Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Gravide: Paracetamolforgiftning hos gravide er et økende problem, enten akutt eller subakutt. Hovedregelen er at mor behandles på vanlig måte. Fosterets lever kan i økende grad danne reaktiv metabolitt utover i svangerskapet, men i praksis er det sjeldent at fosteret affiseres med mindre mors tilstand blir alvorlig. Spørsmålet om ev. forløsning sent i svangerskapet er vanskelig og bør diskuteres med bakvakt på Giftinformasjonen og erfaren pediater/obstetriker. Hvorfor får da gravide beskjed om at det går helt greit å ta paracetamol? Jeg har fått beskjed om dette både fra leger og jordmødre.... hm..... funnet på: http://www.legeforeningen.no/asset/32745/2/32745_2.doc Jeg synes dette er såpass viktig å få med i informasjon til gravide jeg......
Tulletutta Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 samme gjelder små barn 0-4 veldig mangen som får for mykje paracet pga maks dosen er fordelt ut over eit heilt døgn og det er det ikkje alle som tenker på.. 4 tab og ein 4 åring har alvorlig forgiftning.. tab er siste utvei når det gjelder barn mener eg.
mamamaria Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Alt med måte kjære deg!! Tar du en paracetamol fordi du har smerter en plass, så blir du ikke 'forgiftet' med en gang! Hverken din eller babyens lever tar skade av en paracetamol eller 2. Men klart... er du storbruker av paracetamol, så kan det skade! Regner med at jordmødre og leger tror du ikke er storforbruker, men kun tar en paracetamol når det VIRKELIG trengs? Jeg fikk skikkelig tannverk på fredagskveld... typisk at sånt skjer i helgen da. For mye folk på tannlegevakten lørdag, så jeg tok 2 paracetamol for å kunne sove lørdagskveld, for jeg holdt ikke ut smerten lenger etter en dag med tannverk :-( Klarte søndagen uten paracetamol, og idag fikk jeg heldigvis komme til tannlegen med en gang og visdomstanna ble trukket. Har ikke tatt noe form for smertestillende ennå under svangerskapet, og tror neppe at de 2 jeg har tatt nå har skadet min lille skatt! Det er nok det samme som med alkohol (noe som alle vet, men som jeg ikke tror skader mye mer enn smertestillende). En halvt glass vin til middagen en sjelden gang skader ikke barnet, men for mye alkohol (som for mye paracetamol e.l.) kan gi alvorlige skader hos barnet (men det kan jo skade mors lever også, for mye er uansett ikke bra). I land der drikkekulturen ikke er som den er her i landet, er de ikke så 'strenge' med graviditet og alkohol. Klart de varsler, men ingen ser rart på deg om de hadde kost deg med 1 glass vin til en god middag med venner eller noe. Tror hvertfall det er noe lignende med paracetamol. De varsler kanskje ikke fordi det ikke er normalt at du tar for mye paracetamol, slik som det nesten er 'normalt' i norsk kultur at man drikker for mye... desverre :-(
Tulletutta Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 var det til meg eller HI eg skrev det eg skrev pga noko ei som er sjukepleier på akuttmotaket på eit sjukhus har fortalt meg og dei fekk inn mangen 3-4 åringer på forgiftning.. eg har nok tatt smertestillende i svangerskapet eg og men prøver å holde det på minst mulig men det har eg alltid gjort for eg har lett for å reagere på tab.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 FEBER kan være mer skadelig for fosteret enn paracetamol. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Leg en min ga tidlig beskjed om at jeg måtte være svært, svært fgorsiktig med paracetamol - og kontakte kontoret før evt. bruk. PS: Man kan reagere raskere og sterkere på kemikalier som gravid.
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 dette står i felleskatalogen om Paracet og gravide: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet."
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 Samtidig rapporteres det altså om at forgiftning hos gravide er et økende problem - det er altså et nytt moment man må ta alvorlig.
Tulletutta Skrevet 7. mai 2007 #10 Skrevet 7. mai 2007 syns ein skal være forsiktig med alt medisiner når ein er gravid. kan ein klare å ha litt vont i hode eller heller gå å legge seg å slappe av litt så er jo det bedre enn at ein tar paraset unødvendig. Men har ein feber og vedvarende smerte så er det jo lurest å ta smertestillende..
mamme te snart 3 Skrevet 7. mai 2007 #11 Skrevet 7. mai 2007 når ein har bekkenløysnig er ein så å sei anhenging av paracet... å da står atte det ikkje er farligt..
stjernegull - fødeklar :) Skrevet 7. mai 2007 #12 Skrevet 7. mai 2007 Til mamme! Paracet, paracetamol og pinex inneholder stoffet paracetamol, og er altså det samme.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 Jeg har bekkenløsning, det er vondt, men er ikke avhengig av paracet. Prøv heller akupunktur, fysioterapi, avslapning, o.l. Forøvrig er paracet svært lite effektivt på den typen plager, virker ikke lenge, noe som ender opp med at du må ta det jevnlig.
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 7. mai 2007 akkurat dette vet jeg ikke, har ikke funnet noenting angående dette men jeg synes det var såpass oppsiktsvekkende 'nyhet' gitt ut av legeforeningen nå i 2007. Utenom tema, men ellers synes jeg de fleste må forsøke å bruke sunn fornuft og følge sine egne råd. Vi som skal bli mødre får vel tidsnok mange vanskelige valg opp igjenom livet til nurkene våres ;-) noen synes det er helt greit å ta litt vin i svangerskapet og andre synes røkelaks er å gå for langt.....med litt sunn fornuft og sunn skepsis så finner vi nok ut av det også....
Gjest Skrevet 7. mai 2007 #15 Skrevet 7. mai 2007 Takk for viktig innlegg, HI. En annen sak som dysses ned av legemiddelindustrien er det faktum at regelmessig bruk av Paracet (i så små mengder som f.eks 1g til dagen) på sikt kan gi hodepine. Ganske mange som tar Paracet kommer faktisk inn i en vond sirkel. Har ikke noen kildehenvisning, men fikk dette fortalt av en nevrolog jeg jobbet sammen med - de jobbet ennå med å dokumentere det, sånt kan ta maaaange år.
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 7. mai 2007 Hyggelig at du satt pris på informasjonen, det er mye forskjellig å finne på internett noe er mer 'seriøst' enn annet men regner med legeforeningen er rimelig seriøs. Jeg har også hørt av flerfoldige helsepersonell at de som 'misbruker' paracetamol kan ende opp med kronisk hodepine. Interessant å høre at de forsker på det nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå