Gå til innhold

Noen ganger er det OK at det er utrivelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er slett ikke morsomt å bli snakket imot. Men som jeg sa i et annet innlegg - hvis man er her for å bli godsnakket med hele dagen, kommer man til å møte veggen ganske fort i virkelighetens verden. Skal vi ikke lære ungene våre at det finnes forskjellige meninger i verden? Og at det er helt OK? Skal vi ikke forberede dem på at noen kommer til å krangle med dem og at de må våge å ta den krangelen? At de ikke kan bli såret og fornærmet hver gang, og reagere med å trekke seg unna? Med 5 milliarder mennesker i verden er man dømt til å havne i konflikter med noen av dem. Og noen krangler ender faktisk godt. Ta dere en tur på Kranglesiden, DER er det krangling! Men mange av oss er faktisk "venner" i tillegg.

Og husk - når man slutter å bry seg, slutter å si fra, slutter å vise engasjement og slutter å våge å bli sint bare fordi man alltid skal ta hensyn, hensyn, hensyn - DA blir verden et utrivelig sted å bo. Jeg har sagt noen utrivelige ting her idag. Men jeg mener dem og jeg står for dem. Og jeg kan love at det ville vært mye mer utrivelig dersom alle ga f... i alle. Likegyldighet er det verste som fins.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan man få si meninga si, men gjør det på en konstruktiv måte. Det hjelper lite å si 'la være å kjøpe røyken' for det er sikkert prøvd ut allerede. Og 'alle' vet det er skadelig å røyke, drikke, dope seg etcetc, men det som ikke hjelper er surgeipen til noen som ikke har noe hjelpsomt å si.

Skrevet

Du er fornuftig. Men jeg mener likevel at det er OK å bli sint. Det viser engasjement. Og vet du hva? Jeg har faktisk sett verre angrep på de som prøver å si ting på en "fin" måte her inne, enn de som faktisk sier ting rett ut. Forstå det den som kan... Men jeg tolker det iallfall slik at det ikke alltid er noe særlig å pakke meningen sin inn i silkepapir. Vi er voksne mennesker som må tåle en støyt.

Skrevet

Helt enig. Men synes noen av samtalene går over stokk og stein. Ikke alle er saklige. Er greit å si sin mening, men det holder med det synes jeg. Ikke døm alle nedenom og hjem selv om de gjør feil.....Det er mye i en persons liv vi ikke veit.....

Skrevet

Kjenne ikkje dæ, å svare derfor bare utfra dette innlegget... Alt med måte sir no æ. D spørs jo veldig ka d blir spurt om å korsen.. Nåen ganga kan man jo merke nervan å usikker heta t den som spørr sjøl om man ikkje kan se person eller at man gjemme sæ bak et nick. Da blir det feil å komme med et sarkastisk svar eller et utrivelig svar. Nåen ganga e d faktisk ok å pakke inn d man mene i litt mere vennlige ordlag. Man kan jo være uenig, men altså være litt forsiktig med ka man skriv. Men nåen innlegg e jo som skapt for en liten diskusjon, å nåen ganga e man trygg på at den som gjemme sæ bak nicket tåle litt.

Æ syns d e viktig å huske på at dæm som e her inne e ofte veldig usikker å inne i en sårbar fase av livet dæmmes. Dæm har plutselig ikkje bare ansvar for sæ sjøl, men åsså førr et lite vesen som e total avhengi av dæm. D e mange førstegangs fødene som lure på alt. Nåen trur at d finnes ei oppskrift for alt, å syns d e skummelt når dæm oppdage at d ikkje gjør d. Da e d jo greit at dæm kan komme inn hit å spørre alle de "dumme" tingn dæm kanskje ikkje tørr å spørre ei hs om siden dæm faktisk lure på alt å syns dæm mase førr mye fra før.

Æ syns å d e flott at man står for d man sir, å at man e velbegrunna i sine svar (håpe æ e d no da, e jo så mye æ kunne sagt, men da blir d så langt) :o)

Skrevet

Selvfølgelig må man kunne ha forskjellige meninger. Og ja verlden fungerer sån at ikke alle mener det samme. Men det betyr vel ikke at man trenger og slenge drit til hverandre? Må vel kunne gå an og diskutere på en saklig måte og si meningen sin på en ordentlig måte isteden for og kjefte ut andre fordi dem mener noe annet?

Det som gjør det utrivelig her inne er jo ikke det at folk her har ulike meninger og diskuterer utifra det. Problemet er jo at noen folk er ute etter og lage kvalme og bare slenger drit og kjefter ut folk som har "fel" mening. Og gjerne bak en anonym knapp.

Nei lenge leve dem som tørr og føre en normal debatt her inne og står for sine meninger selv uten og være anonym, og uten og måtte være frekke mot hverandre.

=)

Skrevet

Nei, ikke alt er saklig. Forsvarer slett ikke alle "angrep" her. Men hvis man blir fornærmet for "ingenting" (ja, i gåseøyne, bedøm selv hva som er verd å bli sur for), bør man ta seg selv litt nærmere i øyesyn.

Skrevet

Nå er det tydeligvis delte meninger om hva det beyr å slenge dritt og å kjefte. Man kan være sint uten å slenge dritt.

Skrevet

Nei, det er IKKE ok å være utrivelig når det er nettopp det hi ber deg om å ikke være!! Det er som å sparke en som ligger nede.

Jeg mener det er lov å tenke seg om to ganger når man blir provosert. Puste rolig før man uttaler seg. Det er lov å komme med kritikk, men vær kostruktiv og les nøye gjennom hva hi faktisk ønsker. Er det råd, tips eller er det bare en klem eller en klapp på skulderen. Eller kanskje hi er ute etter litt gratulasjoner fordi hennes (eller hans) barn har lært noe nytt. I slike tilfeller så synes jeg man skal svare på en hyggelig måte. Dersom man er uenig, går det likevel å si det på en hyggelig måte. Og husk; du er mor til DITT barn og ikke til alle andres... Så får det heller være at ikke alle andre gjør ting på samme måte som du.

Jeg håper mitt barn kan lære at man ikke alltid er enig, men det betyr ikke nødvendigvis at "motstanderen" er en idiot! Har klart meg gjennom 27 år uten store krangler jeg... diskusjoner deri mot har det vært mange av. Og noen av dem ender i at det er lov å være uenig.

Men flott at du står for det du sier med nick. Det står det respekt av!!

Skrevet

Til HI.

Det var meg som startet innlegget om utrivelig stemning på forumet.

Det er ikke snakk om å ikke tåle å bli sagt imot eller å våge å ta en krangel. Det er ikke snakk om å ikke tåle konfrontasjon i det virkelige liv. Og det er ikke snakk om å sky konflikter for enhver pris.

Jeg snakker om direkte angrep på personer i stedet for saklige svar på enkle spørsmål. Mye vil være løst om man slutter å skrive "du er en...", og heller skrive "det du gjør er jeg ikke enig i...". Og dette er ikke det virkelige liv, men et nettsamfunn for en spesiell målgruppe. Litt andre kjøreregler gjelder her. Vi må huske på at tegnsetting og smilefjes aldri kan erstatte kroppsspråk og menneskelig mimikk. De aller fleste innlegg kan misforstås hvis man går inn for det, og det gjelder ganske enkelt å legge godvilja til og ikke automatisk gå ut fra at alt er sagt i verste mening eller at den man snakker med er en idiot. Og du kan repetere i det uendelige at du sier din mening og står for den. Men enkelte ganger er det faktisk best å holde munn.

Skrevet

Jeg var enig med deg helt til slutten. Hvis innlegget ditt var rettet mot meg, vil jeg si at du er ganske overfølsom. Jeg har ikke sagt "du er en..." og så brukt et stygt ord. Å være sint når man er engasjert, men likevel saklig, er noe jeg som oftest takler med glans. Men noen klarer dessverre ikke å skille kritikk av sak og kritikk av person. Det gjør jeg. Men hvis jeg blir personlig angrepet først, kan jeg finne på å ta igjen.

Skrevet

Er det ting man bli provosert av går det ann å gå ut derifra. Det gjør jeg i hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...