PrinsesseSjefen Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Ungene mine har mast i flere år om trampoline, men jeg har stått på mitt at jeg ikke ville ha. Det jeg har vært mest bekymret for har vært de som kommer utenfra. Våre har alltid fått beskjed om å ikke gå i andres hager uten å spørre om lov, men det er det dessverre ikke alle andre som gjør. Jeg bor så vidt noen mil fra der det tragiske dødsfallet skjedde (møtte faktisk 2 ambulanser og politibil i går akkurat i den tiden...). Og faktisk sto det i avisa i dag at svenske forskere mener risikoen for å skade seg er større enn i trafikken..... Akkurat det syntes jeg var skremmende! Selvsagt kan man passe på hele tiden, men i praksis blir det ikke alltid gjort, og det kan skje noe likevel. Jeg føler meg ikke alltid like trygg når mine unger er hos noen med trampoline, men nå bare stole på at det er voksne der som passer på. Kan nesten ikke nekte de å være hos andre med trampoline, for de er mange.... Ufattelig tragisk, håper det fører til at flere passer enda bedre på. Dere som har: Kommer dere til å forandre reglene deres angående bruk, eller synes dere dere allerede har bra nok regler? Dere som ikke har: har dere blitt enda mer imot? Andre sysnpunkter?
blond Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Ulykkene med trampoliner fritar meg fra tanken på at jeg er en hysterisk mor, iallfall. Er ikke spesielt begeistret for trampoliner, nei, men synes heller ikke jeg kan nekte eldstegutten min å hoppe når "alle" vennene hans har en trampoline i hagen. Kommer ikke til å kjøpe til han. Hvis man ikke skal nekte ungene å hoppe på trampoliner tror jeg det viktigste man kan gjøre er å være tilstede. Det er vel lettest for dem av oss som har små barn som uansett har voksne tilstede. Noe annet blir det når man har større barn som man ikke følger med på hele tiden og der det er unaturlig å "fotfølge" ungen.
nissegutt på vei:) *født 7.12* Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Hei, vi har akkurat gått til innkjøp av trampoline til vår 11-åring. Det var av 2 grunner: gutten trenger trim og jeg vil at han og vennene hans av og til skal være hos oss også... Reglene hos oss er at det er kun er på 2 av gangen. Det er ingen som får lov å hoppe hvis ikke vi er hjemme (andre nabounger), og det skal være tørt. Vi har kjøpt en hengelås til sikkerhetsnettet som vi fester på når vi drar bort på ferie. I tillegg vil jeg henge opp lapp om at trampolina er stengt.. Det har ennå ikke skjedd at noen har gått inn i hagen og hoppet uten å spør først. Blir dette et problem, forsvinner trampolina på loftet.
MaaneMannen Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Kommer ikke til å skaffe trampoline, men ikke på grunn av disse ulykkene. For jeg vet at hvis vi anskaffer trampoline kommer det til å "valfarte" unger fra nabolaget til å hoppe på den, og ansvaret for at disse ungene ikke skader seg vil jeg ikke ha.
PrinsesseSjefen Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2007 Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å låse en trampoline. Må du ikke ha flere låser? Ville tro det var lett å smette forbi likevel. Men det høres jo veldig fornuftig ut det da hvis det går an. Vi har ennå ikke hekk eller gjerde rundt eiendommen, og huset ligger på hjørnet. Så en trampoline blir veldig synlig. Og dessverre er det et par unger her som ikke ser ut til å bry seg om folk er hjemme eller ikke. Men en ting jeg lurer på, hvorfor setter nesten alle en regel om maks to om gangen? Trodde det sto i alle bruksanvisninger at bare en skal hoppe om gangen. Er det ungene som "maser" om å hoppe sammen? Synes det virker veldig dumt å hoppe sammen. Er ikke noe behagelig å lande i utakt, og kan ikke være så lurt. Iallefall hvis det er stor forskjell på ungene (vekt). Heldigvis er jentene mine veldig aktive ellers. Skjønner selvsagt at barn som ikke er særlig glad i å bevege seg har godt av trimmen en trapoline gir. Men for min del ville jeg heller finne en annen måte de (og hele familien) fikk trim. Og heldigvis får de besøk av venner likevel. Har forresten hørt at det går an å grave ned trampolinen i hagen.... Er det noen som har gjort det? Fungerer det bedre? Er vel fordeler og ulemper med det og. Synes foresten dere svarer "ordentlig". Synes det er fint at vi kan diskutere uten å angripe hverandre:)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 Jeg har ikke endret synspunkt. Har aldri likt trampoliner, noe som har fått meg til å føle meg som den verste hønemora i verden. Nå har jeg noe å slå i bordet med, dessverre. Sønnen min får kun være på trampoliner med sikkerhetsnett og om barna hopper en og en av gangen. Han får aldri lov uten tilsyn. Heldigvis er vi sjelden på besøk hos de med trampoline
Katja Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Vi har "heldigvis" ikke plass til trampoline i hagen. Jeg har ikke vært noe begeistra for det, men tror nok det hadde kommet trampoline hos oss også, hvis vi hadde hatt plass. Det er fordi vi bor ganske øde, og det er ikke så mye å finne på. Vi har trampoline på feriehuset vårt, der er det ingen andre unger i nærheten, så det er bare våre to som bruker den. Må innrømme at de hopper sammen, selv om det står at det skal være en om gangen. De er ganske små ennå, så det påvirker nok ikke den ene at den andre hopper, men hensyn til landing på trampolina o.l. Men de vil jo bli større, og da må vi kanksje forandre på de reglene. Det er jo det å hoppe sammen som er gøy, ingen av de som vil hoppe alene. Vi passer alltid på de når de hopper, og de er ganske forsiktige av seg, men likevell er nok ikke trampoline det ultimate leketøy nei.
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 21. mai 2007 #8 Skrevet 21. mai 2007 Vi har trampoline og det må være den beste investeringen vi har gjort ang leiker. Jeg forstår bekymringen forsåvidt- men kan ikke selv si jeg tenker så mye over det. Selvfølgelig har vi sikkerthetsnett- og hun får ikke hoppe hos andre som ikke har det. Det vil alltid være farer der ute i den store verden, men vet ikke om jeg klarer å se på trampoline som en av de store farene....
RajaPia Skrevet 30. mai 2007 #9 Skrevet 30. mai 2007 Vi har trampoline , og har hatt det lenge. har hatt regel om max 2 oppå , og det har fungert. Har aldri vært uhell. Den ble kjøpt før sikkerhetsnettene kom , og vi kommer nok til å investere i det før minstemann får drive der. Har ikke blitt mer skeptisk , bare mer påpasselig. Man får bruke hodet , som med alt annet.
Hufsla Skrevet 4. juni 2007 #10 Skrevet 4. juni 2007 jeg har ikke forandret mening. Sønnen vår fikk trampoline i fjor sommer, da var han to og et halvt. Vi bor på gård, og to av de tre andre ungene som bor her har egen trampoline, og de er eldre enn han så de leker ikke så mye sammen.
nov/febmamma Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 Ja det har jeg gjort!!! Hadde planer om å bruke litt av skattepengene på det. Merket på hun eldste her at det var veldig spennende å ta seg turer i nabolaget for å hoppe litt. Tenkte at da ville hun holde seg mer i hagen her. Men etter det som har kommet frem den siste tiden, har gubben nedlagt veto og jeg er vel forsåvidt enig med han. Det mases ennå, men hun har heldigvis sluttet å farte rundt for å hoppe på andre sine. Og gjør hun det er det helt forbudt å hoppe på en trampoline uten sikkerhetsnett!
Akkurat passe mange Skrevet 12. juni 2007 #12 Skrevet 12. juni 2007 Vi kjøpte trampoline for 6-7 år siden og det er den beste investering og leke vi har hatt til barna. De bor der hele sommeren, har kjempegod kondis og trener hele dagen. De både hopper på den og leker andre leker der. Ingen skader, men regel om max 3 på om gangen, og bare like store. Ved ujevn størrelse må de bytte på. Eldste på 13 er der hver dag også, kjempefin trening i forhold til turn som hun driver aktivt med. Vi må ikke bli hysteriske. Flere barn skader seg på trampoline, men det jo fordi det er flere trampoliner i bruk, kanskje noen færre som sakder seg på sykkel, eller faller ned fra trær. Noe av trening og oppdragelse er jo å lære å passe seg og vurdere farer også. Men de små må ha tilsyn hele tiden
Kena Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har ikke skiftet syn på trampoline, passet på ungene nå og før jeg hørte om ulykkene! Min elste er helt vill etter å klatre i alle trær han finner, og det er verre å vurdere alle de trærne om de er sikkre en den ene trampolinen jeg har i hagen! Vi har regler om at det ikke hoppes mere enn 2 om gangen og at det ikke skal bli for viltert! Vi bor litt øde til så unger som hopper uten at vi ikke er hjemme er ikke ett problem. Sjønner at foreldre er skeptiske til trampoliner, men jeg mener at en kan ikke sy puter under armene bestandig til ungene heller! Men under kontrolerte forhold tror jeg ikke at det er verre enn alt det andre ungene kan gjøre nå tildags! F.eks rollerblades, Atv, skateboard osv! Faktisk kjenner jeg fler som har skadet seg på ski, slalom o.l enn trampoline! For ikke å snakke om at unger ikke kan å svømme, det er langt verre etter min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå