Gå til innhold

fortalte på hs i dag at jeg hadde startet med velling.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

og de var som forventet negative. sa at barnet er mer utsatt for allergi hvis jeg begynner før 6 mnd. men jeg fullammer jo da, ville bare introdusere grøt/velling slik at hun skal venne seg på det.. og det er snakk om 1 skje i mme! enn alle de som bare får mme da? det kan jo ikke være SÅ ille å begynne nå vel? hun er 4 mnd. flere som har fått slike tilbakemeldinger? OG så sa hun bestemt at de IKKE sover lengre eller bedre av å få grøt på kvelden.. snuppa sov for første gang fra 21.30 - 5.30 i natt.. tilfeldig? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som ikke sover bedre av grøt, og mange som gjør det! Så det er forskjellig det!

Du gjør det som er riktig for deg, om de er imot det så får det være deres sak! Er din unge, og du bestemmer! Går bok veldig bra =)

Skrevet

Jeg syns det er unødvendig å utsette magene til babyene for tidlig når det ikke er nødvendig...

Og at hun sov lenger kan være tilfeldig,de forandrer gjerne sovemønsteret innimellom.Ungen min sov ikke noe bedre når jeg gikk over til fast føde,det hadde absolutt ingenting å si for søvnen hennes.

Skrevet

*kremt*

Du fullammer når barnet ikke får noenting annet enn mm... (tror evt vann er unntatt fra den regelen...)

Så da fullammer du ikke lengre...

Synes ikke det er så galt jeg, lillemor fikk smake litt hist og pist fra hun var ca 4,5 mnd, men ingenting fast. En skje fruktpure, en skje ditt og en skje datt...

Ser ingen fare med det selv om helesøster holdt på å dette av stolen når hun spurte om vi fullammet og jeg svarte at nei, ikke egentlig, for hun får smake litt forskjellig og det beste hun vet er sjokolade:p

(da var hun 4 mnd og 9 dager:p)

Skrevet

Det er ikke nødvendig å gi grøt/velling fra 4-mnd-alder for å venne ungene til det. Ifølge anbefalingene fra norske helsemyndigheter (som støtter seg på bred forskning både nasjonalt og internasjonalt) er det ingen beviser for at barn som får introdusert mat før 6mnd venner seg lettere til nye smaker osv enn barn som kun får mm/mme det første halvåret.

Men med bakgrunn i det jeg har lest av informasjon fra helsedirektoratet, er det best å introdusere blant annet glutenholdig mat mens man ammer barnet - blant annet siden mm beskytter mot allergier.

Skrevet

nei da fullammer jeg ikke da:P men hun får jo bare bittelitt velling, så jeg ammer jo mest;) kan tenke meg helsesøstra ble lang i maska når du sa at hun liker sjokolade ja, haha;)

anonym: hvorfor står det på pakkene at det er fra 4 mnd, hvis det er så ille da? skjønner ikke det jeg, da burde det jo vært grøt bare fra 6 mnd da..

ååå jeg er sånn en dårlig mor altså!!!!! hun har fått smake jordbæris også.. huffamei barnemishandling..

Skrevet

Vi var oxo hos hs i dag, og jeg fortalte at vi har prøvet med smaksprøver i ca 1 mnd.. Pjokken er 5 mnd.. -"Så fint at dere har begynt å prøve dere litt frem.." sa hun. Merkelig at disse hsene ikke kan være enige du :-)

Skrevet

.. og da jeg fortalte at han har begynt å våkne på natten mente hun det iallefall var på tide å gi han noe mere enn bare mm.. Så dag lagde jeg havregrynsgrøt... og DET likte han .. og softis og vanilje is og eplejuice og mangosorbet osv osv.. Vel, han får jo ikke i bøtter da... Gjør det DU synes er best!!

Skrevet

Vi begynte med litt grøt da mini var ca 4,5 mnd. Tynn, tynn grøt. Jeg ammer ikke, og hs sa det var helt greit! Nå får han velling på kvelden. Sluker ei flaske og sover som en stein. Det gjorde han fra første kveld han fikk velling.

Et lite tips er å gi litt grøt på formiddagen i begynnelsen. I tilfelle magevondt. Så blir natta bedre for dere alle.

Skrevet

Grøt fra 4mnd er vel bl.a for at de som ikke ammer, de som må gi noe i tillegg til mm og sånn skal ha et alternativ..

Skrevet

ja men skjønner ikke hvorfor det da skal være så farlig å gi morsmelk-barn litt i tillegg også?? skjønner at hvis de får den næringen de trenger, så er det ikke nødvenidig, men hvorfor skal det framstilles som nærmest farlig? følte meg som en dårlig mor der jeg satt..

Skrevet

Skjønner ikke at dere har det så travelt med å få en stakkars 4 mnd gammel baby med å sove hele natta og derfor utsetter umodne mager for noe de egentlig ikke trenger. Det er vanlig at så små babyer ammes endel gjennom natta, synes det er egoistisk å gi dem noe annet enn morsmelk hvis ikke det er absolutt nødvendig.

Skrevet

gjør som du føler er best,,,

Skrevet

jeg skrev vel ikke at det er fordi jeg vil sove hele natta vel? jeg ammer mange ganger om natta jeg, det var helt forventet! jeg trodde kanskje det var lurt å begynne SÅ SMÅTT med bare litt.. men jeg skjønner jo nå at det er jeg som er dum:( hehe DUM DUM DUM at det går an...

Skrevet

Hei

Jeg har også fått liknende tilbakemeldinger. Selv om jeg aldri har ammet mente HS at jeg burde gi mme til hun var 6 mnd.

Jeg begynte med velling da hun var litt over 4 fordi hun ikke gadd å suge i seg 220 ml melk pr måltid. Ikke varte maten så lenge heller. Barn skal heller ikke ha i seg mer enn 1 L veske pr døgn, det kan bli litt mye for nyrene (hun fikk 5 måltider pr døgn). Så jeg begynte med velling.

Nå er det jo slik at denne 6 mnd "grensen" er en ren anbefaling, og i følge de barnesykepleiere, sykepleiere og leger jeg har snakket med privat er det ikke noe i veien for å begynne litt forsiktig etter 4 mnd, man ser fort om barnet reagerer på det.

Jeg har også snakket med en mor som var veldig konsekvent med å ikke gi fastere føde før etter 6 mnd. Da hun satt forventningsfulle med grøtskålen på bordet på 6 mnd dagen var ikke barnet ineressert, og hele intro til fastføde ble et lite helvete. Barnet ville ikke ha, var ikke interessert. Barn nr 2 får smake litt her og der når han viser interesse for det, fordi fastføde intro blir lettere.

Hvis barnet har anlag for allergi vil det komme før eller siden uansett, om du ammer eller ikke spiller ingen rolle, bortsett fra at det kan utsette allergien noe.

Barn sover nok lenger med litt fastere føde. Snuppa mi har bare fått mme, og sover 12 t på natten (1 mating). Jeg vet det er pga mme/fast føde. Når jeg gir henne gvelling/grøt, så sover hun ikke mer, men jeg vil regne med et barn som kun ammes vil sove bedre dersom det får mer kost i maten.

Jeg synes du skal gjøre akkurat det du selv ønsker og det som føles naturlig. Ikke bry deg om de negative tilbakemld du får av andre her inne...

Det kan vre lurt å gi vellingen på dagen til å begynne med, til du ser hvordan hun reagerer :)

Lykke til :)

Skrevet

Herregud for hysteri- slenger ut med idiotiske påstander om de stakkars små som får fast føde før den oppleste og vedtatte regelen om det. Egoisme? Barn på fire måneder har stortsett modne mager og det står flere steder at man kan introdusere fast føde for noen barn når de er fire måneder. Jeg gjorde det fordi hun viste veldig interesse for mat og jeg ammet like mye som før, fikk til og med støtte på helsestasjonen. Føler meg heller ikke slem, barnet elsket grøten og magen har tålt alt hun har fått i seg. On en ting til- hvorfor er det så fælt at barnet sover natten igjennom? Mitt barn ble så mye mer fornøyd da hun sov godt om natten, dessuten er jeg mer tilstede om dagen når jeg ikke er så trøtt. Da hun begynte å sove i lengre perioder om gangen var hun to måneder og gjorde det uten påvirkning. Til syvende og sist er babyer forskjellige - det er ikke èn regel som gjelder for alle barn og mor vet ofte best!

Skrevet

At 4 mnd grøter er tilgjengelig betyr ikke nødvendigvis at det er bra vel? Nesten litt naivt å tro at alt som er å få kjøpt i norge er supert og kontrollert. (Har hørt kommentarer som: Så lenge man får kjøpt det i butikken i Norge så må det være bra). Man får kjøpt våtservietter i bøtter å spann, men tror ikke det er veldig bra. Får kjøpt barnemat med salt, selv om man sier at det ikke bør være salt i. Får kjøpt parfymert babylotion, men det er vel neppe bra... osv osv...

Man har som forbruker et ansvar for å velge de produktene man selv mener er bra, eller skaffe seg kunnskap om ulike produkter og ikke være helt ukritisk overfor utvalget.

Får tilåmed kjøpt røyk i butikken også, men det er neppe særlig bra fordet. (litt på utsiden av tema, men alikevel).

Skrevet

Synes det er så rart jeg, at i land som Sverige, som jeg mener har et godt helsevesen og masse flott forskning. Som har nesten dobbelt så mange innbyggere som oss har helt totalt andre anbefalinger enn oss i Norge når det gjelder sånne ting.

Jeg har to svigersøstre( med små barn) som nesten satt og måpte når vi diskuterte forskjellene.

MME gir de bare de første levemånedene om man ikke får til ammingen. Så er det over til velling/grøt når de er rundt 4mnd og middagsmat/brød fra 6mnd. (klar over at ikke alle gjør likt i sverige heller, men forstod det var det mest vanlige)

Så når jeg sa at i Norge så skal man fortsette å gi mme til de runder 1år når man kan gå over til kumelk så var det helt merkelig, for var jo bare nyfødte nesten som fikk mme. Men klart, de har bra vellinger som de gir på flaske som inneholder alle næringstoffene som i mme.

Jaj, pointet mitt er i hvertfall at jeg tror ikke Norge har noe særlig mbedre forskning på dette med den maten før 6mnd enn i sverige så tror ikke det er noe farlig å begynne så smått når de er 4mnd om man er klar for det.

Jeg personlig har fullammet begge mine til 6mnd, men jeg har alltid hatt nok melk og gadd rett og slett ikke sette meg ned å styre med grøt og alt mulig for var veldig greit å bare slenge ut puppen.

Men har da også hatt veldig problemer når jeg begynte med introduseringen av annen mat. Ingen av de spiste noe særlig annet før de var 9-10mnd. Men alle er forskjellige. Alt med måte så ordner det seg nok skal du se. Er vel kanskje ikke så himla mye grøt man får i en på 4mnd?

Skrevet

Norske helsemyndigheter støtter seg på internasjonal forskning i sine anbefalinger.

Skrevet

i norge anbefales også velling som tillegg (v amming) framfor mme....og det er fra 4 mnd alder og utover.

Skrevet

Det anbefalte ikke helsesøster meg, men det var forsåvidt når jeg sluttet å amme ved 7mnd alder at jeg da måtte gi mme. Jeg prøvde da å snakke varmt om vellingen som hun elsker og som skal være et absolutt like bra alternativ men det ville ikke HS være med på. Men hun innrømte at hun kanskje visste litt lite om det da. Vellingen er i hvertfall mer skånsom for små mager enn grøt ved 4mnd da.

Hilsen Anonym med halvt svenske unger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...