Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja i dag fikk jeg meg ett "stikk" altså..

Satt på bussen, og som gravid selv får man jo med seg alt og alle andre som er gravide eller med små babyer.

Så hang det en diger plakat på det ene vinduet i bussen med bilde av en gravid-mage... Så jeg måtte smile for meg selv, det var liksom så koselig... Helt til jeg begynte å lese teksten under...

Der sto det bare:

Mange kvinner blir voldtatt under krig. For disse er ikke resultatet bare vonde minner, men noe de må leve med for resten av livet..

FY FAAN å vondt jeg fikk inni meg! Her går vi rundt lykkelige og ståler og strutter med magen.. Tenker på de som må bære frem barnet til en voldtektsmann... Og hver gang de ser babyen sin i øynene så vil de huske hvordan han ble "laget", og hva slags far barnet har...!

Vi har det jammen godt altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff- kjente det stakk i brystkassa.... :(

Skrevet

Nå fikk jeg frysninger...Stakkars kvinner/jenter... Det er som du sier, vi har det jammen godt!

Skrevet

Det er fryktelig mye fælt som skjer i forbindelse med fødsler og graviditeter, som vi i denne delen av verden er "skånet" for.

I bushen i Afrika finnes det liten, eller ingen fødselshjelp til de svært unge mødrene som føder. Hjelpen ligger som regel flere titalls mil unna. Det som ofte skjer der, er at de unge kroppene ikke klarer å få ut ungen, slik at den blir liggende altfor lenge i fødselskanalen og presse mot urinrøret-/endetarmen. Dette fører ofte til at den delen av kjøttet dør pga. oksygenmangel. Dersom mor ikke dør under fødselene, men omsider får ut ungen, er det da dannet en åpning mellom skjeden og urinrøret/endetarmen. Det kalles "fistler". Denne gror ikke av seg selv; skadene er for store. Den unge mora vil da konstant lekke urin og avføring, siden hun ikke har noe igjen som kan lukke det hele; alt er ødelagt i underlivet. En kan tenke seg hvordan dette må lukte og være plagsomt pga. påfølgende smerter, infeksjoner og insekter. Det blir ikke mye bedre av at familien hennes ofte setter henne bort i en egen liten hytte, langt fra landsbyen, pga. lukten, dritten og skammen.

Norge er heldigvis en svært viktig aktør i hjelp til disse unge mødrene, og tilbyr operasjoner og rehabilitering til mange av dem; USA og noen andre land også. Problemet er bare det at det i Afrika fødes mange barn, og at mødrene ofte er svært langt nedi tenårene med smale bekken og "uferdige" kropper. Helseopplysning er et ukjent ord. Store forskjeller, altså, i verden...

Skrevet

...bare en liten rettelse... Det heter "fistula" ikke fistler.. Har bodd og jobbet med dette i Etiopia for noen år siden... Det er mange unge jenter som lider en slik skjebne, spesielt i land der barneekteskap er utbredt.

Sukk.

Vi får være glade vi bor i Norge, jenter!

Skrevet

har også sett en lignene reklame på bussen der er det bilde av nedre del av en manne kropp med et våpen på venstre side. så står det under "Ikke alle våpen henger til venstre" tror det va noe sånt..

Skrevet

Ja, på engelsk heter det "fistula", på norsk "fistler". Fistel er det ordet som brukes på norske sykehus ( f.eks. gastro-, gyn-, eller urologisk avd.) hvor noen pas. kan ha innvendige ( f. eks. medfødt ), eller utvendige ( munner f. eks. ut i et opr. sår ) etter mage-tarm/gyn/urinveisopr.

Skrevet

obs! Der fikk jeg den! Sånn går det når man tror man har så god greie på ting, he-he.

Men da lærte jeg noe i dag også ;0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...