Gå til innhold

Jenta er 13% større enn gj.snittet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna i magen min er ca.13% større enn gjennomsnittet. Har vært på UL fordi JM frykta stor beibi pga stor sf-mål. Og jenta er litt større enn vanlig. De tror hun blir rundt 4kg ved fødsel. Kommer jo litt an på når hun kommer ut da, og om hun vokser i samme tempo.

Har ikke tenkt så mye på fødselen tidligere jeg, men nå har det begynt å gå opp for meg at hun snart skal ut. Og jeg er ikke så høy selv, 1.57, så jeg håper ikke hun blir inne så alt for lenge så hun blir for stor da. Hun skal jo ut gjennom åpningen også!!:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei..

jeg var på UL den 26 april (har termin 6juni) å da ble h*n målt til 33% over gjennomsnittet. jeg selv er ikke mer enn 165. sønnen min var 4610g å 57cm når han var født å denne blir i samme vektklasse.

selv om SF-målet er stort trenger ikke bebien være stor. det kommer alt ann på hvor å hvordan den ligger inni magen. jeg har derimot høut SF-mål OG stor bebi..

Skrevet

jeg fikk besked nå når jeg var på 3d ultralyd at jeg får en baby på rundt 4 kg. men han sa ikke noe om at det var unormalt eller sånn. er det ikke ganske normalt da? gruer meg også til å føde en stor baby.

lurer på om det hjelper å leve sunnere? spise sunnere feks...

Skrevet

13% større er ikke mye.

Alt under 15% blir regnet for normalt. Det er heller ikke mulig å måle 100% rett på UL heller..

Så tror du kan forvente deg et barn med helt normal størrelse.

(men er du redd for vekt så husk at sukker og raske karbohydrater kan øke vekten på barnet. Så spis sundt så gjør du ihvertfall din del for at hun ikke skal bli for stor)

Skrevet

Min lille var 23% større enn gj.snittet i uke 30, og om han fortsatte i samme vekstkurve kunne vi forvente at han lå på mellom 4200g og 4300g. MEN, de vokser jo ofte i rykk og napp og vi skal tilbake på ny ul 3uker før termin. Er han like stor da blir det nok en ul et par dager før termin og er han fortsatt stor så blir jeg satt i gang på termindatoen. Jeg fikk beskjed om at det var ikke noe poeng i å la en stor onge bli enda større, når han likevel var ferdig.

Jeg vet det praktiseres forkjellig i forhold til når det settes i gang osv... Men er du bekymra så luft det med jordmora di :) Jeg selv gjorde det og fikk full forståelse for bekymringen med å føde et stort barn.

Lykke til! :)

Skrevet

Samme som snuppa mi det - var 1550g da vi var på ul på mandag (28+6) og jm mente hun ville bli 4kg til termin....men sa ikke noe om hvor mange prosent større enn gjennomsnittet hun var.

Skrevet

Litt bekymret selv jeg.. i uke 24 var lillegutt i magen 9% større.. i uke 28 var han 13%større.... hm.. ny kontroll i uke 32 så vi får se da om han fortsetter å vokse i samme tempo... som skrevet over her så vokser de jo litt i rykk og napp, får bare vente og se.. har ikke fått noe ca fødsels vekt, men gruer meg hvis han er veldig stor=/

foreløpig er han innenfor normalen;o)

Skrevet

Syns det er litt merkelig at dere reagerer på så små tall som 9 og 13% større en gjennomsnittet.

Alle er forskjellige. Man kan ikke regne med å få et gjennomsnittsbarn. Får dere en barn med så lite avvik i forhold til gjennomsnittet skal dere være lykkelig.

(dere får jo faktisk et helt normalt stort barn. Ikke for stort.)

Hadde forstått det hvis det var snakk om 20-25% eller enda mer..

(min første var 60% større enn han skulle være.. og det var stort!)

Skrevet

tror ikke man skal stole for blindt på denne anslåingen deres på fødselsvekt. har to venninner som begge fikk anslått dtte på ul, den ene til fv på 4500 gr, barnet var 3900, den andre til 3600 barnet var 3300. jeg var også på ul i uke 32, de anslo 11 % over gjenomsnitten, det kan ikke min jm skjønne stemmer siden sf-mål er på den røde streken.

Skrevet

Nei nei, 'misforstå' meg rett;) Jeg er ikke bekymra da. Skulle bare lufte tankene mine idag jeg, og hva resultatet på UL ble. Vet også at ungene vokser i rykk og napp, og at jeg tror hun har hatt en stor vekstperiode nå ettersom sf-målet plutselig hoppa 6 cm. Men det kan jo hende hun roer seg nå fremover da..

(Det var heller ikke meg som skreik meg til en ekstra UL, men JM som ville sende meg inn fordi hun var bekymra for svangerskapsforgiftning).

Jeg tror jo selv at terminen min er 15.dager før UL-termin jeg da. Har spurt både lege og JM om det kan stemme, og det har jo de og bekrefta, at det kan være derfor jeg hele veien har ligget høyt på sf-skjemaet. Men ungen kommer uansett når den kommer. Terminen blir jo ikke flytta uansett. Så der er bare å vente da:)

Skrevet

Det jeg er bekymret for er hvis han blir veldig stor, altså, gutten skal ut;) har ikke født før så jeg er litt redd fra før av... men er kjempe glad for at han vokser seg stor og sterk hvis dere skjønner... har hatt et litt komplisert svangerskap og er bare happy for at han nå er frisk og vokser som han skal ;o)

litt spennende å følge med på utviklingen hans......

Skrevet

Hehe, ja det er jo akkurat det, de skal ut også. Og det var det JM var bekymra for og, om jenta skal bli alt for stor i forhold til meg. Jeg var ikke bekymra for det, men JM var. hehe:p Jeg er jo ikke så stor i meg selv. Og som hun sa, at de vil jo ikke at vi skal få alt for store barn, hvertfall ikke første gangen. Forhåpentligvis vil vi jo ha flere senere, og ikke bli for skremt pga harde fødsler med for store barn.

Men vi får tru det går bra med oss begge:) De har nok tatt heeelt feil på UL så vi får små unger..;)

Skrevet

hei, hyggelig å høre at du har termin 6juni, har bursdag på samme dag, ønsker deg lykke til:)

Skrevet

hehe.. ja vi får tro det Arina ;o)

går nok så fint så uansett.. er ikke store forskjellen har jeg hørt på fødseler med litt større babyer....

lykke til videre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...