løve81 Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Ble litt overvelda da jeg pga bekkenløsning var på tidlig førstekontroll i dag 6+5. Fylte bare ut helsekort og rekvisisjon til fysio, ingen undersøkelse eller noe, og neste kontroll er UL i uke 18! Første gang hos jordmor er i uke 24! Jeg syns det er litt nifst jeg, da jeg gikk med snuppa var jeg vel nesten en gang i mnd, og det føltes trygt. Noen andre som reagerer på det, eller er det bare meg?
Teltpluggen Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 Seriøst? Da jeg gikk sist så var første kontroll ca uke 8, jordmor uke 12, SÅ var neste UL ca uke 18.. Skulle funnet helsekortet mitt men ANER ikke hvor det er:P
Gjest Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 det var rart.. første kontroll hos lege jeg, så en uke senere hos jordmor.. deretter en gang i måneden minst og timer utenom når jeg lurer på noe ekstra... jeg finner heller ikke helsekortet mitt... tror det er uka dær sånne papirer føler for å gjemme seg:S
Gjest Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 og ul uke 20 da:) + at jeg hadde en ul i uke 11 (tror det var uke 11)
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 rare greier... var en gang i mnd jeg ja,å annenhver uke å hver uke til slutt... trygt å få kontroller ofte... har ikke vært til noe kontroll enda denne gangen da...
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Ja, nye retningslinjer sa fastlegen min. Ved ukompliserte svangerskap reknet de vel med 8-10 kontroller inkludert ultralyd og tettere oppfølging på slutten. Jeg syns også dette er alt for lite.
Januarmamma,tilnr2,FØDEKLAR! Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Stå på krava jenter.. Jeg hadde forhøyet blodtrykk, store magemål og bekkenløsning..i mitt forige svangerskap Så meg blir de fader ikke kvitt, det viktigste for meg i mitt svangerskap er og være trygg og vite at noen passer på meg, og har kontroll.. Er dere bekymra eller redde så skal dere ha lov til og sifra og da skal de hjelpe dere, derfor de er der.. Lykke til jenter;-)
Bdancer Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Jeg var hos legen i uke 11, og fylte bare ut helsekort, blodprøve og urin. Og neste er UL i uke 17-19. Ikke noe bekreftelse på noen ting liksom...
løve81 Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. mai 2007 Jeg kommer til å ringe jordmor og be om en kontroll rundt uke 12 eller noe...kjenner at jeg trenger en indikasjon på at ting virker normalt, ellers kommer jeg ikke til å greie å slappe av når vi skal reise på ferie. Hadde ingen store komplikasjoner forrige svangerskap utenom bekkenløsning (satt i rullestol) men snuppa kom i uke 36+4 så hun kom jo trte og ei halv uke før tida... ikke så mye at det gjør noe, men jeg håper neste ikke kommer tidligere.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 HVis du har et helt normalt svangerskap, så er det ikke for lite med 8 kontroller pluss ul... Det er bare vi her i Norge som er vant til så utrolig mange! WHO anbefaler minst 4 kontroller, så når vi får 8 gratis kontroller av staten, så bør vi vel være fornøyde? ER det noe ekstra, så er det jo ikke noe problem å få fler?
Dizzie_mortil3 Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Helt riktig Caramell. Det med 8 kontroller gjelder forøvrig et komplikasjonsfritt svangerskap. Er det noe ekstra, f.eks høyt blodtrykk, dårlig tilvekst, hva som helst, så tar både jordmor og legen gjerne ekstra kontroller. Husk at man vanligvis ikke er syk når man er gravid, det er en normaltilstand..) Kvinnekroppen vet hvordan det gjøres..
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #12 Skrevet 10. mai 2007 Det var en lege som sa til meg at grunnen til at de har kuttet ned på kontroller er at de skal ha størst mulig kapasitet til å ta imot de som virkelig trenger det. Han forklarte at det ikke skulle gå på bekostning av noen, men at det nå kun er mer opp til én selv; at man ber om kontroll dersom man ønsker det på en måte.. Var ihvertfall slik han forklarte det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå