Gå til innhold

Postafen hjelper..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ekstremt kvalm helt siden dag én av svangerskapet. Kastet opp hver dag, hele dagen! Har prøvd alle gode råd, uten særlig effekt. Men nå har jeg tatt Postafen fast to ganger daglig, selv om jeg ikke syntes det funka i begynnelsen - og gjett hva?? Jeg er blitt så mye bedre! Jeg er MYE mindre kvalm, kaster ikke opp lengre - og det er så deilig! Når jeg glemte å ta en tabelett, så ble jeg dårlig morgenen etter... Tilfeldig? Neppe!

 

Jeg vet at vi gravide har fått forskjellig informasjon fra legene våre når det gjelder hva vi kan ta og ikke av medisiner og tabletter i svangerskapet. Legen min (også de fleste andre leger) sier det er trygt å ta Postafen.

 

Jeg anbefaler å prøve dette! Sammen med gode frokost-rutiner og andre gode matvaner funker det!

 

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ehm.....kan ikke det gi missdannelser? har en kompis og sønnen deres mangler fingrer og tær...og de sier det er fordi mor tok postafen daglig...

 

Jeg lider av ekstrem svangerskaps kvalme....,men ble frarådet dette....måtte bare "Lide meg gjennom det" fordi det var ikke verd å skade ungen....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legemidler og svangerskap

Selv om bare et fåtall legemidler fremkaller misdannelser hos menneskefostre, skal legemidler alltid brukes med forsiktighet under graviditet.

 

Gravide kvinner tåler de fleste legemidler like godt som andre, men alle legemidler som moren bruker kan i praksis nå frem til og påvirke fosteret, avhengig av tidspunktet i fosterutviklingen påvirkningen skjer. Risikoen for misdannelser er størst de tre første månedene av svangerskapet, men mindre skader kan oppstå også senere.

 

Hvilke legemidler som gir fosterskade, kan i mange tilfeller være vanskelig å fastslå, da resultater fra dyreforsøk ikke uten videre kan overføres til mennesker. Hovedregelen må derfor bli at gravide ikke bør ta medisiner uten etter samråd med lege, spesielt de tre første månedene av svangerskapet.

 

 

Postafen UCB / Generisk navn Meklozin

Antihistamin. Antiemetikum.

 

Indikasjoner: Reisesyke, postoperative brekninger, kvalme etter røntgenbehandling.

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.

 

 

R06A E05 Meklozin -samme som postafen

Graviditet: Lang klinisk erfaring og epidemiologiske studier indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret og det nyfødte barnet. Dyrestudier viser imidlertid reproduksjonstoksiske effekter av cetirizin og meklozin. Preparatene bør ikke brukes ved graviditet unntatt på streng indikasjon.

 

Dette er hentet utifra felleskatalogen. De erfaringer som vi har med postafen sier at det er liten risiko. Derfor kan ingen lege fortelle pasienten at barnet får fosterskader ved bruk av postafen under svangerskapet. Det er er liten risiko som den enkelte må vurdere sammen med legen sin i forhold til pasientens tilstand og effekten av medisinen.

 

God bedring alle kvinner......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg spydde i 9 mnd min første graviditet, og når jeg ble på vei igjen så jeg svart på det. Da kunne legen min opplyse om postafen, og jeg begynte med dette allerede i uke 6! Han kunne fortelle at dette har vært utprøvd i 30 år og at det er helt ufarlig.

 

Når jeg ser utdraget fra felleskatalogen ser jeg jo at det aller beste er å la være, hvis det ikke er helt nødvendig. Vil minne om de fysiske og psykiske langtidsvirkningene det er å være syk så lenge, særlig flere ganger. Da kan det være mer vinning i at mor er litt friskere og klar til å ta i mot barnet, enn å kanskje gå rett på snørra etterpå.

 

Forøvrig ble min postafen-gutt svært velskapt og ingen problemer. Når det gjelder doseringen ser jeg i første innlegg at det er ordinert en tbl morgen og en kveld. Det er dobbelt så mye som jeg fikk lov å ta. Jeg tok en om morgenen - og om jeg kastet den opp fikk jeg ikke ta en til.

 

Nå er jeg gravid igjen og kvalm og spysjuk som bare det. Men jeg har ikke bedd om postafen enda. Ulempen med postafen er at du blir så veldig trett. Jeg for min del blir kvalm av å være trett.

 

Nå er jeg skikkelig dårlig om morgenen, og er meg selv igjen ca til ungene kommer tilbake fra barnehagen. Når jeg gikk på postafen var jeg småkvalm hele dagen, uten å kaste opp. Har ikke bestemt meg enda hva som er verst. Får se det ann litt.

 

Anbefaler IKKE å ta postafen uten at det er ordinert av lege, og at det er sterke indikasjoner for å ta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg syns det må ta veldig på psykisk å kaste opp mange ganger hver eneste dag i månedsvis. Jeg hadde ikke taklet det, jeg ville blitt sprø av det, tror jeg.

 

Jeg vet om en dame som var så forferdelig plaget med kvalme og oppkast i hele svangerskapet at ho ikke hadde krefter til å føde på naturlig måte. Ho måtte ta keisersnitt fordi ho var utslitt etter et 9 måneders helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var ekstremt kvalm i begge mine første svangerskap. men førstemann brukte jeg postafen daglig helt til jeg var 6 mnd på vei, slik unngikk jeg sykehusinnleggelse.

Med andremann måtte jeg inn på sykehus og få intravenøs fordi jeg var så uttørket. Etterpå ble jeg satt på Postafen daglig. Heldigvis kunne jeg slutte da jeg var 4 fullgåtte mnd.

Ingen av mine barn feilte noe da de ble født. De er friske og fine, både mentalt og fysisk. Jeg kjenner flere som har brukt postafen, og ingen av dem har fått syke barn, eller barn med misdannelser.

Bare den som har gjennomlevd ekstrem svangerskapskvalme vet hvilket helvete dette er, det er ikke som å være kvalm hver morgen og så går det over, eller når man får kvalmeanfall i løpet av dagen. Det er mye, mye verre enn som så. Og dersom man er så heldig at man får et øyeblikks fred, kanskje en time eller to som kvalmen stilner, så er angsten for at det skal starte igjen så sterk, at man ikke klarer å slappe av og nyte det lille øyeblikket heller.

 

Jeg vil anbefale å bruke postafen dersom du har prøvd alt annet og kjenner at dette klarer du ikke lenger. Barnet har ikke godt av en mor som her helt på felgen heller. Men bruk det i samråd med lege/jordmor og få doseringen angitt av helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen!

 

Jeg har gjennomgått to svangerskap og er i uke 6.2 av mitt tredje. Alle gangene har jeg vært plaget av ekstrem svangerskapskvalme, såkalt hyperemesis.

Første graviditet var jeg innlagt og spydde helt til jeg fødte uten noe kvalmestillende hjelp! Det var grusomt, for jeg var bare 17 år dengang! Andre graviditet varte det til jeg var 6.mnd på vei og da tok jeg Postafen hver dag med passelig god effekt. Begge mine barn er supre og raske. Helt typiske "mønsterbarn" om jeg får si så, som ikke feiler noen ting. Nå er kvalmen på nytt kommet til meg og jeg fikk tilskrevet en medisin som heter Afipran. Denne har en super virkning på meg! Den skal tas i stikkpilleform, noe som jeg er glad for sidenjeg ofte kaster opp det jeg får i meg.

Denne medisinen bruker de på Kvinneklinikken på sykehus som kvalmestillende middel i de tre-fire første mnd og pakkningsvedlegget er veldig tydelig på at det ikke er noen fare for skade på fosteret. Faktisk tydeligere enn hos Postafen. Denne medisinen har dessuten vært brukt i over 20 år i hele verden!

 

De som ikke har prøvd dette, bør snakke med legen sin å prøve det

slik at de kan slippe unna den fortvilte situasjonen de er i med kvalme døgnet rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...