Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Er det noen muslimer på forumet som kan redegjøre for religionens syn på dyr? Ikke for å forsvare seg, men for å stilne mitt vitebegjær og min nysgjerrighet:) Og andres på et annet forum. Vi funderer på hva det er som gjør hund og/eller andre dyr urene? Og er det Koranen som ligger til grunn for dette eventuelle synet? Eller fordommer? Vi vet at gris er urent. Tenker her på kjæledyr. Håper muslimer med kunnskap kan svare.
ღprinsesse&prins&prinsesseღ Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 hva tenker du når du sier urent? mener du at det ikke er lov å ha det eller?
CARCEL Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 Jeg mener at muslimer sier at hunder er urene. Noen også at alle dyr er urene, og bare er til for å spises. Og katter kan også i enkelte tilfeller være urene. Så da lurer jeg på om hva som er det generelle muslimske synet på dyr? Eller om muslimer har individuelt syn på det med dyr? Sier Koranen noe om dette med kjæledyr, eller er det et menneskeskapt syn som har utviklet seg? Og, ja. Tenker på om det ikke er lov til å ha enkelte dyr også.
ღprinsesse&prins&prinsesseღ Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 det er egentlig veldig individuelt. Jeg er fra Bosnia og er muslim. Vi har ikke det synet at dyr er urene. Vi hadde kjæledyr - både katt og hund. Jeg er ikke noe ekspert, men jeg tror at det har mer med tradisjoner og kulturen enn med religionen å gjøre. F.eks i Bosnia så går ikke jentene dekket og de har lov å snakke med gutter, jobbe, gå o bikini osv, det er ikke steining, omskjæring av jenter eller lignende som i enkelte muslimske land. som sagt så har det med kulturen og ikke religionen å gjøre. dette gjelder alle ting - dyr også.
Ronja80.mor til 2 Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 Hanifi kan ta på hunder, for de er ikke hunden uren.... Sarfi derimot mener at hunden er uren, og kan ikke utføre namaz om de har vært i kontakt med en hund uten å vaske seg først. (de vasker seg jo alltid før namaz, men om de skulle komme borti en hund i den korte mellomtiden, må de vaske seg igjen) Så da kommer det ann på hvilken gruppe man tilhører innen islam. Det er ihvertfall hva jeg har hørt, har ikke lest dette, så kan ikke garantere at det er fakta..
ANGEL81 Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 limer inn ett innlegg fra islam.no, der en med mer kunnskap uttaler seg om emnet. I følge malikiskolen er ikke hund urent. I hanafiskolen er det bare spyttet som er urent. Shafi'i-skolen og deler av hanbali-skolen regner alt ved hunden som urent . Ibn Taymiyya mente at hanafiskolens synspunkt er det mest korrekte. I Fiqh-us-Sunnah av al-Sayyid Sabiq skrives følgende: Hunder regnes som urene. Hvis en hund har slikket en skål el.l. må den vaskes syv ganger, første gang med jord, før mennesker kan spise av den igjen. (Dette er vitenskapelig bevist at vil uskadeliggjøre bakteriene i hundens spytt). Men hundens pels regnes som ren." Det er dermed ikke nødvendigvis slik at muslimer ikke kan berøre en hund. Men man må vaske seg hvis hunden har slikket på deg, og man må gjøre wudhu før salah. Kjøttet er heller ikke tillatt å spise, men det er jo heldigvis ikke noe problem her i landet :-) Det som absolutt ikke er å anbefale er å holde hunder boende i huset som kjæledyr hvor de slikker barn og voksne i ansiktet og på hendene, og slikker matrester fra middagstallerknene. Bare tenk på hvor hunden har slikket seg selv (og andre hunder) før den slikker folk i fjeset! Forbudet er både referert til vitenskapelige undersøkelser og først og fremst denne hadithen: "Profeten rapporteres å ha sagt: 'Den som holder hund, unntatt som jakthund eller for å vokte avlinger og buskap vil miste et stort mål (qirat) av sin belønning hver dag." (Bukhari og Muslim) Hvis man trenger hunder til å utføre noe arbeid er de altså tillatt. Dette inkluderer dessuten funksjoner som blindehunder og politihunder. De skal ikke bo i hus med mennesker, men må selvfølgelig behandles med den nåde og godhet alle Allahs skapninger fortjener. (Bare tenk på hadithen om kvinnen som fikk komme til paradis for å ha gitt vann til en tørstig hund).
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #9 Skrevet 8. mai 2007 Katter er da ikke urene i islam!Tror nok dette er kulturelle tradisjoner.Syns jeg ser en katt i huset til svigermor eller andre slektninger!De er alle livredde(for mange andre dyr enn katter også)Kanskje om vi bodde i områder hvor det var rabies og andre smittsomme sykdommer ville vi vært mer skeptiske til dyr generellt?Har vært muslim i 15 år ,er glad i hunder ,men spytt,urin og avføring er urent for oss,og vi kan ikke ha hund boende inne i huset(har vokst opp med hund-og vet at de slever,kan ha mark eller kløe bak osv.)Ute er ok.,og som noen andre skrev det finnes hadith som forteller at vi skal oppføre oss bra mot hund,katt og andre Allahs skapninger.
kaur *har født!* Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Måtte bare svare på denne ( Ja, jeg kjeder meg i kveld!!!! ) Tror ikke dette har så mye med religion å gjøre. Jeg har vært i India en del ganger, og jeg vil tro at det ikke er så ulikt Pakistan og andre land i Asia. Det er for det første ikke vanlig med hundehold, eller det å ha kjæledyr overhode. Løshunder driver rundt i gatene og kan virke truende. Jeg har mer enn en gang stått stiv av skrekk fordi en løshund har fattet interesse for meg. (Jeg er glad i hunder og har hund) Fare for å få rabies er reel. Og å bli bitt. Dette er snakk om hunder som ikke har noen for for oppdragelse og kan regnes som ville. Når man er vokst opp med at det er slik hunder er, så er det ikke så rart at mange har ett annet syn på hunder enn det vi som er født og oppvokst her. Jeg tror at du kan finne at hunder er urene hos flere enn muslimer. Mine svigerforeldre var ikke så begeistret for hunden vår, men når de ble kjent med han og vant til han, ble det anderledes. Svigerfar har brukt mange timer på å børste hunden vår og gått lange turer med ham. Men selv jeg ser at det er ett eller annet snodig med en eldre herremann med turban gå på tur med godlen retriver ;-) Det er ikke noe du ser ofte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå