Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Helt seriøst så lurer jeg på det. For det er mulig jeg er smålig siden det er svigers:) Søsteren til min mann fikk 25 000 i brullupspresang for 15 år siden. vi fikk det samme beløpet for to år siden når vi giftet oss. Ungene våre får 1000,- i dåpsgave. Det fikk ungene til svigerinnen min ogspå for 15-10 år siden. Pengene var jo mye mer verdt da enn nå. Ergo, vi får mindre for våre penger enn det de fikk. Tenker ikke mye på dete alså, bare lurer på om flere tenker slik. De er jo kjempesnille som gir uansett synes jeg da!
mammaentiltrulte Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 skjønenr at du tenker litt på det. er rimelig stor forskjell på hva man fikk for pengen for 15 år siden sammeliknet med hva man får nå.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Det samme var det her, både fra svigers og foreldrene mine. Tror ikke de tenker på verdien av pengene, bare at de ikke skal gjøre forskjell på søskene, som kan føre til surmuling.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Det tror jeg også, søskene dine og hans hadde vel blitt sure ja...
Anne-B. Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Syns kanskje du er litt smålig. Den pengesummen er i grunnen bare symbolsk. 25 000 kr og 1000 kr er mye penger! Skjønner det der med verdiøkning, men likevel så syns jeg det er en filleting å bry seg om.
Gjest Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Det er definitivt du som er grådig. Dette kan faktisk være noe av det grådigste og mest smålige jeg har lest her inne. Jeg har vært her siden jan 06...
moo Skrevet 12. mai 2007 #7 Skrevet 12. mai 2007 Jeg synes ikke at gaver skal sammenlignes, jeg, heller mottas med takknemlighet!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #8 Skrevet 12. mai 2007 Vi fikk også den samme pengesummen som min bror og konen hans fikk da de giftet seg flere år før oss. Den var på 10 000 kr. Skulle vi bli sur for det? Jeg var heller veldig glad for en så fin gave.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #9 Skrevet 12. mai 2007 Gurimalla, det er du som er dum ja. En gave er en gave og man kan da ikke forvente at den skal reguleres etter markedet. Synes du det er så ille skulle kanskje ha giftet deg og fått barn tidligere.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #10 Skrevet 13. mai 2007 om jeg hadde fått 25.000 til bryllup, hadde jeg nok ikke klagd nei....det er for meg en utrolig flott gave, en stor sum. Og tusen til barnedåp er jo veldig flott også! Rar tankegang, og ja, jeg syns det er smålig..
roman - human Skrevet 13. mai 2007 #11 Skrevet 13. mai 2007 himmel og hav. Dere trenger ikke å bli frekke mot HI da!!! Grådig. dum osv.... Hun kommer jo bare med et spm og ønsker svar. Syntes folk kan svare uten å vær frekke. Hun legger jo innlegget sitt frem på en ordentlig måte. Å det er jo i teorien sant det hun sier om verdien av pengene. Selv mener jeg jo også at hun er heldig som får så store pengegaver.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #12 Skrevet 14. mai 2007 Mine foreldre betalte 40 000 i bryllupet til min bror for 3 år siden, vi får 50 000 til vårt bryllup. Det er pga prisstigning. Jeg regna vel med å få det samme som bror, men ikke mer, ble overrasket. Ungene har alltid fått 2000 kr til dåpen, både eldstemann for 5år siden og de yngste dette året her. Syns ikke man skal forvente å få mer enn andre søsken, men nå har jo jeg foreldre som har tatt hensyn til prisstigning, selv om det er litt drøyt med 10 000 på tre år..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #13 Skrevet 14. mai 2007 Vel, nå spurte hun jo rett ut om hun er dum da. Og da svarte jeg som jeg mener, "ja du er dum". Spør man så må man tåle svaret.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #14 Skrevet 14. mai 2007 Skjønner hva du mener, og ville tenkt det samme selv, uten å ergres over det, og det virker som du egentlig ikke bryr deg om det, men at tanken er der. Mine besteforeldre var "smarte" - når barnebarn nr. 1 konfirmerte seg, satte de inn lik sum penger til alle barnebarna, slik at når jeg 10 år etter konfirmerte meg fikk jeg kr 1000 likt som eldsteman, men med renteøkningen..
2 søte småpiker Skrevet 14. mai 2007 #15 Skrevet 14. mai 2007 Det ville jeg faktisk aldri tenkt over engang.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #16 Skrevet 15. mai 2007 HI: Takk for alle svar:) Jo, ser at flesteparten syns det er dumt å tenkte slik jeg har fremstillt sprøsmålet mitt. Noen tenker samme tanker som meg, og i samme grad. Dvs, som en her nevnte: jeg tenker ikke mye på dette, og jeg ergres ikke over dette. Skriver tilogmed at jeg synes de er snille som gir. En annen ting er at de har utrolig mye bedre råd til å gi penger nå enn før. Ut i fra det synspunktet, så synes jeg heller ikke vi skulle få mer penger enn søsteren, bare så det er sagt:) Dette var ett tankespinn, om hva som er gjengs oppfatning rundt et slikt tema. Og jeg tenker faktisk på hvordan jeg en gang i fremtiden vil behandle mine barn. Synes faktisk at det ene forslaget her om å sette inn penger samtidig til fødsels/dåps gave og bryllup for å få med renten er ganske smart!! Men får se om jeg har penger til det, når tiden kommer:) Personlig synes jeg at å ta med renteøkning/inflasjon er riktig, men dette gjelder når jeg gir til mine. Hva andre gir til oss, kan jeg ikke råde over eller ha en mening om hva de synes er rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå