Alenemor til 2prinsesser Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Var hos legen igår og hun sa jeg skulle neste kontroll hos jordmor i uke 20 også skulle jeg komme tilbake til henne i uke 24. Men ringte jordmor nå og hun sa at nei jeg ifkk ikke noe time hos henne før uke 24??? Så er det sånn at man skal til legen da i uke 20?? Og legen min har tatt feil?? Hmmm.... Skjønte ikke dette jeg...
Tre tette! *07+10+11* Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 hmmm.. merkelig.. jeg er 19+2 i dag. skulle vært 20+3 ifølge menstermin da. men jeg skal til jormor i dag..
Alenemor til 2prinsesser Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2007 ja nei dette skjønte jeg ikke mye av selv.... Men er jo ikke så farlig da, bare syns d var litt rart...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Det er visst litt ulik praksis rundtomkring, men i den boken jeg fikk av legen (og som stemte med det legen sa.. ) var at i et svangerskap uten problemer er det normalt at man etter 1.kontroll skal på UL uke 17-19 og deretter kontroll i uke 24, 28, 32 34 36 og 40 (trur eg, ikke helt sikre på de siste, men tilsammen skal det iallfall være 8) Jeg skal iallfall ikke til jordmor før uke 24, og har kun vært en gang hos legen, samt UL. Relativt nye retningslinjer dette, så det er jo ikke sikkert alle har "startet opp" med disse. Du kan jo alltids ringe legen å høre en gang til?
FrøkenKnallkul Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Jeg var til første kontroll hos lege i uke 10, og fikk da beskjed om at neste kontroll var ordinær UL (ca uke 18). Etter det skulle jeg bestille meg time hos jordmor, i uke 24. Tror det er slik det "skal" være dersom man følger de nye reglene med totalt 8 kontroller gjennom svangerskapet. Jeg har i allefall fulgt dette oppsettet og vært fornøyd med det. Men syntes det gikk veldig lang tid mellom kontrollene i begynnelsen. Er nå i uke 30 og går foreløpig til kontroll en gang pr. mnd (uke 24, uke 28, og har neste i uke 32, så uke 36, 38 og 40 - dersom alt fortsatt går som normalt). Dersom du føler deg utrygg synes jeg du skal ringe jordmor på nytt og kreve å få komme til samtale, det er ikke sikkert hun vil gjøre mer enn det såpass tidlig (lytte etter hjertelyden, måle SF-mål etc). Evt. så kan du jo ta deg en ekstra tur til legen din. Håper du ble litt klokere! Lykke til
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 jeg fikk ikke beskjed om å dra til JM i uke 24. Har fått samme skriv som de andre her inne. Men jeg har alikavel valgt å dra til legen i begynnelsen av neste uke fordi jeg syns ikke hun tok noen prøver, målte div ting i uke 16. Leger har mer peil der:)
Maja08-gravid med nummer 4 :o) Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Hei, ville bare si at det har kommet nye retningslinjer som gjør at svangerskapsomsorgen tilpasses mer indivuelt. Dersom en har spesielle behov, eller at legen mener at det er et behov.. får en oftere kontroller enn andre. For eksempel får 1.gangsfødende tettere oppfølging enn de som har født før. Uansett - lykke til )
Gjest Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Hvis du ikke har et risikofylt svangerskap med f.eks svangerskapsforgifning er det som regel vanlig å gå en gang i mnd til enten lege eller jordmor. Du burde heller spørre legen din selv om det er noe som ble uklart.
Serial mom Skrevet 9. mai 2007 #9 Skrevet 9. mai 2007 Jeg er førstegangs,men fikk også beskjed på første kontrollen(11+6) at neste kontroll,forutenom ordinær UL, er i uke 24. Jeg har imidlertidig litt ekstra oppfølging av gyn.,så får jo vite derigjennom at ting ser ok ut.(forhåpentligvis!)
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 9. mai 2007 #10 Skrevet 9. mai 2007 Jeg skal heller ikke til jordmor før i uke 24. Men i følge retningslinjene så stemmer det. Og noe kontroll i uke 20 har jeg ikke hørt noe om, foruten UL mellom uke 17-20 da.Så det er ikke noe jeg stusser over i allefall!
Gjest Skrevet 9. mai 2007 #11 Skrevet 9. mai 2007 Heisann Er nok store forskjeller på dette rundt omkring. Hos oss, ute på landet, har vi ofte kontroll enda. Jeg går kanskje ekstra siden jeg har hyperemesis. Jeg har vært tre ganger til legen og to ganger til jordmor. Skal tilbake om to uker til jm, da er jeg 24 uker. Skal også på min 2. ultralyd i morgen og det er jeg spent på. Gleder meg til å se igjen nurket. Spent på om det blir en jente til.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 9. mai 2007 #12 Skrevet 9. mai 2007 Det er vel ingen regel på når en skal til jordmor sånn sett..Jeg var dit i uke 22. Da var d 2 mnd siden jeg hadde vært på kontroll.. Syns d er lenge imellom, men..
Raych Skrevet 9. mai 2007 #13 Skrevet 9. mai 2007 Tror ikke det er noen fasit på når man skal til hvem:) Jeg går kun til JM og er der ca. 1 gang i måneden. Fra uke 30/32 blir det hver 14. dag og fra uke 34 hver uke:)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 9. mai 2007 #14 Skrevet 9. mai 2007 Jeg fikk også beskjed om uke 24. Første legekontroll i uke 8 Ultralyd i uke 18 Jordmor uke 24 ....og så vet jeg ikke mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå