Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Siden det er så stille på yrkesdebatten, så spør jeg her. Mannen min skal fra høsten ta noen fag fra videregående, fordi han ikke fikk godkjent all skolegangen sin (har ikke norsk skolegang). Han vurderer to yrkesveier etter videregående. Det ene er å bli førskolelærer, det andre er å bli lokfører. Han spør meg hele tiden om hva jeg synes at han skal velge, men jeg synes ikke det er så lett å gi han råd. Hvis han velger førskolelærer, vil han jo få en bachelorgrad. Han vil ha gode muligheter til å velge forskjellige type jobber, ikke bare i barnehage, særlig hvis han velger å bygge på med en mastergrad. Hvis han jobber i barnehage, har han vel ganske gode arbeidstider, alltid fri på ettermiddagen. I tillegg er det fri i helg og høytider. Han er veldig glad i barn, så jeg vet han vil trives i jobben. Det største problemet er vel egentlig lønna, som jo ikke er av de høyeste. Velger han lokfører, tar utdannelsen kun ett år, og så er det rett i jobb med god lønn. Økonomisk er jo dette det beste, men mulighetene til å velge ulike type jobber med den utdannelsen er jo ikke de beste. Dessuten er det en del jobbing både i helger, på ettermiddager og i forb. med høytider. Men så vil han jo ha fri på formiddager innimellom også, og vil kunne finne på mye morsomt med gutten vår før han når skolealder. Lønna vil også kunne gi oss mer økonomisk frihet. Han er veldig glad i alle typer fremkomstmidler, kjøre bil, motorsykkel, båt osv, særlig når han kan ha litt fart.. Hva ville dere rådet han til å velge?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå