Gå til innhold

Fakta om cannabis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hamp er det norske navnet for cannabis.

Hasj er harpiksen til cannabis planten.

Marihuana er de tørkede bladene og blomstertoppene til cannabis planten.

THC er de psykoaktive stoffene i cannabis. Til dags dato er det isolert 61 stykker.

Cannabis ble dyrket i Kina så tidlig som 4000 år f.Kr.

Cannabis planten er en ettårig viltvoksende plante som trives best i subtropiske strøk, men som praktisk talt kan dyrkes over alt.

De originale utkastene til "The Declaration of Independence" ble skrevet på hamppapir.

Et mål hamp gir like mye papir som fire mål skog – i et landbruksmessig tidsperspektiv.

Hamp kan brukes til å lage tøy og tau.

George Washington og Thomas Jefferson dyrket hamp.

«Make the most of the hemp seed. Sow it everywhere» – George Washington.

Hampfrø er perfekt som mat. Det er store mengder med flerumettede fettsyrer og små mengder av mettede.

Steriliserte hampfrø brukes ofte som fuglefrø.

Rullepapir, som Bambu, er laget av hamppapir.

Under 2. verdens krig kom filmen «Hemp for Victory» fra det amerikanske landbruks departementet. Den oppfordret bøndene til å dyrke hamp.

Flere amerikanere får marihuana på resept av de amerikanske myndighetene.

En legalisering av hasj og marihuana vil trygge den enkeltes rett til egne valg og bidra til økt rettssikkerhet.

Dagens narkotikapolitikk bidrar til å kriminalisere og stigmatisere en stadig større del av Norges befolkning.

I 1992 døde 345 personer som følge av rene alkoholskader. Dødsfall som følge av bruk av hasj eller marihuana er aldri registrert i Norge. (Selvom media har skrevet noe annet.)

Storstilt dyrking av hamp kan spare skog, og bidra til å motvirke drivhuseffekten, hvis petroliumsprodukter erstattes av biodrifstoff.

Hampplanten har beskjedene krav til vekstforhold, krever lite gjødsel, beriker jordsmonnet og motvirker erosjon.

Cannabis produktene inntas vanligvis ved røyking, men kan også spises eller drikkes i f.eks. te.

Hampfrø inneholder rundt regnet like mye proteiner som soyabønner.

Mange sivilisasjoner har dyrket hamp for frøene, som de har brukt til mat.

Hamp planten kan omdannes til drivstoffene metanol, metan og bensin.

De første Levi’s buksene var laget av hampfibre; da hampfiber er meget slitesterke.

Cannabis lindrer symptomene til grønn stær, multippel sklerose, AIDS og migrene.

Cannabis kan brukes som medisin for å behandle kvalme, smerte og muskelkramper.

Marihuana brukes for å kontrollere kvalmen som oppstår i forbindelse med behandling av kreft.

Man kan lage meget sterke former for kompositplast av hamp.

Man kan lage hampplater som er sterkere enn vanlige treplater.

Menneskets hjerne produserer selv cannabislignende stoffer.

Cannabis er ikke fysisk vanedannende slik som alkohol og sigaretter.

Cannabis fører ikke automatisk til hardere stoffer, men forbudet bringer brukeren i kontakt med miljøer der andre stoffer forekommer.

I følge Dagsavisen har 1/3 av den voksende befolkning prøvd cannabis.

Mye av pengene som brukes på cannabis i dag, går rett til organisert kriminalitet.

Alt THC’et blir brutt ned i løpet av 8-10 timer. De inaktive nedbrytning produktene (metabolittene), kan derimot spores i urinen i opptil 1 måned.

Det er ingen beskatning på cannabis, fordi det er ulovlig. Det hadde vært snakk om store summer.

Legalisering av cannabis hadde ført til økt sikkerhet forbundet med bruken.

Kampen mot cannabis binder opp store politiresurser.

Tusener av amerikanere bruker hvert år marihuana som medisin og kan bli straffet for dette.

Cannabis har blitt brukt i forskjellige religiøse seremonier opp gjennom tidene.

Det har blitt observert dyrking av hamp så langt nord som Kvæfjord i Troms.

Hasj inneholder fra 2-8 % THC.

Cannabis bruken i Nederland har gått ned etter legaliseringen.

«Det er sjeldent noen virker slave bundet av hasj slik mange forestiller seg det» – Rusmiddeldirektoratet.

Hasj gjør ikke personer aggresiv, slik som alkohol kan gjøre.

Hampfrø kan brukes til produksjon av såpe og oljefarger.

«Cannabis gir ikke sterke avvenningsplager hvis en brått slutter med stoffet» – Rusmiddeldirektoratet.

«Fysisk avhengighet består av avvenningsplager når en slutter med stoffene, og økt toleranse for stoffenes virkning. De rusmidler som utpreget kan gi dette, er særlig alkohol, heroin og andre opiums stoffer, og avhengighet skapende legemidler.» – Rusmiddeldirektoratet.

Alkohol er et organisk løsemiddel som kan gi skader i praktisk talt alle organer i kroppen, med hovedvekt på nervesystemet og fordøyelsesapparatet. (Ikke fakta om cannabis, men alltids kjekt å vite!)

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk for flotte opplysninger!!! har selv røyka noen år, roa ned bruken nå som jeg er gravid, men kutter ikke helt.. har ikke hatt noe problem med noen rusmidler før, ei heller alkohol. nå i svangerskapet så tar jeg ikke paracet engang, ikke drikker jeg og ikke putter jeg i meg noe som helst annet. grunnen til at jeg fortsatt tar en liten joint om kvelden er at da klarer jeg å gå hele dagen uten å ta en vanlig sigarett. det er noe med at jeg klarer det røyksuget hele dagen så lenge jeg veit jeg får noen slapp-av trekk på kvelden.. gjorde dette under mitt forrige svangerskap oxo, da helt fram til uke 36, nå er vesla over fire år og har hele livet sitt ligget laaangt fram i utviklinga, både psykisk og motorisk. slik er det oxo med alle andre jeg kjenner som har røyka under graviditeten. det blir helt feil å synse og mene noe som helst om skadevirkningene på fosteret, stoffet er jo ulovlig og derfor er det heller ikke noe forskning på dette området. dette syns jeg er kjempesynd, det hadde vært så fint med skikkelig forskning på detta, ikke bare div skremselspropaganda... dette er et sårt tema for veldig mange, jeg veit det, men det er faktisk forskjell på hasj og alle andre rusmidler, og da mener jeg oxo alkohol. folk bør virkelig vite hva de snakker om før man uttaler seg. har hatt personlige erfaringer i "miljøet" i over 8 år, jeg veit hva jeg snakker om!!

uansett, ikke stress med det om du ikke klarer å slutte, bland mindre tobakk i og hold deg til en liten joint,eller to om kvelden. så går nok dett e kjempefint! bare tenk på hvor mye som kan gå galt for det om man er påpasselig med alle mulige tenkelige ting når man skal ha barn. det er farlig å leve, husk det før man skremmer de som ikke har andre laster enn en stakkars joint!!!

Skrevet

Jeg har ikke giddet å lese hele innlegget ditt, men jeg leste at du skrev at man ikke blir agressiv av hasj. Det kan jeg love deg at man kan bli! Man kan bli avhengig, med sterke plager når man forsøker å slutte. Og å indikere at man ikke får øket toleranse er helt latterlig!

Er vel egentlig ingen vits å kaste bort energi på å skrive mer, for det preller bare av allikevel. Har argumentert for at hasj ikke er så farlig selv, ingen kunne overbevise om annet. Helt til et kjært familie medlem utviklet seg til et helt psykotisk og paranoid vesen. Virkelighetsoppfatningen hans forandret seg drastisk, og han ble aggressiv!

Skrevet

Gå inn på www.who.int sine sider, der finner dere fakta om cannabis. Og da tror jeg nok mange av de som sier at cannabis ikke er farlig, får seg en aha-opplevelse!

Skrevet

Det er ikke kult å røyke i svangerskapet uansett, og har du problemer med å ikke røyke, bør du kutte det ut. Jeg er heller ikke tilhenger av det du kaller skremselspropaganda, men ikke fordi mesteparten av det ikke er sant, men fordi det bare er en delvis sannhet, tatt ut av sammenheng.

Skrevet

Mhm...jeg kjenner en mann som kræsja i båt, derfor bør ingen kjøre båt mer. Båt er farlig for alle.

Skrevet

Som sagt: En delvis sannhet er mange ganger jamngodt med en løgn.

Skrevet

Usaklig.

Hasj kan for noen være veldig ødeleggende i lengden, mens andre (faktisk flesteparten) klarer seg helt fint.

Noen kan bli psykotiske, men da ikke kun fra hasjbruk, da har man gjort noe mer!!!! Heller kjemiske stoffer, blandet m ett fra før av ustabilt menneske. Har selv kjørt sambo til psykiatrisk, og han har også blitt tvangsinnlagt.

DA ETTER VELDIG STORE MENGDER KJEMISKE STOFFER OG ETT STORT PROBLEM I PRIVATLIVET (Venn døde av overdose)

ANGST er mer relevant, ganske mange kan få angst fra å røyke, men da må man ENTEN være ukjent med virkningen av stoffet ELLER ha røyket fast, mye i lang tid. Dette kan man LETT BLI KVITT VED Å SLUTTE Å RØYKE!!!!

Noen tåler ikke alkohol, noen tåler ikke hasj. Men at hasj er mindre skadelig enn alkohol er bevist så mange ganger at det skal være unødvendig å ta det opp til debatt.

At det er ulovlig gjør at de som ikke er kjent med stoffet til å bedømme noe de ikke kan bedømme. Man kan ikke "gi karakter på en stil man ikke har lest" om dere forstår hva jeg mener.

Har røyket hasj jevnlig i 10 år, og de siste årene har for mye røyking gjort at nervene kunne komme i ubalanse. (Det hadde det garantert også gjort om man drakk jevnlig i ti år!!!!!) Men etter en uke, måned eller lengre pause er dette ett uproblem, og man klarer å slutte å røyke selv etter så lang tid. Det er mye lettere å slutte å røyke hasj, enn å slutte med andre avhengighetsskapende ting som alkohol eller nikotin.

MEN MAN MÅ VÆRE SIKKER PÅ SEG SELV OG FORSTÅ RUSEN MAN FÅR FRA Å RØYKE, akkuratt som man må vite hvor mye man kan drikke før man blir syk/for full..!

Om det blir brukt imot meg at jeg selv røyker hasj og forsvarer det "slik som alle andre misbrukere" så bør dere tenke over hvorfor så mange velger hasj fremfor alkohol. En person som ikke har erfaring fra å røyke en rev, kan vel heller ikke sitte å si gode ting om det? Men en person som HAR erfaring fra å røyke en rev, har ikke stemmerett for han er misbruker..? Da blir det jammen ikke lett. Man kan ikke bli vinsmaker, uten å drikke vin.

Dere som ikke har erfaring, dere har etter min mening rett til å ha en mening, men ikke til å dømme. Søk opp litt forskjellige studier om dere inntreserer dere så ille for temaet.

Om alle som tok en fyll i helga var misbrukere, ville verden hatt flere misbrukere enn omvendt. De som velger å røyke en rev fremfor alkohol, har etter min mening valgt den tryggeste rusen. Det eneste er at loven gjør at man må til kriminelle steder for å få den minst skadelige rusen, DET er det mest skadelige ved hasj.

• 3 måneder senere...
  • 5 uker senere...
Skrevet

signerer på den!! ;) som om jeg sku sagt det sjøl.

• 4 uker senere...
Skrevet

Må si meg enig med anonym og HI og for den saks skyld.. Har selv røyka marijuana i over fire år.. Har dessverre ikke klart slutte helt ennå.. Var egentlig planen, men røyker meg en liten grønn en utpå kvelden.. Har vært dårlig i 18 uker, og det er det ENESTE som gjør att jeg får i meg noe næring.. Har prøvd alt fra akupunktur, til sea-band, til ingefær.. Marijuana er det eneste som har hjulpet.. Og det har holdt meg ute fra sykehuset for feil-ernæring.. Så kommer mye godt ut av det.. Har hatt ekstra skjekker, men de sier babyen er kjempe frisk, helt perfekt var faktisk ordene ho brukte sist gang=) Så trøster meg med det.. Sikkert mange her som vil dømme meg for att jeg gjør slik, men det får jeg vel bare tåle.. Har fullstendig sluttet å røyke sigg, og bruker nesten ikke tobakk.. Vet veldig godt hvor skadelig den tobakken er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...