pinkalill Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Hei, lille knøttet skal arve bagen til storesøster, som også fettern har lånt i mellomtida. Det betyr at madrassen har blitt brukt av to beibier, ca 6mndr hver. Jeg kommer til å bruke nytt skinn i vogna oppå madrassen, og vasker selvfølgelig alt stoff i vogna. Tror dere det er nødvendig å kjøpe ny madrass i tillegg?
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Hei:) Jeg har hørt at man skal bytte madrass for hver unge i senga, pga fare for krybbedød.. Men hvor stor sjansen er for at ungen dør i krybbedød pga brukt madrass veit jeg ikke.. Jeg veit de har billige madrasser på IKEA om du skulle være engstlig, vi kommer til å arve seng, tror ikke jeg skal kjøpe ny madrass til den.. Men jeg skal bruke vogga mi fra jeg var liten de første mnd, og den skal jeg kjøpe madrass til.. Er bare det jeg har hørt, veit ikke om du blei noe klokere av det jeg:) Klem
Trolleliten Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 JA! He, he fikk selv denne beskjeden av en voksen bekjent. Jeg hadde tenkt å kjøpe noe billig noe, men det måtte jeg ikke finne på. Skum madrasser og gamle madrasser er den vanligste årsaken til krybbedød. Hun nevnte bl. a at når man lånte bort senger til nyfødte, skulle man aldri låne bort madrassen. Den skulle alltid være ny. Allergi fri og ikke avgi stoffer. Gamle madrasser gjør nemlig det når den blir våt.(ved tiss/ gulping osv) Disse stoffene kan bedøve barnet. Høres litt rart ut kanskje, men sånn er det. Når det kommer til en bag er jo det litt annerledes enn en seng kanskje, men skal barnet tilbringe mange sovetimer i vogna hadde jeg nok byttet... sånn for sikkerhetsskyld
semilie:)Fødeklar Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 ROOOlig nå Jeg venter min tredje og vasker overtrekket på madrassen og bruker den. Tror det skal litt mer til. legger dere babyen på en brukt sofa? En brukt stol, er den nær setet i en buss, ferge, på et Brukt flysete. Jeg mener det nå litt mer til. Gå noen år tilbake i tid, tror ikke det var snakk om å kjøpe alt nytt for 30 år siden, det døde vel ikke barn av den grunn. Mulig jeg provoserer, det er ikke meningen. Jeg synes bare forbruktssamfunnet tar heeelt av. Tror kanskje nesten det er værre at vi lager så mye søppel at gasser osv kommer ut i lufta vi puster inn. Skal forresten bruke vogna etter storebror Har vaske trekket på madrass, det får holde. Har også en arvevogn, tror det går bra. Får legge til at mine to barn ikke har allergi, astma eller atopisk eksem. Tror de har vært syke tilsammen fire dager i livet sitt , de er 4 og 6 år.
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Er ganske enig med deg semilie! Tror en del av det som blir sagt er litt oppskrytt på en måte også.. Hvis man skal tenke på alle disse farene gjør man jo ikke annet enn å bekymre seg da.. orker ikke det jeg.. hehe..
pinkalill Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2007 Takk for svar! Jeg er helt enig i at forbrukermentaliteten, også i baby-land, er skremmende! Vi har vært veldig bevisste på dette og nesten alt utstyret vårt er arvet eller kjøpt brukt. Men jeg kjenner likevel når jeg tenker på det at når det kommer til madrass blir jeg litt hysterisk,..Så kommer til å kjøpe ny. Det er som flere har sagt her inne at vi har liksom alle våre hang-ups på hva vi tror er kjempeviktig og jeg skjønte nå at dette er en av mine. Samtidig er det kanskje andre ting som er like viktig som ikke jeg gjør..Det finnes så mange eksperter, og det er ikke alltid lett å vite hva som er markedsføring og hva som er bare sunne fakta. Så vi får plukke etter hjertet..
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Jeg føler nå ikke dette er hysteri: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument&cat=m1_3_2_7 Om studien er holdbar eller ei er i hvertfall ikke noe jeg ønsker å prøve ut på mine barn, vi kjøper nye madrasser, enkelt og greit. Arver mye og kjøper mye brukt, men enkelte ting kjøper vi nytt av, som madrasser og sko. Føler meg ikke det minste hysterisk av den grunn :-)
Forskeren Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Men får man kjøpt nye madrasser til vogn sånn uten videre?? Det har jeg ærlig talt ikke tenkt på å kjøpe, men burde kanskje det? Skal ha ny madrass i senga, men vogna? Har en OTH-vogn, er det lett å bare kjøpe ny madrass til denne? Alva, fikk ikke opp den linken din....
pinkalill Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2007 Da storesøster var nyfødt og vogna kjøpt brukt, kjøpte jeg barnevognmadrass i babybutikk, og skar den til slik at den passet bagen. Tror de selger det i alle babybutikker.
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Hmmm, det var rart, prøver på nytt: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument&cat=m1_3_2_7'>http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument&cat=m1_3_2_7 Går det ikke kan du gå inn på: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/ Så trykker du på Forebygging, så Risikofaktorer krybbedød og så madrass til spedbarnet.
McQueen Skrevet 10. mai 2007 #12 Skrevet 10. mai 2007 Hei! jeg fikk heller ikke opp linken til Alva, men kom til landsforeningen uventet barnedød, så det er jo lett å finne temaet "brukt madrass" under fanen "risikofaktorer kr.død". MEN til poenget: jeg har tenkt å bruke storebrors vogn med vognmadrass (Emmaljunga) og storebrors seng og madrass (Stokke Sleepi). Dette var nytt til han og han brukte det i ca 8 mnd. Jeg vasker selvfølgelig trekket på madrassen først. Deretter legger jeg rent laken på og deretter et helt nytt og rent lammeskinn (korthåret). I tillegg er baby tullet inn i helseteppe eller lign. Det kan da umulig være noen risiko forbundet med dette? Alt er jo gullende rent????
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #13 Skrevet 10. mai 2007 Neida, tror ikke faren er den største altså, vi kommer ikke til å ha ny vognmadrass fordi vi skal ha så mye over madrassen og den er attpåtil vasket (ja madrassen!), men i sengen skal vi ha ny fordi vi har brukt sånn madrass i over 2 år med begge og de har både gulpet, hatt spysyken og tisset gjennom bleien når de har lagt der, så da er det like greit å bare skaffe seg en ny en.
Forskeren Skrevet 10. mai 2007 #14 Skrevet 10. mai 2007 Nå fikk jeg den opp, ja! Er litt usikker på om jeg trenger ny i vogna, da likevel, for det er ikke tisset eller spydd i bagen. Vi brukte alltid tisselaken og teppe/lammeskinn og pose da eldste brukte bagen i 6-7 mnd, så den er nok ikke veldig forurenset. Men skaffer ny til seng, ja, for der har det vært mer uhell og spysjuke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå