betty74 Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Ser at jeg er disponert for å få åreknuter. Fikk sist svangerskap og har begynt å få de nå... Det er ikke veldig pent, for å si det mildt... Hva kan jeg gjøre for å forebygge??? Skal kjøpe meg noen fancy støttestrømper, men foruten det - er det noe jeg kan gjøre?
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Ikke sitt på bena dine, ikke ha de i kryss, rør deg ofte.. Opp å gå ikke sitt for lenge osv...
Fabelaktiv Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 bena høyt også.. jeg har en puff foran bena (under pulten på jobben) sånn at jeg kan ha bena opp og ikke ha noen årer i klem
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Kjøp støttestrømper med en gang! Det hjelper! Unngå salt mat, det øker væskeansamling i kroppen.. Aktivitet, bena høyt osv.. Men, kjøp strømper, ingenting å vente med.
pussycatdoll Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Opp å gå...vel, alt er relativt. Man skal faktisk sitte ned dersom man har sjansen og holde bena høyt. Man bør unngå å stå for mye. Støttestrømper er et must og du skal helst ta dem på deg FØR du står opp om morgenen. Jeg har strømpen min klar på nattbordet. Jeg har åreknuter på den ene foten. Man skal dessuten være forsiktig med salt mat. Noen påstår også at det hjelper å spise c-vitaminer da det gjør blodårene mer elastiske.
Gjest Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 * Det er ”muskelpumpen” som driver venene, derfor er det viktig å gå, sykle, svømme og lignende. Når du beveger deg, stimuleres blodsirkulasjonen og venenes transport av blodet. * Legg beina høyere enn setet så ofte du kan, det hjelper venene med å tømme seg, og trykket synker. * Å dusje beina i kaldt vann lindrer fordi det virker sammentrekkende på venene. * Bruk komfortable klær og sko. Stramme strømpe- og sokkestrikk og sko som begrenser bevegelsesmulighetene har negativ virkning på blodstrømmen. * Unngå å legge det ene beinet over det andre når du sitter. Når du krysser beina, klemmes venene sammen og blodstrømmen hemmes. * Salt mat får væske til å samle seg i kroppen og kan forverre plagene. * Stramme, elastiske støttestrømper hjelper; de gir et motpress til blodet, slik at åreveggene ikke buler ut. Du får kjøpt dem på apoteket. * Gå ned i vekt dersom du er overvektig * Hestekastanje (i naturlegemidlet Venastat) kan også lindre hevelser, uro og tyngdefornemmelse i bena. Hestekastanje bør ikke benyttes av personer med svekket nyre- eller leverfunksjon. Lege bør kontaktes hvis symptomene varer over lengre tid eller forverres etter at behandlingen er påbegynt. Rådfør deg med lege før bruk dersom du bruker andre legemidler, spesielt blodfortynnende medisin. Fås kjøpt reseptfritt på apoteket.
betty74 Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2007 Takk for gode råd!! Åreknuter suger!! Og de blir jo ikke akkurat borte etter svangerskapet heller, men kanskje litt bedre?
Cathy. Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Et spørsmål fra en uvitende sjel :-) Om man "orker" å ligge med disse stramme strømpene om natten, er det en fordel eller skal de da være av?
Solskinnsjenta Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Tror det er bedre å legge en pute under bena enn å sove med støttestrømpene. De kan bli ganske klamme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå