Gå til innhold

UL-temin vs Mens-termin?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 100% sikker på når første dag av siste mens er, og har en 100% stabil syklus på 26 dager. I følge terminkalkulator har jeg da termin 3.oktober. Jeg vet barnet er unnfanget-og er temmelig sikker at det ikke har skjedd etter de to aktuelle dagene. Termin ble riktignok flyttet tilbake bare 4 dager, men det betyr uansett at ungen ble unnfanget 17 dager etter første dag av siste mens... da må det lille frøet fra pappa ha overlevd i 4 til 5 dager.. og eggløsningen vært bare 9 dager før neste mnens var forventet...Ikke umulig men i grenseland...

 

Hvorfor er UL så mye mer rettningsgivende enn de sikre fakta? De sier jo at UL-termin også er med +/- 14 dagers margin. Burde man ikke da kunne velge ut i fra hvor sikker man føler seg på befruktningstidspunkt, syklus etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har spurt engang og da sa de at det er fordi babbiser rundt uke 16 til 21 eller hva det var er ganske så like i utvikling uansett om den kommer til å bli stor eller liten, slik at det er veldig retningsgivende for når bebbis er "ferdig"... sånn er det sa hun. basta bom

Skrevet

Frem til ca uke 17 vokser babyer litt forskjellig, men mellom uke 17-20 er de omtrent like store, og dermed bruker de målene fra dette til å beregne når babyen er moden.

Sikre fakta er heller ikke alltid så sikre som vi tror og mener. Det er ikke så lett å regne seg tilbake til unnfangelsen fra UL-termin, siden barnets utvikling kan gå litt i rykk og napp den første tiden.

 

Hvilken termin du velger å forholde deg til er opp til deg, men sykehus og leger vil forholde seg til UL-termin.

 

Skrevet

Et befruktet egg kan visstnok ligge i dvale opptil flere uker før det begynner å dele seg og utvikle seg. Derfor går sykehuset ut i fra UL-termin, siden den er bassert på fosterets størrelse. Dette var det gynekologen forklarte meg, når jeg spurte henne om det på UL...

Skrevet

man vet vel aldri helt sikker når man har hatt eggløsning? Og pappas frø kan overleve ganske mange dager ja, som du sier selv ;-)

Så akkurat tidspunkt for befruktning kan du nok ikke være helt sikker på, selv om du vet når dere har hatt samleie.

Med vår nr2 så var vi borte fra hverandre lenge, og hadde kun sex 1 gang på ca 1,5... og den dagen stemte ganske nøyaktig med UL termin, sa til gyn at jeg kunne fortelle han klokkeslettet også babyen var lagt ;-))

Men da var det nok tilfeldig at jeg hadde eggløsning akkurat det dagen siden det stemte så godt med babyens utvikling.

Men trenger jo ikke være det.

 

Når det gjelder denne graviditeten, så aner vi ikke når jeg i det hele tatt kan ha blitt befruktet ;-)

Dette er altså et uplanlagt 4. barn.. hehe

Vi hadde kun (ubeskyttet) sex de første 2 eller 3 dager etter mensen! Deretter ingenting (såvidt vi kan huske.. hehe) til jeg skulle ha fått mensen og den ikke kom...

Så enten har svømmerne fint ventet på at egget endelig kom, eller så må vi ha drukket for mye i juletia og derfor ikke huske noe, men det tror jeg ikke ;-)

 

Min menstermin stemmer nokså bra med UL-termin forresten.

Skrevet

Terminen er jo ikke en "sikker" termin under noen omstendighet. Ungen kommer ut når den er ferdig den. Terminen blir satt ut fra hvor lenge et svangerskap gjennomsnittlig varer... Og det kan selvfølgelig variere noen dager. På ultralyd ser de hvor langt babyen er utviklet på et tidspunkt og beregner termin ut fra dette, her bruker man også statistikk på hvor utviklet ungen er i de forskjellige ukene. Den er heller ikke sikker selvfølgelig, men leste et sted at den ofte stemmer bedre enn mens termin...

Skrevet

Det jeg mente men ikke skrev var at UL termin beregnes vel ut fra hvor lenge det sannsynligvis er igjen til baby er utvokst, dvs ferdig... Så da har det ikke noen mening å regne seg tilbake til eggløsning/befruktning fra denne datoen.

Skrevet

Jeg er enig med deg, hovedinnlegger.... og det er merkelig hvor mye jeg irriterer meg over UL-termin..

 

Jeg vet nøyaktig når dette barnet ble til. Jeg lokaliserte EL med EL-test og hadde bare sex en gang den måneden. På UL ble termin flyttet FREM 5 dager, hvilket skulle tilsi at barne ble til fem dager før EL... og det vet jeg jo ikke stemmer. Hadde den blitt flyttet andre veien kunne jeg skjønt det, men dette ble feil vei i forhold til hva som er mulig.

Jeg synes det er dumt at UL-termin skal telle mer...

 

Nå vil dere sikkert himle med øynene.... men bare ta en sånn ting som permisjon.. Som førstegangs regner jeg med å gå over tiden, og når jeg går ut i permisjon tre uker før UL-termin - vil jeg statistisk sett få barn over termin. Og når jeg VET alderen på fosteret, vil jeg da få barnet etter mens-termin. Og dermed måtte bruke mer av permisjonen før fødsel og ikke etter slik som ville være ideelt. Jada, flisespikkeri, men verre for de som blir flyttet med gjerne to uker eller mer. De får statistisk sett barnet nærmest sin egen termin, og viktige permisjonsuker med barnet går bort....

 

Tenk på de som blir gravide med prøverør - der er det jo opplest og vedtatt når barnet ble til. Likevel teller UL-terminen der også. Og det er jo faktisk helt bak mål synes jeg. Jeg synes man skal stole på mor når hun er SIKKER.

 

Men jeg lurer jo på noe da...., når de bedømte mitt foster til å være eldre enn det var - vokser det da unormalt? Er det større og vil det forbli større enn snittet? Vokser det fortere enn normalt og vil være "ferdig" før tiden?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Du kan jo se det positive i situasjonen, f.eks. at hvis du går 2 uker over UL-terminen så blir du satt igang, selv om du i forhold til mensterminen kun er 9 dager på overtid,- altså er faren for overtidskomplikasjoner mindre.

 

Men legene kan jo ikke vite om moren lyver eller ikke når hun sier hun er sikker, så de må følge data og det de ser, og ikke det de hører. Har et inntrykk av at de som har blitt gravide med prøverør får en nokså lik mens- og UL-termin, så det har ingenting å si. Derimot bør legene være flinkere til å høre på gravide som mener at UL-terminen er veldig feil, for det skjer tabber på UL også!

 

Og aller fostere er jo ulike, så noen er mindre enn gjennomsnittet og noen er større, selv om UL-en blir tatt i uke 17-20 når de er likest. Like er de, men de er ikke nøyaktig like store!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Ja, UL har ingen tilbakevirkende kraft!

Skrevet

Med snuppa mi, ble jeg flyttet 7 dager (fra 25juni til 3.juli) og da var det hodestørrelsen som var retningsgivende.(men lårbeina var 5uker lengre enn hode)

Hun ble født 9 dager etter UL-termin. (altså 16dager etter menstermin)Normal vekt og lengde, men forholdsvis lite hode... så det er litt vanskelig å stole helt på UL-terminen også...(særlig for befruktningen skulle ha skjedd når min mann var på jobb :) )Men sist var jeg 100% sikker på å gå over tiden, så...

Denne gangen ble det flyttet 2 dager frem, og stemmer bedre med det jeg tror selv... så vi får se...

Skrevet

Jeg ble utsatt 10 dager i forhold til mensterming og var forferdelig irritert i begynnelsen, mens nå har jeg vendt meg til den nye terminen.

 

Har også tenkt på at uansett hvor sikker en er på befrukningstisspunktet, kan et svangerskap vare noe annet enn de 280 dagene som er statsitisk vanlig. Babyen kommer når den er "klar", evt må pga komplikasjoner, og det kan ingen beregning hverken mor eller jordmor gjøre noe med. Premature fødsler skyldes jo ikke ekstrem feilbegerning av termin, fødselen skjer bare.

 

Største ulempen med å bli flytta er at jeg nå har fått en overtidsdato som er tre og en halv uke etter menstermin, og det synes jeg er litt lenge med tanke på komplikasjoner... Å miste permisjonsdager er liksom litt bagatell i forhold...

Skrevet

Hei.

HI her igjen.

Når det gjelder permisjon, så er ulempen at jeg (mest sannsynlig) får rundt mens termin, men starter permisjon 3 uke før UL-termin. Dvs at jeg evt mister de dagene av de 3 ukene før fødsel, dersom ungen kommer før UL-termin.Jeg er flergangsfødene, og sannsynligheten for å gå over er da liten...

 

Og når det gjelder å gå overtid- det er jo mulig at jeg gjør det også.

Når UL da tilsier at jeg starter overtid- er jeg kanskje alleede 4 dager over, og når jeg evt når er 14 dager etter UL-termin- er jeg kanskje allerede 18 dager overtid... Det er risikabelt med tanke på morkakesvikt.

Har lege/jm menstermin i risikovurderingen sin for evt morkakesvikt?

 

Jeg leste et annet innlegg her at ei ble satt tilbake hele 9 dager! Tenk hvor lang tid det er i forhold til usikkerhetsmarginen det oppereres med (14 dager)

 

I mitt tilfelle, så antar jeg at det vil gå bra, da jeg ikke er redd for å mase, kreve eller bli avist. Jeg står på mine rettigheter, og er kritisk til viktige avgjørelser som angår meg (selv m en spesialist som uttaler seg). Vil oppfordere alle til å bli litt merbevist på at i helsevenet må man ofte kreve sin rett. Det er ikke alltid at JM/LEGE sin vurdering er rett. Tenk på hva som føles rett for deg, og hvem som må ta konsekvensene av en feilvurdering (deg- ikke lege/jm)

 

Lykke til med fødselen jenter- måtte alle år håpefulle komme trygt ut :-)

 

 

 

Skrevet

Hei!

Ved min førstefødte ble jeg satt tre uker tilbake på ul. Mensterminen min var 9. aug, ul-termin ble satt til 27. aug. Det som skjedde var at gutten min kom 4. aug. Altså 5 dager før min egen termin. De gikk da utfra at han var for tidlig født, og ble feks lagt i lys pga gulsott osv. Dette har ikke noen negativ virkning på barnet, men hvis de hadde gått utfra at han bare var 5 dager for tidlig født, ville han ha sluppet dette.

 

Nå er jeg igjen gravid, og er igjen satt tilbake tre uker. Det som irriterte meg sist, var at jeg mistet 3 uker av permisjonen. Siden man må gå utfra ul-terminen ved søknad av permisjon.

Min termin nå er 4. sept, mens ul-termin er 25. sept. Så sier jeg til legen min: Tenk hvis jeg går over tiden? Kan jo i verste fall risikere å gå 5 uker over min egen termin... Han svarte bare at han trodde ikke jeg kom til å gå over ul-termin.

 

Det blir spennede å se hvem som har mest riktig denne gangen....

Skrevet

Jeg tempet og brukte EL-tester når jeg prøvde å bli gravid.

 

Min siste mens var 5. november ifjor. Vi hadde sex titt og ofte, og når tempen steg, hadde jeg da hatt EL.

 

Mens-terminen min ble satt til 14. august.

Når jeg senere var på ul ble termin bestemt til 14. august.

Hvorfor det i mitt tilfelle "klaffet" å få mens/ul-termin på samme dag vet jeg ikke. Men regner vel med at i de fleste tilfeller hvor man vet med sikkerhet når EL har vært, kan man lettere få samme termindato.

Skrevet

Høres helt utrolig ut!

 

Det som er merkelig er at det ikke er tvang med UL når det er den termin som er gjeldende over menstermin. Men UL er valgfritt... er det prisen man skal betale for å sjekke om forsteret er friskt ?UL-termin vs menstermin bør være valgfritt!

 

I slike tilfeller hvor det er så store avvik, burde man ha fått to UL av ulike JM- som ikke viste hva den andre hadde beregnet. Fosteret er lite, og en millimeter feilmåling på hodeskallen utgjør fort noen dager. Nøyaktigheten på resultatet er også avhengig av erfaringen til den som utfører UL.

 

Jeg hadde IKKE godtatt UL-termin dersom dev avvek så mye som 14 dager. Jeg hadde sendt inn skriftlig klage, og krevd at de hadde tatt hensyn de faktiske forhold, med første dag av siste mens, sykluslengde(hvis stabil), El-tester, og unnfangelsestidspunkt.

 

Når man ikke frem med klagen, kan man alltids lage en workaround selv når det gjelder permisjonen. det går an å sykemelde seg 3 uker før menstermin. Og hvis man går mer enn 1 uke over menstermin - vær aktiv og oppsøk JM og føden der du er. Gi uttrykk for bekymring, og krev jevnlig oppfølging med blodprøver, forsterlyd etc. Bedre føre var, enn ettersnar !

Skrevet

Kom akkurat på at når jeg ventet nr 2 så fikk jeg UL nesten 2 uker før termin fordi jeg trodde jeg lekket litt vann og hadde masse kynnere og hadde litt åpning allerede (ca 2/3 cm).

Da jeg spurte på sykehuset om ikke de kunne hjelpe igang litt, ta vannet eller whatever siden jeg hadde så mye kynnere hver dag og det tross alt var rett før termin, så sa de nei. De kom fram til at babyen ikke var så stor ennå (ved å sjekke m UL), så det var bedre for han å sitte der inne litt til for å vokse seg større.

De tippet han var rett under 3 kilo en plass.

Dagen etter startet fødselen av seg selv... og jammen var ikke gutten vår 3990 gr og 50 cm lang!!

Ikke stor nok? Yeah right... som om han hadde vokst et kilo på den ene dagen ;-))

 

Tenkte bare litt på det når det ble en del snakk om hvor nøyaktig UL er ;-))

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...