper litt på) Om du skulle ha behov for å øse ut litt følelser og trenger litt råd og støtte så er det bare å sende en pm. Er mye følelser i sving nå etter fødselen, og når man i tillegg skal slite med ammingen, stresse med pumping så kan det bli litt mye selv for den sterkeste psyke. Og det er helt normalt å felle noen tårer, for det var jo liksom ikke slik det skulle være å bli mamma. Ammingen skulle jo selvfølgelig gå bra. Men kan love deg, du kommer til å føle deg bedre etterhvert, ingene går seg til, det tar bare litt tid.
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Hei Det hørtes kjent ut. Eg har også alltid hatt i meste laget med melk, slik at puppen blir så hard at babyen får problem med å få tak. (og det er vondt...) Sleit fælt, særlig med førstemann, no tar eg det litt med ro for eg veit at det går over (max ei til to uker til for deg, vil eg tru). Eit godt tips er å handmelke ut litt før du legg babyen til. Da blir brystet mjukere, og babyen får lettere tak. Du kan jo prøve det før du begynner med flaske, for når amminga først funker er det jo så kjempepraktisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå