Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som skal til for å kunne få innvilget selv valgt keisersnitt?

Sogner til Oslo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Oslo er du heldig, der tvinger verken Riksen eller Ullevål kvinner til å føde vaginalt.

Grunner for keisersnitt kan være f.eks angst for fødsel, seteleie, misbruk eller at du bare ikke vil. Du bestemmer selv over din kropp.

Du ringer simpelthen sykehuset og ber om samtale med jordmor om fødemetode. I den samtalen forklarer du hvorfor du ønsker keisersnitt. Så er det nytt møte med lege noen uker senere, der de stort sett bare hører om du har ombestemt deg.

Det er det hele:-) Om du lurer på mer ligger mye nyttig info på Keisersnittdebatten, blant annet i denne tråden her:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/9089501

Lykke til!

Skrevet

Det hører også med en del informasjon om fordeler/ulemper med keisersnitt kontra vaginal fødsel. Noen tror at keisersnitt er å "slippe lettvint unna" på en måte, men det er jo også en stor belastning på kroppen. Såret skal gro og hormonene komme igang etc. Det er viktig at de som skal ta keisersnitt får god informasjon så de vet hva de velger.

Skrevet

Tusen takk for svar..:)

Catrine

Skrevet

jeg vil bare skrive underpå at keisersnitt ikke er å foretrekke med mindre du må.. Jeg har prøvd begge deler, og jeg hadde slett ikke en lett vaginal fødsel, men kroppen brukte utrolig kort tid på å komme seg, og det er utrolig deilig når man skal ta seg av et barn.. med keisersnittet var det helt utrolig vondt i etterkant, i land tid, det tok 6 uker før jeg ikke hadde smerter lengre..

de andre jeg kjenner som også har hatt en av hver er enige, normal fødsel er mye lettere, dvs i etterkant. hadde heller insistert på epidural på et tidlig tidspunkt. men nå vet jeg ikke dine grunner for å ønske keisersnitt, men vil bare dele min erfaring med deg.

den andre grunnen til at leger kvier sge for å ta keisersnitt er rett og slett at det er flere komplikasjoner under og etterpå forbundet med det enn med normal fødsel.

Skrevet

SIGNERER på forrige innlegg,, selv om jeg ikke har hatt vaginal fødsel enda, men jeg håper jeg får det nå

Skrevet

Så enig, så enig. Ks er ikke et lettvint alternativ, snarere et nødvendig onde. Etter mitt ks var jeg helt invalid de neste ukene, men etter min vaginale fødsel var jeg sprek som en fole! Spratt opp en halvtime etter fødsel og tok meg en god dusj. En annen erfaring jeg hadde var at magen ble fortere flat etter fødsel. Vet ikke om det er tilfeldig. Allerede neste morgen var livmoren skrumpet ned til ikke-gravid størrelse. Etter ks hadde jeg gravid mage i neste to måneder etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...