Gå til innhold

Hvordan begrense alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en slekt der det er forholdsvis lite drikking. De aller fleste trives best med et glass vin til maten, og kanskje et til litt senere ut på kvelden. Ellers går det mye i alkoholfritt.

Blant vennene våre er det litt annerledes. Særlig noen av mannen min sine venner har en tendens til å drikke veldig mye. Det virker som om de ikke klarer å stoppe hvis det er alkohol tilgjengelig.

Vi vil ikke at bryllupet vårt skal bli et "fyllekalas". Vi er også redd for at slekta mi vil føle seg utilpass hvis det er flere som er tydelig fulle, og det ønsker vi ikke.

Likevel har vi ikke behov for totalt alkoholfritt bryllup. F.eks. synes vi det er godt å ta et glass vin til maten, og kanskje et til desserten. Hvordan kan vi legge det opp slik at vi begrenser muligheten for at noen blir fulle? Er det best å ta en prat med de aktuelle på forhånd? Eller kan vi begrense tilgjengelig alkohol til bestemte tidspunkt? Noen synespunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk bonger! Vin til maten - et par glass holder, og så får hver gjest 2 bonger som de kan bruke i baren. Vil du begrense på ordentlig, så lar du gjestene bruke bong for å få cognac/likør til kaffen også. Når bongene så er oppbrukt, så kan man kjøre tilnærmet vanlig barpris, det begrenser i alle fall mange, for da koster det penger så det holder.

Skjønner dere godt! Lykke til!

Skrevet

Vi vil heller ikke ha et "fyllekalas", men det sette tydelige grenser for når man kan drikke vil vi heller ikke gjøre.

Det første vi gjorde var å kutte ut en evt åpen bar. Nå er planen å ha velkomstdrinker med og uten alkohol, øl vin og brus til maten, kaffe avec og vin/øl/brus resten av kvelden. Vi har på en fin måte gjort det klart for de som vanligvis drikker mest at vi ikke vil ha noe "fyllekalas" og håper at de respekterer det.

Skrevet

Informér servitørene om hvor mye vin som skal serveres under maten og hold dere strengt til det. Og jeg er enig med de over her - ikke ha åpen bar. Det går kanskje til og med an å be toastmasteren "flette in" en setning eller to om dette. Få ham på en humoristisk måte til å si at dere ikke ønsker at folk skal drikke for mye.

Skrevet

Hold dere til øl og vin hele kvelden. Det har vi tenkt. En cognac eller likør til kaffen, ellers bare vin og øl. Det hjelper masse bare det. Har vært i et sånn bryllup og forlk var i godt humør, men ingen fulle. Det er som regel spriten som gjør folk dritings.

Skrevet

Nå har ikke jeg planlagt bryllup enda, men ønsker ikke et fyllekalas når den dagen kommer.

Jeg har selv et noe anstrengt forhold til alkohol, da jeg kommer fra en noe "fuktig" familie, og drikker derfor veldig lite selv. Dette er faktisk en av grunnene til at jeg ikke vet om jeg ønsker en tradisjonell bryllupsfest.

Men syns det var en veldig god idè med å bare servere øl og vin hele kvelden, evt en avec til kaffen. Åpen bar er i hvertfall oppskriften for drita fulle sletkninger i min familie - hvorfor kan ikke voksne folk klare å begrense seg?????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...