Gå til innhold

Bare èn ultralydundersøkelse?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal jeg ikke ha mer enn en ul? var på ordinær ul da jeg var 18+5, er nå 24+6, og var på kontroll hos legen min for 2 uker siden , og hun sa ingenting om en ul til......

Er det vanlig og bare ha en ul? Synes det virker som om "alle" har både to og tre ul.......

Har så lyst på 3d ul, og det er ingen "private" og gjøre det hos her jeg bor (tror jeg da....).

For man må vel ha henvisning for og få ul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt sett skal man bare ha en ul. Man får kun henvisning av legen dersom det er en grunn til det, ellers må du ta det privat..

Skrevet

Dersom du har ett problemfritt svangerskap er det bare vanlig med en ultralyd ja. De som har flere er som regel grunnet blødning, tidligere sa/ma, usikker termin eller andre faktorer.

Skrevet

Oi, kjære deg, da. Trodde alle visste at det normalt bare gis en ordinær ul rundt uke 17-19. Nå andre har hatt flere, er det som regel fordi de har tatt det privat. 3D ul må du ta privat, men du trenger ingen henvisning. Bare å ringe en privatklinikk.

Skrevet

Takk for den! Er faktisk førstegangs, og vet desverre ikke alt som er og vite om og være gravid!

Det jeg vet er at her jeg bor er det ingen privatklinikker, og mange av mine bekjente har vært på 3d ul, i tillegg til den ordinære, og ingen av dem har hatt kompliserte svangerskap. Derfor lurte jeg på hva som var normalt.

Skrevet

Hei lillemor:)

Jeg for min del har prøvd å fått barn i over 2 år og har 5 prøverørsforsøk bak meg for å få lillegutt som nå ligger trygt i min mage og tar meg med inn i uke 27 as we speak:o)

Grunnet historier som prøverør m.m., så får jeg (og andre ivf``ere) da en del UL og skal på min 4de UL idag og det bli i 3D:)

Tror nok ikke de er så vanskelige, så du kan sikkert få deg en UL til om du ønsker det. Og du kan gå på en privatklinikk.

Skjønner godt at du vil ha fler UL - det er så spennende å se.

Hør med legen din eller ring en klinikk, så ordner det seg nok.

Lykke til videre!

Skrevet

Hei lillemor

i forbindelse med svangerskapskontroll tilbys det kun en ultralyd i uke 17-20. Dersom en har et komplisert svangerskap eller har hatt det før, tilbys en flere. Så normalen er vel en ul, selv om det virker som om mange her har ahtt flere.

I tillegg kan en bestille ultralyd (både vanlig og 3D) hos private klinikker. Mulig du også kan bestille ekstra ul hos legen din, men vil tro de prioriterer de som virkelig har behov, og ikke bare de som synes det er koselig å se bilder av babyen sin.

Sånn jeg skjønner det her på bim så er det mange som har hatt mer enn en ul, her er både de som har hatt et medisinsk behov for det og de som bare har lyst til å ta en kikk. 3D ul er vel (nesten?) alltid bare for kos og er bestilt privat. Hvis du ønsker 3d kan du jo spørre dine bekjente hvor de har vært, mulig du må reise til et annet sted enn der du bor.

Skrevet

Hei ivf m/prins.

Skjønner jo at de som har historie med problemer uansett art, får ekstra oppfølging med flere ultra lyder. Jeg har bare hatt så mange kjente som ikke har hatt noe problemer i det hele tatt, i følge dem selv, og de snakker om en vekstkontroll man liksom skal på. Er ikke noe absolutt nødvendighet for meg og dra på en ul til, lillegutt i magen er så aktiv at jeg vet han har det bra, jeg lurte simpelthen på hva som var vanlig.

Lykke til videre du og!

Skrevet

Jeg vet også om flere med vanlige svangerskap som har hatt flere ultralydundersøkelser. De som jeg kjenner til har tatt det hos fastlegen sin, rett og slett fordi deres fastlege har hatt ultralydapparat på kontoret sitt. Så vidt jeg vet er det nokså sjelden at fastlegen har det, men noen har det altså. En av mine venninner tok ul ved hver ordninær kontroll hun var på, kun fordi hun kunne hvis hun ville.

Kan bare vaære en så enkel forklaring som det altså....

Skrevet

Det de andre har skrevet er helt riktig. Man får kun en ordinær ul.lyd, men man trenger ikke ny henvisnig til ul. lyd hvis en blir litt engstelig senere i svangerskapet. Føler du at det er mindre aktivitet enn vanlig eller at du ikke har merket noe de siste 24 timene kan du uten videre henvende deg til nærmeste fødepoliklinikk og spørre om du kan komme om enn bare for å roe deg. Jeg har måtte gjøre det selv om jeg er 2 gangsfødende nå. De er veldig snille og forståelsesfulle jordmødrene. Nyt den aktiviteten det lille nurket ditt har, det er det beste tegnet på at han/hun har det bra. Lykke til.

Skrevet

Hvis alt var greit på den ordinære UL, og ting fortsetter å være greit og fint gjennom svangerskapet er det bare den ene UL som gjennomføres ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...