Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Jeg er dagmamma for en ettåring som er fryktelig aggressiv og "knurrer" når han ikke får viljen sin, og han slår faktisk ganske hardt med leker i hodet på andre barn... Jeg setter meg ned og holder han i armen han slo med, og sier strengt "Nei, du må ikke slå! Ser du ikke at jenta får vondt?" Gutten knurrer videre og begynner å hylgrine, for så å løpe bort å slå igjen... Hva kan jeg gjøre?? Det går jo ikke an å praktisere/forklare en på 14 mnd hva timeout er vel?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Det er vanlig at barn som ikke kan snakke slår når de blir frustrert. Ikke alle barn går gjennom en "slå-periode", men ganske så mange. Slike småbarn vil aldri kunne forstå konsekvensene av det de gjør, så det å "straffe" tror jeg ikke vil hjelpe. Min sønn slo også og istedenfor å kjefte og straffe spillte vi mye på samvittigheten hans. Når jeg fikk et slag latet jeg som om jeg gråt. Min sønn gav meg da en klem for å bli snill igjen. Jeg fortalte så at det å slå ikke var akseptabelt. Om jeg kjeftet på min sønn slo han bare enda mer - for enda mer frustrert ble han. Jeg ville ikke likt at min dagmamma praktiserte "time-out" på mitt barn. Du kan jo alltids si til foreldrene at dette er et problem. Og kanskje dere finner en løsning sammen. Men din oppgave som dagmamma er ikke å straffe et dagbarn, men å rettlede det.
snull Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 vi gjør akkurat det samme som anonym over her ! Og får akkurat samme responsen , så det fortsetter vi med og håper at det blir bedre når hun får uttrykt seg verbalt.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Mener du at å si nei til barnet er å straffe det? Han fortsetter jo å slå selv om jenta sitter der og gråter etter slaget hun nettopp fikk...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Jeg vil si at time-out er straff. Om du ikke tar armen hans vil jeg faktisk tro at barnet vil ha mer oppmerksomhet rettet mot barnet som gråter, og derfor vil få dårlig samvittighet, enn å måtte forsvare seg mot deg. Tror du gjør vondt verre med å ta armen istedenfor å si: Stakkars Line som fikk vondt og gråter. La oss gi henne en klem.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Du misforstår, jeg har aldri tatt hardt i armen, men stopper han fra å fortsette å slå. sier selvfølgelig stakars jenta, men han springer vekk og hyler når han ikke får fortsette å slå. Så blir han jo bare sjalu når jeg må trøste jenta, og vrir seg unna om jeg prøver å la han få del i det. Har samme problem når det gjelder å kaste ting. Bare fortsetter å kaste. Gjorde det nettopp. -ojoj, må passe! Ikke kaste inne, se her, gjøre sånn. -aaaaagh! *kaste mer* Og jeg har aldri prøvd timeout. Jeg sa jo egentlig bare at jeg ikke ville bruke det på en så liten gutt. Og lurte egentlig på om det var noe annet som virket istedet. Gjerne han bare har en dårlig dag i dag, han pleier å være slik, men ikke så ille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå