Mai-mamma! Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Akkurat vært på ul nå. Er i uke 38 og gutten vår ligger fortsatt i seteleie. De tror han veier ca 3200 g allerede. Tok røntgen av bekkenet mitt og får svar i morgen på om jeg kan føde normalt selv om han kommer med rumpa først. De ville ikke prøve å snu han fordi morkaka mi ligger foran på magen. Dessuten sa legen at det var en grunn til at han ligger som han gjør og at hun personlig var i mot å prøve å snu. Jeg ble veldig glad for det for er litt skeptisk til det selv også. Jeg vil så gjerne føde normalt, men hvis jeg går lenge over termindagen kommer han jo fort til å veie over 4000 g, og da kan jeg ikke si at det frister så veldig. Så er det kanskje like greit å velge keisersnitt? Vanskelig valg det her. Noen som opplever eller har opplevd det samme? Hun trodde ikke det var så stor sjangse for at han ville snu seg, men alt er jo mulig. .
Danae Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Det er ikke et enkelt valg. Ta en titt på seteleie debatten og se. Desverre en del uvitende og dumme kommentarer fra folk, der aldrig har prøvet å ha seteleiefødsler, men også mange fine historier fra fine seteleieforløsninger. Har selv haft en flott, men tøff seteleie fødsel og enn vannlig (styrtfødsel). Sitter her med 3. mann som stadig sitter med rumpen nede og blir det seteleie igjen, da blir det også vaginal forløsning på meg igjen ;o) Du bør overveie nøye, men sier hospitalet ja til vaginal forløsning, så kan det bli en flott opplevelse. Dem er ganske så dyktige her i Norge. Klem fra Danae 31+0
Gjest Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Jeg ville fulgt anbefalingen du får fra føden. Om bekkenet er stort nok og barnet ikke blir for stort er det et bedre alternativ en KS mener jeg. Måtte selv ta KS pga seteleie og lite bekken og skulle ønske jeg fikk født normalt. Komplikasjoner gjorde at vi fikk en ganske dårlig start. Lykke til!
Regnbuemor til 2 Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 Hmmm... ikke lett det der. Her har jeg en i tverrleie. Er 36+1 i dag, så han kan ennå snu seg, men har liggi sånn i to-tre uker nå da... Har også morkaken forran. Jeg skal til JM på torsdag. Har han ikke flyttet seg til da må vi ta ny UL, og snakke om vending/ KS. Har pratet med akupunktør jeg da, og hun sier det er gode ods for å snu babyen vha akupunktur, så det skal jeg prøve, om han ligger feil. Vil IKKE ha utvendig vending, og fødsel i tverrleie er utelukket. Om han ligger med setet ned så kanskje jeg vurderer vaginal.... Vet ikke ennå.. Lykke til da,,)
AnKi! Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 Heisann! Jeg er i uke 39 nå og har snudd min 2 ganger...en liten rakker som snudde seg til bake første gangen. Jeg har en gutt i fra før også som ble snudd og jeg fikk en fin normal fødsel, jeg tok også røndken av bekkenet og var for trang for sete men ok for vanelig. Jeg skal inn igjen på onsdag for å sjekke hvordan han ligger, ligger han i sete vil jeg snu han enda engang for å få en vanelig fødsel isteden for keisersnitt. Min mor er like liten som meg og da min bror ble født satt han fast og det var full krise og fare for begges liv. Jeg synes det er bedre å slippe denne risikoen viss jeg kan. Jeg har ingen vonde ting å si om snuing, det er selfølgelig ikke så behagelig men jeg ligger heller i 10-15 min med det og føder normalt, enn det som kan ende opp med mange timer i setefødsel for så å kanskje ende med hastekeisernitt. Og det har jeg vertfall aldri hørt noe bra om! Nå vet jeg ingenting om hva risikoen er med hensyn til morkaken din da... Lykke til vertfall!!!
På'n igjen:)!! Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Hei! Jeg er litt i samme situasjon. Dvs jeg er 35 uker på vei så bebisen kan fortsatt snu seg, men foreløpig ligger den i seteleie. Legen var ikke spesielt optimistisk på at den ville snu seg. Skal tilbake til ulkontroll om en uke, og hvis den fortsatt ligger i seteleie snakket legen om at de ville vurdere å snu den. Men jeg er veldig skeptisk til det. Legen sa at det var en liten risk, men at de på det sykehuset aldri hadde opplevd at snuing ikke hadde gått bra. Morkaka mi ligger foran på høyre side, han sa ikke noe om at den gjorde det mer komplisert med vending. Men huff jeg vet ikke om jeg vil det. Har jo hørt at hvis den ligger i seteleie så er det en grunn for det... Vil jo ikke ta noen sjanser... Jeg driver og så og tenker mye fram og tilbake på om jeg vil føde vaginalt hvis den ligger i seteleie. Vil jo helst ikke ha KS, men samtidig er det jo en risk med setefødsler også... Synes det er kjempevanskelig! En ting er hvertfall sikkert, jeg skal snakke med flere eksperter før jeg tar noen som helst valg. Og jeg vil gjøre det som er minst mulig risikofullt for babyen. Men babyen har jo heldigvis noen uker på seg til å snu seg... Håper og håper... Kjenner faktisk to hvor babyen snudde seg i uke 38, så er jo fortsatt håp for deg og!!! Har du barn fra før eller er dette første?
Lykkemor :) - Fødeklar! Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 Hmm.. Dette kan ikke være så lett for deg! Ikke lett å ta en avgjørelse på dette, og heller ikke lett å gi råd.. Personlig ville jeg nok ha gått for keisersnitt, men det kommer jo helt an på hvor stort bekken man har og hvor morkaken ligger om man klarer å gjennomføre en setefødsel. Men til syvende og sist mener jeg at det ikke er du som burde ta avgjørelsen heller, men det er ikke alltid lett å stole på fagfolkene.. Jeg har 3 venninder som alle hadde babyer i seteleie som har hatt svært god effekt av akupunktur (alle 3 jeg kjenner som har forsøkt det, sier at babyen snudde seg natten etter at de fikk akupunktur), så det kan vel være verdt forsøket? Men jeg aner jo ikke om det er for sent eller ikke. Sjekk det ut dersom du vil! Uansett må du ha lykke til!
Mai-mamma! Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. mai 2007 Takk for svar. Dette er mitt første barn ja, og har liksom tatt det for gitt at jeg skulle føde normalt. Er veldig vanskelig det her, men skal til jordmor i morgen så da får jeg snakket litt med henne om mulighetene jeg har. Har hatt et veldig fint svangerskap og er i god form så alt ligger jo tl rette for at jeg skal klare en setefødsel hvis bekkenet er stort nok, men er redd jeg skal gå over tida og at han skal bli veldig stor. Er også redd for at det skal ende med hastekeisersnitt. Det ville blitt veldig traumatisk både for meg og samboeren min. Vil jo at fødselen skal være en positiv opplevelse, har jo lyst på flere barn etterhvert =) Men det viktigste er jo at alt går bra med babyen. Har fått noe å tenke på nå ja, men da blir kanskje ikke ventetida så lang =) Lykke til til dere andre i samme situasjon!
AnKi! Skrevet 7. mai 2007 #9 Skrevet 7. mai 2007 Jeg er litt uforstående til skepsisen til vendingen... Man tar ul før, under og etter vending og man er på sykehuset til registrering etterpå for å forsikre seg om at alt står bra til med barnet... Hva er det som kan gå så forferdelig galt ved vending? Og et keisersnitt er jo mye mer både risikabelt og belastene, vertfall for mor, og det beste for barnet er jo å bli født vaginalt med hode først... Eller?? Ville selfølgelig prøvd alle muligheter først, som akup. og kiropraktor da! Jeg gikk til kiropraktor men det hjalp ikke...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #10 Skrevet 7. mai 2007 Jeg må si meg enig, lurer også på hva som er så farlig med snuing?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #12 Skrevet 8. mai 2007 Ved snuing elter de magen ganske kraftig, og en av komplikasjonene som kan skje er at morkaka løsner, helt eller delvis, da ender snuingen på oprasjonsbordet i hastekeisersnitt... Men det er visst ganske sjelden det skjer da.
cessy Skrevet 8. mai 2007 #13 Skrevet 8. mai 2007 Du kan prøve akupuktur. Ved å stimulere et punkt på lilletåen med nål eller en spesiell burot "sigar" kan en få babyen til å snu seg selv. Men husk å gå til en akupunktør som er medlem av NAFO (www.akupunktur.no) Har selv opplevd dette som akupunktør. Kjempefasinerende! Lykke til uansett! Hilsen høygravid akupunktør
Amsterdame Skrevet 8. mai 2007 #14 Skrevet 8. mai 2007 Jeg gikk gjennom det samme for 2 år siden da min datter lå i seteleie og legen min var også imot snuing (det er jeg selv også). Hadde et planlagt keisersnitt, fordi de mente jeg var for liten og jeg ville det selv og, som gikk over all forventning med veldig lite smerter etterpå og ingen problemer med amming. Nå venter jeg på nr. 2 (8 dager over termin) og han ligger med hodet ned, så det blir vaginal fødsel. Lykke til med valget, det er ikke enkelt, men gjør det du føler for og er tryggest på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå