Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har ei lita jente på 4 som snart skal bli storesøster. Men det er noe som plager meg. Hun vil ikke snakke om det nye barnet og hun har begynt å "trasse" litt ekstra både hjemme og i barnehagen. Er redd hun ikke vil ha en lillesøster og blir slem med babyen. Hun kan finne på å slå magen min bare på pur f.. helt uten forvarsel. Er det noen som kan komme med råd om hva jeg skal gjøre? Kontakte helsestasjonen? Er helt fortvilet over situasjonen. Ønsker jo at hun skal kunne glede seg til at det kommer en liten baby i hus.. Ligger søvnløs p.g.a dette. Håper hun ikke tror jeg elsker henne mindre enn babyen. Huff.. Er bare så lei meg... Tror jeg signerer med anonym i dag.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Hei Jeg tror nok ikke at du skal forvente at hun gleder seg til babyen kommer. Hvis hun gir utrykk for at hun ikke vil snakke om babyen så la det være. Hun skal selvsagt ikke få lov til å slå deg, men når hun gjør det så fokuser på at det er deg hun slår og ikke babyen i magen. Således når babyen blir født, så ikke forvent at hun vil se og snakke om babyen, la heller hun få ta initiativ til å oppsøke den lille selv. Vær også oppmerksom på når dere får barsel besøk at det er hun som får ta i mot og hun som får vise frem babyen hvis hun ønsker. La heller hun være opptatt med en besteforelder mens andre holder og kikker på babyen. Dette hørtes sikkert litt vel bastant ut, men det var bare ment som noen råd og det er jo ikke sikkert hun reagerer med sjalusi når babyen blir født:-) Men det er klar at en ny i huset er jo ikke bare lett og forholde seg til for ei lita jente.
katrine har fire gutter Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Eldstemann hos meg var nesten fire år da han fikk en lillebror. Vi var veldig redde for at han skulle bli sjalu. Eneste barnebarn på begge sider og ganske bortskjemt. Han var også ganske trassig før babyen kom. Var sint på meg fordi jeg ikke greide å bære ham og stelle ham som vanlig. vi snakket for babyen i magen til ham. Latet som om babyen ropte på ham og gledet seg til å treffe storebroren. La mye vekt på alt babyen gledet seg til at storebror skulle lære ham. Latet også som om babyen var kjempefornøyd med det fine svømmebassenget storebror hadde laget til ham i magen og at babyen letet etter nøkkelen for å komme ut ,som storebror hadde lagt igjen til ham når han var i magen. Altså la mye vekt på at det var storebror og den nye babyen som var på lag og at vi ikke brydde oss så særlig om denne nye babyen. Anbefaler også Astrid Lindgren sin bok: Jeg vil også ha et søsken. Da babyen kom var besteforeldre veldig flinke til å ikke gi babyen oppmeksomhet, men bare skryte av hvor heldig babyen var som hadde en så flott storebror. Kort sagt: Vi ga storebroren masse oppmerksomhet. Det har gått veldig fint. Merket ingen sjalusi i starten, men kanskje litt mer nå faktisk. Nå slåss de begge om oppmerksomheten og nå er de 6 og 2 1/2. Er mer knuffing og krangling nå. Så vi er mildt sagt spent for vår egen del denne gang nå når vi venter to gutter til. Som sagt så skjønner jeg godt at du er bekymret, men for oss gikk det langt bedre enn fryktet.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Jeg synes ikke en skal lyve for barn, men akseptere deres sjalusi og frykt for det ukjente.
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Du sier at hun ikke vil snakke om den kommende babyen. Vel, kanskje du skal gi det et nytt forsøk. Du kan f.eks ta en dag der du og datteren din finner på noe artig sammen,bare dere to. Gå i leketøysbutikken og på kafe,en tur ute der dere får noen naturopplevelser sammen...ta med dere matpakke og gjerne la 4-åringen hjelpe til å lage nisten dere skal ha med. Vis henne masse interesse. Du kan jo videre når du er hjemme sette deg ned med henne og vise bilder fra da hun var baby og fortelle artige historier til henne.Presisere hvor glad du er i henne og fortelle henne at uansett om det kommer en unge til i huset så kommer det aldri til å endre hvor glad du er i datteren din. Du kan prøve å få frem hvor viktig hun kommer til å være fremover. At hun nå blir hun eldst og at lillesøsteren kommer til å se opp til henne. Nå får hun en søster som trenger masse kjærlighet og tid. Prøv å få henne engasjert ved å fortelle at mamma og pappa kommer virkelig til å trenge hennes hjelp. At hennes hjelp er kjempeviktig. Fortell hvor stolt du er av henne og hvor heldig lillesøsteren kommer til å bli som har en sånn grei og flink storesøster. Jeg snakker bare utifra erfaring jeg har med barn etter å ha vært passepike i mangfoldige år og har jobbet i barnehage. barn krever respekt og bli lyttet til. Kanskje må du hale og dra ut hva fireåringen din føler om det å bli storesøster men det viktige er hvertfall å få henne til å forstå at nå blir dere flere i familien. Det blir tøft men få frem det positive for hennes del med det også=) Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Tusen tusen takk for alle råd! Skal gjøre alt i min makt for at dette skal gå bra. Det er beroligende å se at det ikke er bare vi som har det slik. Guri så vanskelig! Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå