Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Jeg har ei jente på 2,7 år. Hun er stort sett veldig blid og grei, men hvis hun blir sint eller ikke får det som hun vil, sier hun ofte "dumme mamma!" og "du er dum, mamma!", spesielt hvis hun er litt trøtt og sur. Jeg pleier å overse det, men vet ikke om dette er det lureste å gjøre. Hva gjør dere i sånne situasjoner (hvis deres barn også sier sånt, da), eller hva synes dere jeg bør gjøre?
AnKi! Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Heisann! Uff, ja det er ikke lett. Har fått sånn slengt ut av gutten min også, jeg velger å overse det og prate med han om det etterpå når ting har roet seg. At det ikke er lov og fint osv... Men jeg tror nok ikke noe kan få dem til å slutte med det helt, di blir jo frustrerte og sinte di også... Lykke til!
ennaH Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Jeg synes barnet mitt har all rett til å mene at jeg er dum. Så jeg ville ikke tatt meg nær av det. Men jeg ville brukt det til å åpne en samtale om hvorfor hun mener du er dum. Spør henne! Kanskje får du et svar du kan bruke i barneoppdragelsesøyemed. "Ja, jeg skjønner at du synes jeg er dum når du ikke får kaste leker på gulvet/må legge deg/må rydde opp/etc, men.....(fyll inn etter behov)".
Lillem0ra Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 Jeg har det sånn med min datter og, hu kaller meg dum og sier dumme mamma. Jeg synes ikke man skal finne seg i å bli kalt dum jeg! Greit at ungene og blir frustrerte og slikt, men å kalle dum synes jeg ikke er riktig, uansett hva det er for. Jeg har satt ungen i trappa etter å ha forklart hvorfor og slikt så sier hu unnskyld og gir meg en klem etterpå. Hu har skjønt at det ikke er så gøy lenger. Og du ennaH, ikke for å si noe galt, men altså, synes du selv det har noe med dumhet å gjøre at ungen må legge seg eller kaster leker rundt?
Løvemor79 Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 Jenta mi har også begynt å si "dumma". Som regel sier hun det bare for å tulle. Vi har ledd av det av og til, men jeg syns ikke det er riktig heller. Jeg har prøvd å forklare henne at ingen er dumme, og sånt sier man ikke. Greit at unger har like stor rett til å avreagere som oss voksne, men det er vel ikke greit at vi kaller hverandre dumme heller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå