Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Er salami spekemat? Spiser dere salami? Vet jo en helst ikke skal spise fårepølse / spekemat, siden dette ikke er kokt / stekt.
Solskinnsjenta Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 Jeg har spist salami. Frøs den først. Nå tar ikke det alt, men jeg har ikke blitt syk enda. I utgangspunktet skal man ikke spise kjøtt som ikke er varmebehandlet, men hvis du spiser det så ferskt som mulig, og ikke lar det gå helt til utløpsdatoen antar jeg det er trygt.
lykke-mor Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Spurte jordmor, og hun mente jeg skulle holde meg unna salami.... Hun foreslo å steke salami på panna feks. sammen med egg...
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Jeg har ikke fryst salamien en gang og jeg lever.. Spiser det hver dag nesten...Litt mye hysteri kanskje....Greit me sånt pålegg bare d ikke ligger åpnet lenge..
Sløvi Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Hei, du! Det er nok en del hysteri rundt dette med spekemat. Så vidt jeg vet, hadde man kun mulighet til å speke eller tørke kjøtt for å bevare det før i tiden... Min bestemor fødte ti velskapte barn, og spekemat var hverdagskost for henne. Selv spiser jeg morr og salami når jeg føler for det (ofte), og så langt har det gått meget bra. Er i uke 22..
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Jeg spiser også salami nesten hver eneste dag. Uten å fryse først!Og verken jordmor eller lege har sagt noe på det. Og neimen lever ikke både jeg og lillemor=)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Faren går ikke på om man lever eller ikke. Barnet kan bli blind eller i værste fall få hjerneskade dersom det blir smittet av parasitten toxoplasmose, og mor ikke har påvist antistoffer mot det. Er helt enig at det ikke er farlig å innta det ferskt og en sjelden gang(gjør ingen av delene selv), men ville nok ikkke spist det ofte nei.
Gjest Skrevet 8. mai 2007 #8 Skrevet 8. mai 2007 Jeg spurte min jordmor om dette med salami, for jeg hadde såååå lyst på det. Hun mente at jeg kunne spise det. Så det er nok litt delte meninger blandt de lærde også.
Gjest Skrevet 8. mai 2007 #9 Skrevet 8. mai 2007 jeg spiser nå salami som bare det jeg...pluss rekesalat også....alt er nå bra med meg :-)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #10 Skrevet 8. mai 2007 Min søster fikk toksoplasmose i sitt andre svangerskap, og fikk en sunn og frisk gutt som i dag er 2 år. Det skyldtes matforgiftning på en restaurant (i Norge), selv om hun var aldri så forsiktig selv. Jeg holdt meg unna ukokt mat de første 3 månedene, men deretter har jeg spist både salami og spekemat i små mengder. Bruk sunn fornuft, og pass på at det er ferskt.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #11 Skrevet 8. mai 2007 Reker og rekesalat er det ingen fare å spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå