Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Noen som vet hvor mye det koster om en tar det hos fastlege?
Afrodite1964 Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Hei! Hvis du og barnet har fått pålegg om å ta DNA test, er dette gratis uansett hvor du får det utført. Det er fylkestrygdekontoret som står som rekvirent.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Har ikke fått pålegg om det. Faren erkjente farskapet etter 3 mnd. Men nå har jeg søkt om bidrag og da plutselig krever han dna-test. Han påstår han har snakket med nav og at de sier vi må ta det privat. Jeg ringte selv til nav og hun jeg snakket med sa det bare var tull, men at hun ikke var helt sikker på hva som ville skje siden han har erkjent farskapet allerede. Har fått navnet på en speialist på dna-saker i nav, men ikke fått tak i henne ennå. Saken er at han prøver å true meg til å trekke søknad om bidrag, og tvinge meg til å lage en falsk privat avtale så han slipper betale noe. Samtidig så presser han på for at jeg skal ta dna-test privat. Jeg har ikke noe imot å ta testen, det vil ikke hjelpe han. Det er ingen andre enn han som kan være faren. Det eneste han oppnår er å trenere saken. Om det ikke er så dyrt å teste privat gjør jeg gjerne det for å få fortgang i saken. Men jeg gidder ikke hvis jeg må ut med tusenlapper bare fordi faren er idiot.
Afrodite1964 Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Hei igjen! Det koster kr. 2800,- å få utført testen privat. Siden det er så mye klabb og babb, synes jeg du skal la dette gå offentlig.Det innebærer at han via NAV må kreve DNA test, dvs. det vil da bli NAV som står som rekvirent. Er enig at det er litt spesielt at han har vedkjent seg først, for så å kreve Dna, men dette har nok skjedd før.... Du blir tilskrevet og får beskjed om å ta testen innen en dato. På denne måten får du ingen utlegg, og slipper å forholde deg til faren. Ikke finn på å la han overtale deg til privat avtale, la ALT gå gjennom NAV. Bare fint for deg hvis han krever DNA eg., så har du og gullet et bevis på farskapet for evig og alltid. Aberet med alt dette er at alt tar sin tid, men du er i din fulle rett til å søke bidrag så lenge han har skrevet under. Det kan ikke omstøtes før det evt. foreligger en DNA test på at han ikke er faren, og det er jo ikk aktuelt. Det tok bare ca. 3 uker fra vi tok testen til vi fikk svar, men jeg tror fortsatt ikke faren har skrevet under......, så her blir det nok dom. Urettferdig at jeg derfor ennå ikke har fått søkt om bidrag, kjærlighetsbarnet er 8 mnd.! Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Tusen takk for svar :-) Med den prisen der kommer jeg definitivt å la det gå gjennom nav. Er enig med deg at det bare er fint å få et bevis for ever og alltid, så slipper jeg noe mere pes om det fra faren i det minste. Bidrag kan du jo søke om selv om faren ikke har erkjent noe, for en har jo krav på bidragsforskudd uavhengig av om det er noen kjent far eller ikke. Men bidr.forsk kan en bare kreve 3 mnd tilbake i tid, mens bidraget kan kreves 1 år tilbake i tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå