Gå til innhold

legge seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tomme for ideer til hvordan vi skal få vår sønn på 4 år til å legge seg uten kamp om kveldene! Hver kveld er en eneste stor kamp. Han har hatt faste leggerutiner siden han var baby og vi har aldri hatt nevneverdige problem med legging før, men nå gjør han alt han kan for å få mest mulig oppmerksomhet hver kveld. Han skal tisse, han skal ha vann, han lurer papir inn på rommet og river i fillebiter overalt, han lurer leker i senga og leker høylydt og når vi prøver å snakke til ham svarer han frekt. Hva skal man gjøre i en slik situasjon? hvordan takler dere disse tingene? er helt rådløs her ingenting nytter og ingen konsekvenser er visst gode nok for han bare ignorerer dem.... sukk jeg er på bristepunktet jeg.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver løsningen selv. Han vil ha oppmerksomhet. Så IKKE gi han oppmerksomhet. Når dere tar leggingen, la han drikke og tisse og gi beskjed om at det er siste gangen før han legger seg. Han er da IKKE tørst, han må IKKE tisse. La han leke i senga, la han rive i stykker papiret. Han kommer til å kjede seg fort om han ikke får oppmerksomhet. Og er han flink en gang, så skryt og gi en koselig oppmerksomhet :)

Mitt tips i alle fall. Et annet kan jo være belønningssystem. Flere ting man kan prøve. Lykke til.

Skrevet

Kan dere forsøke å være til stede på rommet til han sovner? Dvs. lese eller synge hvis det passer dere, evnt. bare sitte kjedelig på en stol på rommet mens han finner roen i senga? Kan jo hende at av en eller annen grunn trenger litt ekstra voksenkontakt, og istedenfor at han må finne på allslags sprell for å påkalle dere, så gir dere ham det heller på en rolig og koselig måte som dere avtaler sammen før leggetid? Det betyr ikke dermed at han 'vinner' kampen om legging, men heller at dere voksne er dyktige som klarer å finne en løsning som muligens gagner dere alle ved å skape en hyggelig kveldsstund for både gutten og dere.

Hvis dere er redde for at dere skal lage en uvane dere ikke ønsker, så legg en plan sammen med ham som dere kan bli enige om. Tegn en kalender f.eks. hvor det står 5 dager med lesing/synging på sengekanten, 5 dager med kjedelig sitting på en stol, 5 dager med synging utenfor døra, før han igjen må klare å sovne alene. Da kan han glede seg over det koselige som kommer, samtidig med at han er forberedt på etterhvert å igjen sovne selv. Dere kan evnt. spe på med klistremerker hvis han greit følger planen - med en premie av noe slag på slutten av de 20 dagene (gis kun etter at han har klart x antall dager igjen å sovne alene).

Vi har en 4-åring som vi oftest er på rommet hos når hun sovner, men dette fungere godt for oss nettopp fordi det forkorter leggeseansen. Vi leser først en bok for så å synge mens hun sovner, det tar ikke lang tid. Vi gjør heller dette enn å ha en jente som bruker tid på 'skal bare tisse, drikke, fortelle noe etc'. For oss fungere dette glimrende, leggestunden er en kosestund for både henne og oss. Det kan nevnes at hun kan sovne selv også, hun gjør det borte hos besteforeldrene bl.a.

Men jeg vet at mange ønsker at barna skal sovne selv, enten fordi det anses som mindre tidkrevende eller at argumentet er at 'barna bør lære det'. Og det er jo greit. Likevel tror jeg at i perioder kan barna ha behov for oss voksne som en trygghet der når kvelden kommer, og da kan være en god gest fra oss å faktisk tilby dem det:) Så kan vi endre metode igjen når barnet virker klar for det.

Lykke til!

Skrevet

Høres egentlig ut som en god løsning det. Vi leser allerede historie, det er mammas og hans tid sammen før leggetid og det setter han stooor pris på. Det som er med å sitte på en stol på rommet er at han er utrolig sosial og bruker ca hele dagen på å snakke, snakke, snakke. Jeg er redd han hadde fått innspirasjon til å prøve å diskutere i det uendelige selv om jeg hadde vært helt stille og ikke snakket. Hvordan skal jeg løse det praktisk da?

Skrevet

Hihi, jeg kjenner godt til det å være sosial + ¨å snakke non-stop hele dagen, sånn er jenta her i huset også:) Derfor har vi vurdert det til å være bedre at vi synger henne i søvn (som har blitt et søvndyssende rituale, samme hjemmesnekra sjørøvergodnattsang med monoton lav stemme) enn å sitte/stå stille i rommet å bare vente på at hun sovner (da blir vi bare et distraksjonsmoment som tar konsentrasjonen hennes vekk fra å sovne). Men jeg vet om flere som med suksess bare sitter å leser i et hjørne, så det er vel om å gjøre å kjenne barnet sitt for å finne det som passer best.

Hvis du ikke tror det lar seg gjøre, velg noe annet. Kanskje du kan spørre ham hva han ønsker og tror kan hjelpe ham med å sovne? Det kan jo være å styke ham på ryggen, nynne, gå inn og ut av rommet med x-antall minutters mellomrom (så han vet at du kommer uten å måtte rope eller påkalle oppmerksomhet), la ham høre på en cd. e.l. Hvis du vil det bare skal være en midlertidig løsning så gi ham beskjed på forhånd hvor mange kvelder du skal gjøre dette, så han er forberedt. Derfor tror jeg en slags kalender/klistremerkeark kan hjelpe, det er forutsigbart + gir motivasjon til å ønske å følge det.

Og gutten din er jo forhåpentligvis bare i en fase, som du sier selv så har han vanligvis vært grei å legge, men har nå kommet ut av rytmen sin av en eller annen grunn. Håper dere finner tilbake til en god leggerutine sammen, lykke til!

PS: Hvis du tror at en strengere og mer konskevent linje i forhold til deres nåværende leggemetode vil passe dere bedre, så er det så klart en mulighet å bare stå på krava en tid fremover, han gir seg nok til slutt. Men det er slitsomt med kamp rundt leggetid og ingen hyggelig slutt på dagen, så det kan jo være greit å prøve et mildere alternativ som i mitt forslag, hvis dere tror det passer dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...