Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Jenta vår fyller 5 til sommeren. Hittil har hun syklet med støttehjul (siden i fjor sommer). Nå har to nabovenner nettopp lært seg å sykle uten. De er året eldre enn henne. Det er helt sikkert forskjell på når barn lærer å sykle uten støttehjul, men hører gjerne om andres erfaringer med dette.....:-)
PrinsesseSjefen Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Eldste var 6 år og 3 mnd. Hun fikk to-hjulssykkel til 5 årsdag (som var om vinteren). Hun lærte seg selv, ville altså ikke at vi skulle støtte sykkelen. Mellomste var 6 1/2 (lærte nå nettopp før påske). Vi tok av støttehjulene i fjor sommer, men hun fikk for seg at hun skulle lære på 6 årsdagen sin (storesøster lærte på pappaen sin bursdag...). Men hun er født i oktober, så det ble ikke noe av det. Hun er ikke helt trygg på bremsing enda, har nok med å holde balansen, så vi øver enda på en stor parkeringsplass like ved. Minsten er tre år, og har heller ikke lært å sykle på trehjulssykkel enda. Men det bekymrer meg ikke. Hun elsker å sitte på sete bak på min sykkel. Det er mye morsommere...hehehe
Snart mor til to Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Sønnen min fylte 5 år i vinter og fikk sykkel på høsten i fjor. Han har brukt støttehjul helt fra han fikk den - men nå begynner vi og øve litt uten. Vi tar han med oss på idrettsparken slik at det er litt mykt å lande når han velter. Det går framover - og han viser interesse for å slutte med de. Men jeg tror at det ikke er noe vits å presse hvis ungene ikke vil.... Lykke til!!
ceso Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 jeg fjernet støttehjulene på min sykkel den sommeren jeg var 5 år og bare syklet avgårde med den. Datteren min er 4,5 år gammel og hun har INGEN planer om å fjerne noe støttehjul nei!!! hehe... Det er noe ungene somregel sier fra selv når de er modne til det
Celine02 Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 Dattern min begynte med dette for noen uker siden - det har gått veldig bra - Hun blir 5 i Juli. NB! Et tips vi fikk var å ha sykkelsen så lav som mulig slik at barnet får bena nedi bakken med en gang det går litt galt.
M&T mamma Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Sønnen min blir 5 i august. Da vi fant frem sykkelen hans rett før påske hadde det ene støttehjulet gått i stykker så da tok vi støttehjulene av for å prøve uten. Han hadde masse balanse og etter 3 dager med mamma og pappa hengende etter som slips i setet hans for å støtte så syklet han alene.
Gjest Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 Sønnen vår har syklet mye hjemme og i barnehagen. Vi flyttet først støttehjulene litt oppover og fjernet dem så helt. Da var han 3 år og 9 mnd. Har sykkel med 12" hjul.
Danme Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 Sønnen min fikk tohjulsykkel med støttehjul da han var ca. 3,5år. Han var veldig ivrig på sykkelen, og var intr. i å fjerne støttehjulene tidlig. Så to mnd etter at han fikk tohjulingen, så syklet han uten støttehjul Dette tror jeg er veldig individuelt, noen er mer intr. og trygge på sykkelen enn andre.
3nydeligesmå Skrevet 7. mai 2007 #9 Skrevet 7. mai 2007 Sønnen min har akkurat lært seg å sykkle uten støttehjul,han blir5 om ein mnd.Trur eg sjølv var nærmare 6år før eg fikk dreisen på det.Trur det varierer veldig
Gjest Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Gutten vår fylte 5 i januar, og lærte å sykle uten støttehjul i april. Vi ventet til han var klar for det selv, og han ba selv om at vi skulle ta av støttehjulene etter å ha sett flere i barnehagen gjøre det. Tror ikke det er noe poeng å pushe det. Det kommer litt av seg selv.
lbml Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Jenta mi fikk 2 hjulssykkel når hun var 3 år og 4 mnd. 3 uker senere syklet hun uten støttehjul. Hun lærte det helt selv, det gikk ikke når vi hjalp henne. Hun lærte seg det samtidig som nabojenta som ble 5 på den tiden. Det tror jeg hjalp henne til å lære seg det. Balanse og trygghet er viktig og å ikke presse dem og mase for mye. Nabogutten blir 6 år i slutten av året her, og han nekter å ta av støttehjulene. Tror han synes alle maser for mye, og han er ikke trygg på sykkelen ennå.
motherO Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 5-åringen min har akkurat greid å finne balansen uten støttehjul. Gjett om han er stolt da :-). Han var 5 år og 3 mnd når han greide det. Har syklet med støttehjul på liten sykkel siden han var ca 2,5 år når han fikk den, hoppet over trehjulsykkel. De minste microsyklene er jo nesten så små blitt. Han prøvde seg i høst uten støttehjul på den lille sykkelen, men fikk det ikke til. Så har han ventet til han fikk ny stor sykkel nå i vinter (til 5-årsdagen) og har altså knekket koden nå. Tror det er individuelt som flere over her skriver, men de viser det klart når de er klare. Lykke til!
diste81 Skrevet 12. mai 2007 #13 Skrevet 12. mai 2007 Jenta mi syklet uten støttehjul få dager etter 4 års dagen...
mamman til nyttårsbarn Skrevet 19. mai 2007 #14 Skrevet 19. mai 2007 vesla har syklet uten støttehjul siden hun var 3 år, 5 år synes jeg var litt sent - de skal jo snart begynne på skolen...
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #15 Skrevet 20. mai 2007 Sønnen min på 4,5 år har nettopp lært seg å sykle uten. Alene faktisk i barnehagen. Han har lånt sykler av andre større barn der (som ikke har støttehjul) og øvd seg helt på egenhånd, så nå kan han det. Tok bare en ukes tid med litt øving hver dag. Ble veldig overrasket når jeg fant det ut da, for han er egentlig ikke typen til å tørre slike ting, men dette gikk vist bra :-)
allergibarn Skrevet 21. mai 2007 #16 Skrevet 21. mai 2007 Datteren vår ble 5 år nå, og har tatt av støttehjulene nå i mai. Det er vel ikke sent? Det er jo over 1 år til hun skal begynne på skolen, først etter neste sommer!!!
PrinsesseSjefen Skrevet 21. mai 2007 #17 Skrevet 21. mai 2007 min første klassing lært nå nylig, 6 1/2. Trenger jo ikke kunne sykle for å begynne på skolen?... Den skjønte jeg ikke helt. Mange i klassa hennes som har lært/prøver nå i vår. Så det er VELDIG varierende når de vil og kan det.
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #18 Skrevet 22. mai 2007 Og hvorfor skal de måtte kunne sykle når de begynner på skolen? Sykling, som så mye annet, kommer av seg selv, med litt oppmuntring, når barnet er klar for det. 5 år er på ingen måte sent. PÅ skolene her i området får ingen barn lov til å sykle til skolen selv før de begynner i 4. klasse. Jeg synes rektoren på skolen her hadde et fint svar til en mor som lurte på om barnet hennes burdte kunne lese og skrive litt før hun begynte på skolen. Rektoren svarte: "Det skal hun lære her hos oss. Det som er viktig at hun kan før hun begynner på skolen, er å tørke seg selv når hun er på toalettet, og kle på og av seg selv." Jeg tror vi foreldre har alt for lett for å legge press på oss selv og våre barn på at de skal være så tidlig ute med alt mulig. Hva er det vi har det så travelt med?
Sabina og gjengen Skrevet 20. juli 2009 #19 Skrevet 20. juli 2009 Ingen er like, jeg var vel rundt 4/5 da jeg lærte det, søstra mi var 3 år og noen mnd da hun knakk koden og sønnen min kastet støttehjulene uten trening sist uke. Jeg tok av hjulene og han syklet som aldri før, svingte og bremsa og alt. Han blir 3 år om en mnd..
mamma1980 Skrevet 21. juli 2009 #20 Skrevet 21. juli 2009 min sønn var 5 år da han syklet alene uten støttehjul. det komiske var at da mannen min tok av støttehjula så tok gutten vår sykkelen og satt seg på å syklet for harde livet hehehe. han datt ikke engang. ble noen harde svinger her å der med det første med skal si han syklet uten hjelp i det hele tatt hehee var sååå herlig å se på men husk alle er ulike.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå