Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter :)

Har ei venninne som er gravid i uke 17 nå. Hun fant det nesten nettopp ut. Er det for sent og begynne med folat nå? Eller?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det tror jeg, men kontakt lege og hør

Gjest 5 andre
Skrevet

Er for sent ja. Er for å hindre ryggmargsbrokk, og det skjer i første trimester. Er anbefalt med folat fra tre måneder før graviditet og i de tre første månedene. Skal sies at det er relativt liten sjanse for at babyen skal få brokk da. ;-)

Skrevet

Folat trenger du bare de tre første mnd. Skal visst forebygge brokk eller noe sånt. Når man er kommet helt til uke 17 (4 mnd på vei) så er babyen ferdig utviklet organmessig å slik, bare voksing som gjenstår. (+ litt små ting som hørsel o.l.)

Jeg sluttet å ta folat da jeg var tre mnd på vei, fordi jordmoren min sa at jeg ikke trengte det lengre.

Går nok bare bra selv om hun ikke har tatt folat, det er jo ikke så mange år siden de fant ut at det var lurt og ta før/i svangerskapet :)

Skrevet

ok, takk for svar :)

Skrevet

Det skal visst være bra å ta folat gjennom hele svangerskapet, har jeg hørt i det siste.

Gjest 5 andre
Skrevet

Det er det helt sikkert. Bra og ta resten av livet oxo. Forebygger hjerte- og karsykdommer samt enkelte kreftformer, men for å forebygge fosterskader slik statens næringsmiddeltilsyn anbefaler er grensen tre måneder. Jeg selv tar det hele tiden :.)

Skrevet

Har også hørt at folat er bra gjennom hele.

I tillegg er det lurt med omega 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...