Gå til innhold

Når har babyen en sjanse til å overleve....

Anbefalte innlegg

Skrevet

om den blir født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter uke 25 overlever over halvparten av barna som blir født har jeg lest

Skrevet

Jeg kjenner en jente som måtte ta ks i uke 23 fordi hun fikk svangerskapsforgiftning. Gutten lever i dag. Men ... han har ingen motorikk eller tale... og han er 3 år.

Skrevet

Så en britisk dokumentar om behandling av altfor tidlig fødte babyer, og noen av ekspertene satte spørsmålstegn ved å redde de som var født forferdelig tidlig. Det er av og til mulig å redde dem helt ned i 23.uke(kanskje mer nå, utviklingen går jo fremover), men det er så stor fare for kraftige senskader at de mener det er mest humant for barna og foreldrene at de får slippe.

De mente også at beslutningen om de skulle prøve å redde barnet burde fratas foreldrene, for hvilken forelder er i stand til å bestemme at babyen deres må dø?

Det var bare snakk om dem som er født forferdelig tidlig da, jeg husker ikke hvor mange uker de mente svangerskapet burde ha gått før barna skulle forsøkes reddet.

Uansett et litt sensitivt tema. Overleve - til hvilken pris?

Skrevet

Huff, ja.. Sånn jeg ser det nå ønsker jeg ikke at babyen min skulle reddes for enhver pris om den ble født alt for tidlig. Men jeg vet jo ikke hvordan jeg ville reagert om det faktisk skjedde... Vanskelig!

Skrevet

Jeg så også denne dokumentaren eller en lik. Og i nederland har de nå bestemt at barn under 27-28 uker ikke skal reddes om de må ha mye medisinsk hjelp.

Det er jo ganske skummelt å høre de si at for å redde et så for tidlig fødte barn må de gjette på hvilke medisiner som kan hjelpe.

Men de stilte jo absolutt et viktig spørsmål. Er det for legene, forldrene eller barnas skyld at de gjør så mye for at de skal overleve..... Det er jo ingen tvil at smertene er store under disse redningsaksjonene, både for forldre og barn.

Skrevet

Som flere over her sier, så reddes det i dag barn ned i 23. svangerskapsuke.

Mener å huske at retningslinjene for sykehusene er at det i det fra uke 24 skal iverksettes livreddende behandling, og at det i uke 23 skal vurderes fra tilfelle til tilfelle om det skal iverksettes livreddende behandling. Det er ikke til å legge skjul på at jo før barnet kommer, jo større er jo faren for at barnet får varige mèn etter å ha blitt født så tidlig.

Rolf Lindemann, som er overlege på nyfødtintensiven på Ullevål er av den oppfatning av at man heller skal være opptatt av å forbedre vilkårene til de man redder fra uke 25 og oppover enn å forsøke å strekke strikken nedover i svangerskapsuker.

Vi har to premature barn; en datter som ble født i uke 27 + 2 for 3,5 år siden - veide 650 gram da hun ble født. Hun er en frisk og rask 3-åring i dag, uten mèn etter den tidlige starten (det er ikke bare vi foreldre som mener det, men også leger, helsestasjon og barnehage). Fikk også en sønn for 7 uker siden, han ble født i uke 31 + 4 - veide 1284 gram.

Skrevet

Så utrolig heldig du er som har friske barn!! Dere er av de heldige.

Jeg mener ikke noe vondt mot deg og dine, dere er heldige som alle andre som får friske barn. Men jeg synes det er et viktig spørsmål å stille som det ble stilt i denne dokumentaren det henvises til her.

Blir disse aller minste barna reddet for legenes prestige, foreldrenes selvfølgelige umulighet til å velge mellom liv og død hos eget barn, eller blir de reddet for å få et så rikt som mulig liv?

Skrevet

Jeg er jo ikke i tvil om at mamman til denne babyen som ble født i uke 23 er gla i sønnen sin, men om jeg som står på utsiden kan si at jeg ser at han har et verdig liv... Han er 3 år og har aldri smilt, han har ingen motoriske funksjoner eller tale evner... Han må ha hjelp til absolutt alt, og må ha det resten av livet.

Skrevet

Hei!

Jeg vet om ei som fikk tvillinger i uke 23 - 24 og dei har overlevd!

Dei er ennå på sykehuset, ble født 31 januar, men hun hadde termin i slutten av mai!

Vet ikke om dei er blir helt friske, og det er visst noe med synet , pga. at dei har ligget med surstoff lenge og mye.

Man må bare håpe det beste!

Skrevet

Etter uke 23 gjør i alle fall legene stort sett alt de kan for å prøve å berge babyen...

Skrevet

Fullgåtte uker Overlevelse

21 uker 0-4 %

22 uker 0-12 %

23 uker 8-36 %

24 uker 12-62 %

25 uker 31-79 %

26 uker 53-85 %

27 uker over 90 %

30 uker over 95 %

34 uker over 98 %

Barnets sjanser øker med flere prosent for hver ekstra dag i livmoren!

Skrevet

De prøver å redde barn fra 23 uke. Før det er det en SA

Jeg var hos JM i dag med litt høyt blodtrykk. Hun sa at fra uke 30 starter de fødselen ved svangerskapsforgiftning.

Kanskje den grensen nå er forskjøvet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...