MammaDilla Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Fetteren til poden min har vært veldig mye hos oss i det siste. Han ble sendt hjem fra barnehagen med vannkopper på mandag. Er det slik at nå får mil lille pode på bare 3 mnd det også, eller redder antistoffene fra mm han? Er jo for all del greit å bli ferdig med det, men synes han er litt liten enda.. Noen med erfaring?
MammaDilla Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2007 Hmmm... Det var da voldsomt.. Ingen som kan svare meg? Har fått tilbud om å gå tur med en medsøster som har en liten på 2 mnd i morgen. Men vil jo ikke det hvis poden kan være smittet...
Gjest -lilly- Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Ja han kan bli smittet. Og har hørt at hvis de får vannkopper før de er ett år, så kan de få vannkoppene igjen senere i livet. Derfor er det lurt å unngå vannkoppene til de har passert 1 år.
2nj♥ Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 De små får overført en god porsjon beskyttelse fra mor, men de er ikke helt immune fordi. Jo yngre de er, jo lettere får de som regel sykdommen, men helt nyfødte (opp til ca 6 uker) bør ikke bli smittet. Men det er spesielt om mor ikke har hatt vannkopper. Vannkopper smitter noen dager før de bryter ut, og om gutten din er blitt smittet tar det fra 10 dager til 3 uker før det bryter ut hos han. Så tror det er rimelig trygt å treffe en på 2 mnd nå da. Min eldste fikk vannkopper da minsten var ca 2 mnd. Vi skjermet ikke minsten på noen måte, mn han ble ikke smittet.......-iallfall så ble han ikke synlig syk
2nj♥ Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Og har man hatt vannkopper, så får man det ikke igjen. Det eneste er at man kan få helvetesild senere i livet om virus aktiveres på nytt.
LL79 Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Var i samme situasjon for en tid tilbake selv. Min kar var 7 uker og fetteren hadde vannkopper. Snakket da med både hs og barnelege. De sa at de første tre mnd var babyen beskyttet gjennom morsmelk dersom mor hadde hatt vannkopper selv. Om barnet likevel ble smittet, ville det ikke ble noe særlig syk. Kanskje ikke synlig engang. Det var ikke farlig om han får det når han er 3 mnd da, og siden han er 3 mnd er han jo i grenseland, så da kan han jo får det snart. Inkubasjonstiden er 10 dager, og han er smittsom mens koppene er våte. Lykke til
LL79 Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Når det gjelder å møte den lille på 2 mnd så er det jo bare å spørre mammen om hun vil at de skal være sammen eller ikke.
MammaDilla Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2007 Takk for svar Man kan få vannkopper igjen dersom man får det som baby. Søsteren min fikk tre vannkopper (lege bekreftet at det var vannkopper) da hun var 4 mnd. Fikk det igjen da hun var 12 år. Jeg får bare vente å se..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå