GÃ¥ til innhold

Vasker ikke salaten og frukten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en dårlig uvane..Vasker ikke salaten og frukten..Er det veeldig dumt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke veldig dumt, men jeg synes det er litt ekkelt jeg da, du vet aldri hvem som har tatt i det før og når man er gravid BØR en skylle av slikt ofr babyen sin skyld, tar jo bare noen sekunder.

Vet ikke om du leser Pondus? (tegneserien altså). Vel, der er det i hvertfall en stripe som er kanongod. Du ser en mann som står og skal plukke seg noen epler og så nyser han utover alle eplene (og for alle som har sett Øverli sine tegninger vet dere nok hvordan det ble tegnet, hehe... MYE gørr ja!), like etterpå kommer Pondus og sønnen og Ppondus tar et eple og skal til å spise det da sønen spør om han ikke skal vaske det først og Pondus svarer noe slikt som "Nei, man kan jo ikke være helt hysteriske heller" og jafser i seg eplet. Uæsj.... Hehe... Hver gang jeg ser noen spise frukt uten å vaske det etter den stripen så bare grøsser jeg, man vet virkelig aldri hva den har vært utsatt før før en selv får ta i den ;-)

Skrevet

Hehe, måtte le litt av det innlegget med pondus...:)

Skrevet

Ganske urenslig og grisete for det første.... Håper jeg ikke har spist hos deg noen gang! ;o)

For det andre utsetter du baby for toxo smitte...

Selv vasker jeg alltid frukt og grønt, gravid eller ikke... Andres møkkete fingre, snørr, jord, fluerlarver og snegler er ikke blandt favorittene på menyen min...

Skrevet

Bare for å være litt ekkel så nevner jeg noe det var snakk om i fjor, nemlig at mange av de som plukker Jordbær om sommeren ikke vasker jeg på hendene etter å ha gjort sitt, enten fordi de ikke hadde mulighet, eller fordi de ikke gadd. Dette gjaldt jordbær plukkere her i landet, men jeg tviler på at andre frukt og grønnsaks plukkere rundt om i verden er noe særlig annerledes....

Så jeg vil nok anbefale deg å vaske frukt og grønt før du spiser det, man vet aldri hvem som har tatt på ting før deg, og hva de har gjort/tatt på før de tok på frukten du skal til å spise...

Skrevet

Enig med alle de andre argumentene her- men vil legge til sprøytemidler...Ikkenoe særlig å få i seg. Hadde en kjempereaskjon (allergi) På å ha spist vannmelon uten å vaske skallet. spiste jo ikke skallet, men holdt i det.

Skrevet

Å ikke vaske salat og frukt synes jeg er veldig urenslig. Jeg er svært nøye på det. SPESIELT etter at jeg en gang fikk orm i magen, som sannsynligvis først var en åme som satt en eller annen plass i salaten jeg hadde spist, og den utviklet seg til å bli en laaaaang orm. Som til slutt krøp ut endetarmen! Det endte med ormkur ifra lege, fordi den sannsynligvis kom ut fordi den var så lang og hadde delt seg opp og/eller hadde lagt igjen egg der inne som igjen danner nye ormer. Forferdelig ekkel opplevelse jeg ikke vil ha igjen, DERFOR er jeg nøye.

I tillegg vet man jo aldri hvem som har tatt i eplet du har kjøpt... Æsj..nei..det tar så lite tid å vaske salaten og frukten, så det er jeg virkelig nøye med!!

Skrevet

Jeg vasker alle grønnsaker og frukt VELDIG godt. Det har jeg alltid gjort, og kommer alltid til å fortsette med det.

Skrevet

slutter meg til resten her! Vasker alltid frukt og salat. en ting er at de som plukker dem kan være urenslige, og sprøytemiddeler ikke bra. men bare tenk på deg selv når du leter etter fine epler for eksempel? roter rundt og tar kanskje på flere? tenk så mye basiller du kan få i deg fra andre som gjør det samme. uæææææsj....

Skrevet

Har altid gjordt det, spesielt nå når jeg er gravid!!

Skrevet

Som gravid skal man være spesielt nøye med å vaske frukt og grønnsaker. Dette pga fare for toxoplasmose. Syns jo dette er en rimelig unødvendig uvane... Hva med all skitten og eventuelle sprøytemidler o.l?

Skrevet

Jeg tenkte på deg, Anonym i dag da jeg skulle vaske isbergsalaten jeg skulle ha til middag og oppdaget at inni var det fullt av små sorte fluer! Hadde jeg ikke tatt den fra hverandre blad for blad for å vaske, men bare skåret den opp hadde det nok blitt kravlende proteinrikt tilbehør til lasagnen ja! DEILIG!!!

Skrevet

Det vi ikke vet, har vi ikke vondt av:)

Skrevet

Her i huset får ingen røre verken frukt eller grønt før det er vasket!

Det du ikke vet kan du faktisk ha vondt av (unntaket som bekrefter regelen..)

Du vet ikke hvor andres hender har vært. Hvordan tror dere E-coli bakteriene har funnet veien inn til Gilde, for eksempel???

Forøvrig anbefales alle gravide å kun spise godt stekt/ kokt mat og godt vasket frukt og grønnsaker for ikke å utsette seg selv og barnet for toxoplasmose (samt holde seg unna katter....). Denne sykdommen forårsakes forøvrig av en parasitt... andre parasitter er lus, orm, flått, lopper etc.De aller fleste holder seg unna slikt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...