Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare starte med å si at dette ikke er for å provosere noen, jeg er bare nysgjerrig på deres meninger...

Min svigermor har allerede kjøpt inn litt babyklær. Selvfølgelig synes jeg det er kjempekoselig, men hun kjøper det på loppemarked. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, føler at det hadde vært litt annerledes dersom klærne hadde kommet fra kjente. Dessuten så koster ikke klærne mye på Hennes heller... Er det jeg som er prippen? Hun mener det bare godt, men jeg er som sagt veldig skeptisk til å kjøpe klær i det hele tatt på loppemarked..

Hjelp, trenger synspunkter!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde funnet noe spesielt pent selv, hadde jeg nok kjøpt det. Men å kjøpe loppisklær i gave synes jeg høres litt stusselig ut. Da hadde nok jeg også blitt skuffet. Huff - ingen lett sak å ta opp.

Lykke til!

Skrevet

Takk, trenger det. Hun mener det som sagt bare godt og vi har et veldig godt forhold og er enige om stort sett det meste. Bortsett fra loppemarked. De handler masse der, både ting og klær til seg selv. De har fint råd til å kjøpe nytt, men de synes det er gøy.. Helt i orden, men.. Jeg har ikke den "tradisjonen" der jeg kommer fra. (Ikke et rikt hjem, men helt vanlig..)

Huff, dette var ikke lett... :-(

Skrevet

Hmmm. Skjønner at det ikke er så lett. Merker selv at jeg ikke er så begeistret for klær med flekker som jeg har arvet fra naboene, mens de fra min lille niese er det ikke så ekkelt på... Det er jo endel føleser knyttet til små babyer og man vil jo gjerne at ting skal være rent og uskyldig rundt dem. Skjønner godt at du ikke er så begeistret for loppis-klær!

Hvis jeg var deg ville jeg enten fortsatt å mottatt gavene - kastet det du syntes var ekkelt, og sørget for å paradere ungen i noen loppisklær når svigers var der.

Men hvis dere har et nært forhold, de er der mye, og kommer til å fortsette å kjøpe loppisklær i all evighet, så ville jeg kanskje prøvd å fortelle dem på en høflig og pen måte at akkurat klær vil du helst at skal være nytt, eller brukt av noen dere kjenner - før de har kjøpt en hel haug med klær. Du får si at det bare har med følelser og er litt irrasjonelt, eller kanskje få mannen din til å si det hvis det er lettere.

Skrevet

Heldigvis er samboeren min enig med meg, han er også veldig skeptisk til klær som kommer fra ukjente.. Dette er jo tross alt lille babyen vår!!!

Tenkte som du først foreslo å ta imot og heller ha på noe når de er på besøk. Men hvis det fortsetter må vi nok si ifra...

Mye av klærne passer best til jenter, så jeg håper jeg får en gutt, hehe..

Skrevet

Jeg hadde tatt imot med takk og kokt det som så brukanes ut også hadde jeg sagt at det andre falt ikke i smak, men tusen takk :)

hadde jeg derimot fått dette til fødsel, dår, bursdag eller jul så ville jeg reagert litt.. men når det er "uoppfordret" fordi hun fant noe hun syns var fint så "helt ok for meg" - supert med gjenbruk... nok kasting her i verden!!!!

Skrevet

Etter å ha vært på noen loppemarkeder selv, så vet man at det lukter gammelt tøy og støv i avdelingen for klær. Jeg ville nok derfor aldri puttet loppemarkedklær på min lille baby. Selv om jeg vet at en god vask dreper evnt. bakterier, så ville jeg følt at var uhygienisk.

Kunne kjøpt noe til meg selv, hvis det var noe kjempekult og stilig. Men ikke til barna mine...

Skrevet

Moren min har kjøpt klær til barnet fra fretex, finn, qxl og vanlige butikker. Så lenge klærne er fine spiller det ingen rolle for meg hvor de kommer ifra. Men jeg vasker jo de selvsagt med en gang jeg får de

Skrevet

Jeg synes det er ok med brukte klær fra loppemarked. Så lenge de ser pene ut, og tåler å bli vasket. De blir tross alt rene av å bli vaska, og babyklær er virkelig sånn som er utsatt for "bruk og kast", så litt resirkulering synes jeg er helt ok.

Så, jeg synes kanskje du er litt prippen.

Men, det er din baby, og jeg kan godt forstå at du er "sart" i forhold til den. Så om du ikke vil bruke loppisklær - så synes jeg at du skal si fra om det. IKKE spill maskespill, det ødelegger bare tilliten mellom dere - særlig fordi dette er en liten fillesak - så det at du ikke tør si fra om det kan virke som om du absolutt ikke har tillit til at kommunikasjonen mellom dere virker.

Skrevet

Forstår godt hva du mener.

Selv kan jeg godt kjøpe klær til barna på Fretex eller kanskje en loppemarked hvis jeg fant noe veldig fint og uten flekker.

I vask går jo alle bakteriene vekke, og det blir rent.

Men, min svigermor er også av den typen som kjøper alt mulig på loppemarked, og da selvfølgelig også klær til mine barn. Ofte ser klærne VELDIG brukte ut, og selv om hun mener det godt at hun tenker på oss når hun shopper, så trenger hun ikke ikke kjøpe det for min del.

De er heller ikke fattige, men siden hun liker loppemarkedet selv, og hun vet at jeg også liker å gå rundt på loppemarkedet og se litt, så tror hun at jeg liker å få de tingene også.

Men tingen er at jeg liker å gå rundt der å se om det finnes noe som kan brukes, men shopper kun når det virkelig er fint brukt og ikke lukter altfor ille heller, og det samme gjelder min kjære.

Så desverre for svigermor, så setter jeg heller ikke pris på å få loppisklær i gave nei.

Ville heller ikke kjøpt noe gaver til andre på loppemarked!

Skrevet

Jeg har ingen problemer at klær kommer fra loppis, bare at man vasker dem godt før bruk. Og jeg er veldig kresen på loppisklær, de skal være fine ellers så er det uaktuelt. Men synes det er litt rart at svigermor kjøper loppisklær til dere uten at dere har bedt om det. Jeg hadde plukket ut det som jeg likte, vasket det godt og gitt bort resten til fretex.

Skrevet

Jeg vil gjerne la min baby gå i loppis klær! Mye stilige retro klær. Gjenbruk er veldig viktig i disse tider. Ofte mye bedre kvalitet enn H&M klær. Ikke alltid pengene som betyr noe, men moralen! Etter en vask er klærne gode som nye, og du slipper å se barnet ditt i samme klær som alle de andre i gata.

JA TIL INDIVIDUALISME!

JA TIL LOPPIS! :-)

Skrevet

Dette må dere jo kjenne på selv.

Men dersom du kokvasker klærne så dreper du ALT med vask på 60 grader drepe du alt.

Vask på 40 grader er jo bar smålunka så det dreper ikke så veldig mye. De klærne som ikke tåler å vaskes på 60 grader eller mer hadde nok jeg valgt å droppe.

Jeg har arva masse, men kasta alt som ikke er pent. Bodyer med flekker gidder jeg ikke en gang for å spare miljøet.

Skrevet

Takk for alle svar og meninger!

Glemte å nevne at de siste klærne vi fikk ser veldig brukt ut. Jeg vet at svigermor vasker klærne før vi får de, så de er rene og bakteriefrie. Men det er bare tanken...

Dette er første babyen, tankegangen endrer seg sikkert til nestemann :-)

Skrevet

Jeg(og samboeren min) hadde nok også reagert på det selv om jeg ikke hadde turt å si noe om det. Som du selv sier så mener hun det nok bare godt! Jeg hadde sikkert levert det videre til frelsesarmeen ellerno. Det er det jeg har gjort med brukte klær jeg har fått fra bekjente, men som jeg ikke ville ha(men det var avtalt så vedkommende er fullstendig klar over det). I tillegg var det klær fra en bekjent.

Kanskje du etterhvert kan si til henne at dere har fått nok klær?Det skal ikke så mye til før man har veldig mye barneklær med tanke på at man veldig ofte får mye fra både venner og familie, i tillegg til at man ønsker å kjøpe selv....

Skrevet

Jeg har også en svigermor som har handlet haugevis med baby- og barnetøy på loppis. Hun har spart på babytøy siden før jeg ble sammen med helten faktisk, så det finnes mye spennende på kottet hennes. Jeg er enig med dem som mener at det er alt for mye bruk-og-kast på babytøy allikevel, og at gjenbruk både er moralsk og økonomisk bra, samt at du kan finne morsomme ting som ikke "alle" har. Selv om en har råd til å gå på HM, eller til og med dyre barnetøyforretninger ;-)

Min svigermor handler aldri barnetøy som ikke kan kokes, og tar kun ting som ser fint ut. Flekker/skader = kast. I tillegg har jeg sagt fra at jeg forbeholder meg retten til å la være å bruke ting jeg ikke liker.

Jeg kommer sikkert til å finne ting til babyen på loppis selv, liker å gå og lete etter "skatter", og folk generelt er jo så forsiktige med barna sine at det sikkert ikke finnes farlige bakterier på tingene i utgangspunktet.

Men, jeg vil presisere, dette er et valg hver enkelt må ta selv, og jeg ville aldri finne på å moralisere folk som fryser på ryggen over loppemarkedtøy til babyen. Hvis en blir fysisk dårlig av å tre et plagg over hodet på poden er det soleklart at det ikke funker :). Men det går kanskje an å tenke over standpunktet littegrann og ikke forkaste ALT tøyet bare fordi det er fra loppemarked? En del ting en finner der er jo ikke engang brukt, men donert fra diverse butikker og har fortsatt prislappen på. Andre ting er stilige, og tydelig lite brukt, og kanskje mulig å kokvaske så mange ganger som en føler er nødvendig...?

Skrevet

Jeg er glad i å handle på loppis, har gjort mange funn=) Kan handle det meste, også klær til meg selv, men ikke til barna mine. Hvorfor? Det er noe med det at det ofte er litt skittent og støvete og lukter fælt når du kjøper det, og det ønsker jeg ikke å handle til mine små. Da måtte det virkelig være noe jeg syntes var et kupp! Jeg kjøper gjerne tøy brukt til barna mine, men da fra Finn.no og andre nettsteder hvor klærne er vaska og bretta på forhånd.

Hadde jeg fått loppistøy fra svigermor, så ville jeg nok sagt ifra hva jeg syntes, og ikke tatt imot. Det burde hun da bare respektere.

Skrevet

Jeg handler masse på loppis til barna mine! Jeg er litt opptatt av gjenbrukstanken. Handler selvfølgelig bare fine ordentlige ting, men de finnes i massevis! Det er en selvfølge at det vaskes/rensen før det tas i bruk. Men, enig med de fleste ovenfor, dette må man jo kjenne på selv. Skjønner at det er vanskelig å si ifra til svigermor, men det hadde jo vært likedan også hvis hun kjøpte nye ting du ikke likte...? Det er så mange klær man ikke rekker å bruke uansett, jeg ville tatt imot og gitt det videre til fretex, ihvertfall etterhvert. Du kan jo bruke noe av det mest ok kanskje??? Lykke til uansett!

Skrevet

Ville tatt imot det, sagt takk, kokt det , og sagt fra at jeg foretrekker nye klær til min nye baby.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med at klær blir kjøpt brukt. Det er jo så mange plagg som ikke viser i det hele og det store at det er brukt. Og man har jo vaske maskin...

Noen av klærne er kanske brukt en gang, hvor er da logikken med at dette er skitent, Er det ikke små barn som har brukt det? Syns nesten det blir som å si at alle andre en min unge er "rein". Bare vent du får nok en del til overs du også av barne klær- Hadde du likt visst noen tenkte slik om ditt barn at det er skittent når du tenker jeg får heller donere det bort det er for fint til å kastes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...