Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Jeg vil ikke krangle... bare ha svar på et par spm og vil gjærne være anonym... Fikk brev i posten om at noen har sendt bekymringsmelding til barneværnet på oss... (aner ikke hva dette kan være) sønnen vår er 2 år... det står at vi skal til samtale... hva skjer på en slik sammtale? kan vi få vite hvem som har sendt brevet? kan vi "bli kvitt" barnevernet etter dette møtet om de ikke finner noen grunn til bekymring? I brevet stod det ingenting om at det var blitt sendt kopi til noen...det jeg lurer på er om de har sendt dette brevet til barnehagen helsesøster osv...og til de som sendte inn meldingen? eller blir dette kanskje gjort senere etter møtet når de vet om det blir noe ut av saken eller ikke...? Får forresten de som sendte brevet tilbakemelding om hvordan det gikk? håper noen kan svare for jeg er ganske fortvilet
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Barnevernet kan ikke gi tilbakemelding til de som evnt meldte ifra om dette forholdet. De aller fleste er anonyme og dere kan da ikke regne med før en eventuell rettsak,at dere får vite hvem melderen er. På den samtalen så går dere igjennom meldingen og barnevernet vil høre litt om dere. Er du alene med barnet? Barnevernet har samarbeid med barnehagen, og skole og evnt sfo og andre instanser. De kan innhente rapporter om barnet deres da de har undersøkelsesplikt.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #3 Skrevet 6. mai 2007 I samtalen blir du fortalt hva du har rettigheter til også videre de skremmer deg litt, også får du vite hva bekymringen går ut på, nå en slik sak blir logg ført vil du stå i registret hos dem fram til barnet fyller 30 år heter det så fint, men du er selv kvitt dem etter tre mnd viss de ikke finner noe de må ta tak i. Grunnen til at du blir loggført er at viss du blir hekta igjen av dem kan de dra opp denne gammle saken...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 dette stemmer ikke. Nær venninne av meg er barnevernspedagog. En bekymringsmld blir kun ståendes i 1 år hvis ikke det blir sak ut av det.
Gjest Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 barnevernet kan få inn anonyme bekymringsmeldinger, seriøse eller useriøse, men de har plikt til å undersøke. på en slik samtale vil de ta opp hva bekymringen gikk ut på (kanskje ikke direkte) hvis den som har meldt fra velger å være anonym, får dere ikke vite det. de som melder ifra får ikke noen tilbakemelding. kommer an på hva bekymringsmeldingen går ut på, men de vil ikke sende kopi til bhg og helsestajonen. hvis det er en av de to som har meldt fra, vil de fortsette og samarbeide med dem. bare ha en åpen dialog med dem, de er ute etter å hjelpe, ikke å ta fra deg barnet eller noe sånt (med mindre det er snakk om grov omsorssvikt) hvis du ikke aner hva dette dreier seg om hadde kke jeg bekymret meg i det hele tatt! det går bra:)
chula Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 De aller fleste meldinger til barnevernet er ikke anonyme nei, alle oppfordres til å melde med navn. dette fordi ved en evt sak i retten vil det komme frem hvem som melder. I første samtale vil dere få info om barneverntjenesten og gå gjennom meldingen sammen med saksbehandler. Dersom saken åpnes etter § 4-4 skal dere samtykke til innhenting av informasjon fra feks barnehage helsesøster etc. dersom saken åpnes i § 4-12 (mistanke om alvorlig omsorgssvikt) kan bv innhente info uten deres samtykke. Men hovedregel for barnevernet er å samarbeide med foreldre i størst mulig grad. de har åpnet undersøkelse og denne varer i max 3 mnd, de vil innhente info i denne perioden, ha samtaler med dere og evt hjemmebesøk. Dersom de finner ut etter første samtale at meldingen ikke har noe hold, kan undersøkelsen avsluttes med en gang, eller når som helst i løpet av de tre mnd. Lykke til! Husk at barnevernet kan være en god støtte i tunge tider. Og det er de færreste som opplever å bli fratatt barnet og dette er kun etter at ALT frivillig er prøvd!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 VET at dette er feil!!! Har selv vunnet sak mot BV og min erfaring er: Vi har funnet et problem og vi vrir all informasjon slik at vår teori skal stemme(BV). Har aldrig møtt mere udyktige folk i hele mitt liv! Sorry for skremselspropagandaen. De gjør sikkert mye bra i en del tilfeller, men de gjør søren meg mye dårlig arbeid også. Mitt beste råd er uansett å ta egne notater fra møter med dem (de er gjerne ikke så positive til at du tar opp samtaler med dem på bånd). Om de velger å gå videre med saken må du skaffe deg advokat med en gang. Ingen grunn til å vente. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 Barnevernet er overarbeidet i de aller fleste kommuner, så det er nok uhyre sjelden de finner på ting for å lage en sak... tvert imot, altfor mange saker blir henlagt pga at barnevernet ikke har kapasitet, men må prioritere de aller groveste sakene.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #9 Skrevet 7. mai 2007 Barnevernet har taushetsplikt, så de sender ikke kopier til noen som helst. Du derimot har innsynsrett i alt barnevernet har om barnet ditt, og når det er 15 år har det også innsynsrett. Men har noen sendt en anonym bekymringsmelding til barnevernet, så får du selvsagt ikke vite hvem dette er, men du har rett til å se selve meldingen, og det burde du egentlig få sett før du skal inn til samtale siden det er derfor de vil snakke med deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå