Gå til innhold

Hvilke mening/erfaring har dere om/med barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Positivt eller negativt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Positivt. Vi er utrolig heldige som bor i et land der barn har en slik sikkerhet.

Det er kun tabloidvennlige historier som når ut i media, og da er det viktig å huske at barnevernet har streng taushetsplikt mens de innvolverte kan si hva de vil.

Min erfaring er at i de tilfeller der barn blir tatt fra foresatte er det snakk om alvorlig omsorgssvikt på en eller annen måte.

Stort sett driver barnevernet med hjelp til at familier skal fungere med barn. Fks. støttekontakt, avlastning, sørger for at familien får ekstra økonomisk hjelp osv. Dette skriver avisene aldri om.

Akuurat nå velger jeg å være...

Skrevet

Jeg er av samme oppfatning som anonym over her. Blir litt provosert av media som kun framstiller barnevernet i et negativt lys. Har ingen erfaring med barnevernet selv, uttaler meg på generell basis.

Vi må huske på at barnevernet kun griper inn dersom det er helt nødvendig, og at dette er til barnets beste. Dessuten er det sant at barnevernet har taushetsplikt og at medias vinkling blir veldig ensidig og som regel svært lite objektiv.

Skrevet

Både positivt og negativt. Har en venninne som er oppvokst innen barnevernet og hun er en fantastisk flott jente, samtidig kjenner jeg til en familie der to av barna blir mishandlet daglig, barnevrnet har vert inni bildet flere ganger, men ingeting blir gjort. Kjenner denne saken spes godt via jobben min, og blir frustrert når jeg ser at de ikke får den hjelpen de bør få. Hadde jeg hatt myndighet hadde jeg tattd e ut av hjemmet for lenge siden.

Desverre er det stor forskjell på barnevernet på forskjellige steder. Noen er rett og slett mer "sløve" enn andre til å følge opp jobben sin.

Men vil også si at det at barnevernet kun griper inn når det er helt nødvenig og til barnets beste er så som så med. Det er som sagt alt ettersom hvor du bor. Desverre:(

Skrevet

Baade positivt og negativt...

Jeg har stor tiltro til bv og vet hvor mye godt de gjoer. Det er fantastiske mennesker som jobber der, som har manglende ressurser til virkelig aa skulle gjoere den viktige jobben de har foran seg.

Men, den gangen jeg var i kontakt med dem endte jeg opp med aa bli fryktelig skuffet. De kom paa noedbesoek til meg og min bror naar faren vaar ble syk og tvngsinnlagt paa institusjon.

De saa at det var aa foretrekke om broren min ble tatt ut av hjemmet siden jeg bare var 19 aar og bodde i en annen by. Alternativt maatte jeg flytte hjem og ta meg av han og slutte i min davaerende jobb.

Saa jeg valgte selvfoelgelig aa flytte hjem og slutte i jobben. De lovet stoetteordninger oekonomisk saa vi skulle klare oss til jeg fikk ny jobb i samme by.

Vi fikk totalt kr 2000 i noedhjelp, og det var alt, siden har jeg ikke hoert fra dem, har ikke faatt svar paa henvendelser eller noenting.

Og jeg var arbledig i nesten 6 mnd etterpaa... Uten rett til dagpenger, siden jeg hadde tjent for lite. (studerte fulltid egentlig) og laanekassen betaler jo ikke penger om sommeren...

Men vi klarte oss, lillebror kunne hatt bedre oppvekstvilkaar (han flyttet sammen med pappa igjen naar han ble bedre, og ble igrunn overlatt til seg selv) Haaper det kan boetes paa, for naa bor han med meg igjen...

Skrevet

*Jeg har ingen erfaring, men min oppfatning er at systemet fungerer veldig bra. det vil alltid være menneskelige feilvurderinger der også..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...