Gå til innhold

Fin side. Spørsmål om mat og vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har en gutt på 7 uker, som dessverre er mye plaget med kolikksmerter. Har prøvd "alt" (minifom, malt, sukkervann, kiropraktor).

Siden fredag er han plutselig sulten hele tiden og da mener jeg HELE tiden! Senest 30-60 min etter at han har spist vil han har mat igjen. Smokken fungerer en liten perioden, men så hjelper ingenting og han MÅ ha mat. Han får MME, så økedager kan det vel ikke være?!

Helt siden fødselen har han spist ca. 10 måltider per døgn (alt fra 40-100ml per måltid) og det gjør han fortsatt. Også helsesøster synes at det var mye, men hadde ikke noe råd.

Nå er det jo enda flere måltider siden fredag. Egentlig går hele dagen med mating og det å prøve å drøye tiden litt.

Han drikker heller lite av gangen (alt fra 40-100ml per måltid), så totalt får han ca. 600-800 ml om dagen. Skulle så gjerne fått det til at han drikker litt mer av gangen og dermed færre ganger i døgnet. Noen tips?

Han har lagt veldig godt på seg. Iflg. helsesøster/kurven ikke for mye, men sett i forhold til størrelsen likevel litt mye. Han veier 5kg og er 55 cm. Synes dere at det virker mye?

Kan det likevel være en form for økedager?

Hilsen en nokså sliten mor... men det er vi vel alle :-).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan faktisk ære økedøgn!!

De som får mme har økedøgn de også..

Har vel ikke så mye råd til deg..

Min første fikk bare mme,og han spiste mer enn anbefalt på pakken,og fikk beskjed av helsesøster i en alder av 2-3 mnd att jeg måtte begynne å gi han vann,for siden de får mme,så skal ikke den totale mengden i døgnet overstige mer enn 1 liter mme..

Skal vist ikke være bra for nyrene...jeg ga han litt vann,men sluttet med det ganske fort også.

Siden han har kolikk,så bør du gi mat ofte,men ikke så mye pr måltid.

Husker att min hadde perioder hvor han drakk mange ganger,men lite av gangen,så det er nok normalt.

Skrevet

Skjønner at du blir sliten da ja!

Har dessverre ikke så mange tips å komme med, ser du har prøvd det meste...

Men ville gjerne ønske deg lykke til og si at jeg håper det bedrer seg!

Og velkommen inn hit! (går ut fra du er nyankommet siden du skriver "fin side! )

Skrevet

Hei.

jeg har nå min fjerde "mme-baby", og har fått litt erfaring. Med min første, så matet jeg når det virket som om babyen var sulten. Som hun selfølgelig ikke alltid var. Jeg følte dagene gikk med til mating, og ingenting annet. Hun var veldig plaget med kolikksmerter og gulping. Etter som ukene gikk fant jeg ut at hun sovnet i fanget under mating, og koselig som det var, syntes jeg det var godt å ha henne liggende på brystkassen. Det som da skjedde når jeg la henne i senga/vogna var at hun våknet. Fant da fort ut at hun våknet av den manglende varmen hun fikk da hun lå i armene mine, og ikke fordi hun var sulten. Jeg begynte da å legge henne fra meg når hun stoppet å spise. Var hun mett, sov hun videre. Var hun sulten, våknet hun innen kort tid, og fikk resten av maten. Noen ganger måtte vi gjøre dette flere ganger under måltidet. En baby sovner lett i varme favnen til mamma eller pappa.

Min fjerde er nå i dag 4 uker. Har hatt rutinen på det jeg nevnte over, hele tiden. Og hun har i dag 5-6 måltider pr dag. Spiser da fra 75-130 ml. 75 ml en gang pr natt, og måltidene på dag fra 100-130 ml. Legger fint på seg, og viser trivsel.

En mme-baby kan også ha økedager, men de oppleves da som at mengden mat økes for hvert måltid, ikke antall måltid pr dag. Det er iallefall erfaringen min med mine barn

Lykke til videre......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...