Gå til innhold

Klumpfot....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet særlig om dette eller har fått påvist det under ultralyd?

Var på ultralyd i dag og da sa gynekologen at det kunne være at babyen hadde klumpfot, men han kunne ikke si det for sikkert. Han skrev bare "OBS: fotstilling?" i papirene.

Er ganske fortvilet akkurat nå. Fikk ikke frem et ord og fikk ikke pratet om det eller noe. Vet ikke hvor jeg skal henvende meg nå eller om jeg skal eller burde gjøre noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg vet svært lite om det, men det var en jente som skrev inn her for 2 dager siden. Hun hadde netopp født en unge med klumpfot og babyen måtte ha gips på foten og skifte gips hver uke en periode..... Kanskje hun ser innlegget ditt...

Skrevet

mhm....skjønner fortvilelsen...men hvet at vennina mi var født med det.. tror hun ble operert etter fødsel,og etter et par år, også måtte hu gå med gips ei stund for å rette opp fot stillingen,husker ikke helt,vi var veldig små da...men hu er helt fin nå,og så lenge jeg kan huske..så med kunnskapene hos legene nå så skal dette ikke være noe farlig...men skal du ikke tilbake til ny ul, for å sjekka opp det igjen??lykke til iallefall;)

Skrevet

jeg har personlig ingen erfaring med dette, men jeg tror nok jeg ville ringt rundt å bedt feks lege, jordmor, eller noen på sykehuset om å forklare litt om hva dette kan bety. Ellers fant jeg denne artikkelen her, kansje du kan finne noe info her, har ikke rukket å lese alt enda men virket som om det var litt info med her...

Ønsker deg lykke til :-)

Skrevet

Sönnen til ei jeg kjenner ble födt med klumpfot. Han måtte ha gips på en stund, og senere måtte han ha på en slags skinne 22 timer i dögnet. Så nesten ut som et snowboard.. Nå er han 11 mnd, og har den bare på når han sover. Foten hans ser helt fin ut :)

Skrevet

Min lille gutt så ligge i magen min har også klumpfot, skal inn på samtale på sykehuset nærmere fødselen om hva som kommer til å skje videre. fikk beskjed om di kom heilt sikkert til å gipse den med en gang å gå over på trening etterhvert..

Skrevet

Klumpfot er dessuten en gammel, "stygg" betegnelse fra gamle dager da de ikke behandlet tilstanden. Når barna vokste opp med skjev fot så ble den tilslutt en forvridd, hoven og klumpete fot, derav klumpfot. Dette er ikke tilfelle lenger!. Nå blir barna behandlet med enten gips eller skinne, evt en kombinasjon av disse, og i noen tilfeller en liten korrigerende operasjon senere. De får helt fine ben som fungerer godt! (Min kusines datter ble født med "klumpfot" og har ingen plager av dette lenger. Hun er 4 år nå).

Det er dessuten ikke sikkert din baby har dette selvom legen skrev OBS fotstilling.

Skrevet

Hei alle snille jenter og tusen tusen takk for svar :-))))

Vi er mye roligere nå og vet at om vår lille gutt har feilstilling på føttene (det er det jeg kommer til å kalle det heretter - HATER ordet klumpfot!) så kommer vi til å klare det helt fint.

Leser at gipsen kommer på etter 2 dager og blir maks værende i 7-9 uker og hva er nå det??? :-))))))))))))))

Etter det kommer skinnen på og den skal han ha frem til han blir fire år og da om natten mens han sover.

Så dette fikser vi fint!

Min unike deilig gutt :-)))))))))))))))))))))

Tenker på alternativene........er nok ikke noe bedre det, nei.

Tusen takk - nå er en blivende mamma blitt veldig mye roligere :-)

Skrevet

Ønsker deg og familien lykke til, tror nok dette vil gå fint ja.

Ikke noe problem med dagens leger :-)

Skrevet

Dagens behandling av klumpfot et kjempe bra og effektiv. Heter ponsetti.

Det er en flott metode og ikke noe problem.

Du får god oppfølging etter fødsel om barnet ditt skulle ha denne feilstillingen. Synes du er heldig jeg som kan forberede deg på dette. Er ikke alle som får vite på ultralyd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...